• Anonym (snart)

Ljuset i den ekonomiska tunneln

Efter 20 år i en allt mer jobbig ekonomisk sits, och ett riktigt tufft halvår, ser jag ljuset i den ekonomiska tunneln. Precis efter min födelsedag i mars kommer mina skulder hos kronofogden vara avbetalade. När jag såg saldot hos kronofogden i måndags började jag faktiskt gråta. Bara 6000 kronor kvar. Bara januari-februari och februari-mars kvar med bara 2500 kronor över efter räkningarna är betalda. Jag vet inte ens vad jag ska göra med 4000 kronor mer i månaden. Jag är så van vid att vända på varenda krona, akta mig för att inte handla för mycket i affären för att inte stå där med ett egentligen bra köp men dåligt för att jag inte skulle ha råd med resten. Jag har gått i åratal med en vinterjacka som inte går att dra upp dragkedjan på, kommer jag ens våga köpa en ny? Spara ihop till en ny mobil, min gamla går knappt att öppna bank-id på längre? Köpa en riktig säng, min madrass står direkt på golvet? Så ovan som jag är att lägga pengar på annat än mat.

Spara pengar. Jag kommer kunna spara pengar. Sist jag hade pengar på ett sparkonto var 1992. Jag var 7 år och skulle börja i skolan. Mina föräldrar tog ut mina och syskons sparpengar för att kunna betala huslånet under finanskrisen.

Shit, hur sparar man ens pengar år 2025? På bankkonto?. 

• Svar på tråden Ljuset i den ekonomiska tunneln
  • VeronikasHjärta

Stort grattis och bra jobbat! Se nu till att aldrig hamna i skuldfällan igen. Köp aldrig saker på avbetalning och låna aldrig till konsumtion.

• Anonym (snart)
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 17:45:08 följande:

Stort grattis och bra jobbat! Se nu till att aldrig hamna i skuldfällan igen. Köp aldrig saker på avbetalning och låna aldrig till konsumtion.

Tack, och nej, ingen risk då jag aldrig gjort det förr heller.
  • Swedman

Vad roligt att höra!  Grattis. Måste bli nåt alldeles speciellt. Du är välkommen och dela med dig hur det känns.
    Jag vet hur det är och ha ont om pengar. Typ dela upp en lågpris falukorv i 7 delar så den räcker hela veckan. Suck. Det är inte så roligt även om jag slåss bäst i underläge. 

• Aliona

Grattis - jättestarkt jobbat!! 

När man plötsligt för mer pengar, genom löneökning eller som du, en utgift försvinner, så är det bra att omedelbart ordna med ett månadssparande. Med automatisk överföring samma dag som pengarna kommer in så kommer du inte ens märka att du saknar dem, men de växer på sparkontot. 

Du kan försöka ställa dig in på att det är 3000 mer per månad som du får, inte 4000. Det är fortfarande mycket mer än idag och du kan snabbt köpa båda vinterjacka (perfekt att passa på när det är rea nu i slutet av vintern) och mobil. 1000 kr i månaden kan du föra över till ett sparkonto, och redan på ett år har de en riktigt fin buffert. Bufferten kan du använda om du får någon större oväntad utgift, och har du inte rört dem till nästa sommar så kan du lugnt unna dig en semesterresa för delar av dem :) 

Jag skulle inte rekommendera fonder innan du har en buffert. Kolla istället vilka sparkonton som har högst ränta. Det ger inte många kronor, men lite iaf. 

• Swedman

Angående spara. Ett tips. Öppna konto på Nordnet och se till att föra över lite sparpengar dit. Det tar ett par dagar och ta ut pengar därifrån så du kan inte spontanhandla. 
    Sen har du appen Dreams. I den ställer du in ett sparmål. Summa och när det ska vara uppfyllt. Då "stjäl" Dreams pengar omärkt från ditt konto till ett konto på Ålandsbanken....du kan ställa in olika typer hur den ska ta pengar. Du kan ta ut pengarna (från Dreams/Ålandsbanken) när som helst men det tar ett par dagar. 

• Anonym (snart)
    Swedman skrev 2025-01-22 18:15:24 följande:

Vad roligt att höra!  Grattis. Måste bli nåt alldeles speciellt. Du är välkommen och dela med dig hur det känns.
    Jag vet hur det är och ha ont om pengar. Typ dela upp en lågpris falukorv i 7 delar så den räcker hela veckan. Suck. Det är inte så roligt även om jag slåss bäst i underläge. 

Tack! Just nu känns det mest overkligt.
  • Anonym (snart)
    Aliona skrev 2025-01-22 18:16:12 följande:

Grattis - jättestarkt jobbat!! 

När man plötsligt för mer pengar, genom löneökning eller som du, en utgift försvinner, så är det bra att omedelbart ordna med ett månadssparande. Med automatisk överföring samma dag som pengarna kommer in så kommer du inte ens märka att du saknar dem, men de växer på sparkontot. 

Du kan försöka ställa dig in på att det är 3000 mer per månad som du får, inte 4000. Det är fortfarande mycket mer än idag och du kan snabbt köpa båda vinterjacka (perfekt att passa på när det är rea nu i slutet av vintern) och mobil. 1000 kr i månaden kan du föra över till ett sparkonto, och redan på ett år har de en riktigt fin buffert. Bufferten kan du använda om du får någon större oväntad utgift, och har du inte rört dem till nästa sommar så kan du lugnt unna dig en semesterresa för delar av dem :) 

Jag skulle inte rekommendera fonder innan du har en buffert. Kolla istället vilka sparkonton som har högst ränta. Det ger inte många kronor, men lite iaf. 

Tack! Jag tänker också att jag vill spara minst 1000 kronor, kanske 1500, och bygga upp en buffer. Vad är det de säger när man hyr, 3 månaders utgifter i buffert lättillgängligt? 

Jag älskar min vinterjacka, haha. Kanske lämna in den och få dragkedjan bytt, jag har en kemtvätt och skräddare bara 5 minuters promenad bort. Det är nog inte många jackor där man får plats med 1,5 liter mjölk ledigt i fickan. Särskilt inte på damjackor.
  • Anonym (snart)
    Swedman skrev 2025-01-22 18:19:46 följande:

Angående spara. Ett tips. Öppna konto på Nordnet och se till att föra över lite sparpengar dit. Det tar ett par dagar och ta ut pengar därifrån så du kan inte spontanhandla. 
    Sen har du appen Dreams. I den ställer du in ett sparmål. Summa och när det ska vara uppfyllt. Då "stjäl" Dreams pengar omärkt från ditt konto till ett konto på Ålandsbanken....du kan ställa in olika typer hur den ska ta pengar. Du kan ta ut pengarna (från Dreams/Ålandsbanken) när som helst men det tar ett par dagar. 

Tack för tipsen. Jag drömde om ett konto på Nordnet för några år sedan. Jag följde några konton på Shareville av ren nyfikenhet.
  • Swedman
    Anonym (snart) skrev 2025-01-22 18:32:01 följande:
    Tack för tipsen. Jag drömde om ett konto på Nordnet för några år sedan. Jag följde några konton på Shareville av ren nyfikenhet.
    Nordnet har vanliga bankkonton också med typ 2-3% ränta som vanliga banker har. Sen kan man satsa på fonder också. De jag haft har stigit mellan 5-50%. Bättre än bankerna alltså. Nu när Trump har tagit makten har jag däremot flyttat till räntefonder. Få se hur det utvecklar sig. Får kolla om nåt år hur det är.
  • Aliona
    Anonym (snart) skrev 2025-01-22 18:29:58 följande:
    Tack! Jag tänker också att jag vill spara minst 1000 kronor, kanske 1500, och bygga upp en buffer. Vad är det de säger när man hyr, 3 månaders utgifter i buffert lättillgängligt? 

Jag älskar min vinterjacka, haha. Kanske lämna in den och få dragkedjan bytt, jag har en kemtvätt och skräddare bara 5 minuters promenad bort. Det är nog inte många jackor där man får plats med 1,5 liter mjölk ledigt i fickan. Särskilt inte på damjackor.

Ja, man brukar säga tre månadsutgifter i buffert, men det är ok att ha mindre också. Det viktigaste är att man kan täcka oförutsedda utgifter, och jag måste säga att det är en otroligt skön känsla att inte behöva gå och ha ångest för oförutsedda kostnader, för man vet att man kan klara dem. 

Härligt att du har en jacka som du trivs i! Tror inte att det kostar jättemycket att byta dragkedja. Jag bytte dragkedja på en Fjällräven-ryggsäck för några år sedan och det kostade 400 kr, för väskor är visst rätt komplicerade. Annars kan jag tipsa om Repair café, om sådana finna där du bor. Det är jätteduktiga människor som hjälper en att själv reparera trasiga prylar, allt från elektronik till textil. Att laga en dragkedja är just en sån sak som de hjälper till med. Det kostar inget, och brukar även finnas gratis fika där, men man får så klart själv ta med sig vad som behövs. Verktyg, symaskiner och sånt finns. Jag fick tom hjälp att laga en symaskin där en gång. 

• Anonym (snart)

Jag fånar mig lite och googlade på sparanden och ramlade in på det där med ränta på ränta. 

4 olika siter kommer fram till 3 olika slutsummor på exakt samma input. Hur kommer det sig?

• Fyllera

Bra jobbat! 

Jag hade börjat med att skaffa mig en ordentlig buffer och spara ihop den så fort som möjligt. Sen titta på om det är något speciellt du vill spara till. 
    Efter bufferten hade jag börjar månadsspara i typ lysa för en mer långsiktig investering. Det kan räcka med några hundra till att börja med. 
    Rika tillsammans tycker jag har en bra nybörjarguide!

• hmm77
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 17:45:08 följande:

nä precis och mataffären som tjänar miljoner gör att folk inte ha pengar över. 25% på 3 år, men det är ju inte eras fel. det är alltid fattiga
  • Swedman
    Anonym (snart) skrev 2025-01-24 21:00:38 följande:

Jag fånar mig lite och googlade på sparanden och ramlade in på det där med ränta på ränta. 

4 olika siter kommer fram till 3 olika slutsummor på exakt samma input. Hur kommer det sig?

De kanske har olika syn på framtiden? Då har de olika räntor och det ger olika resultat i slutändan.
Svar på tråden Ljuset i den ekonomiska tunneln