• Swedman

Ljuset i den ekonomiska tunneln

Vad roligt att höra!  Grattis. Måste bli nåt alldeles speciellt. Du är välkommen och dela med dig hur det känns.
    Jag vet hur det är och ha ont om pengar. Typ dela upp en lågpris falukorv i 7 delar så den räcker hela veckan. Suck. Det är inte så roligt även om jag slåss bäst i underläge. 

• Swedman

Angående spara. Ett tips. Öppna konto på Nordnet och se till att föra över lite sparpengar dit. Det tar ett par dagar och ta ut pengar därifrån så du kan inte spontanhandla. 
    Sen har du appen Dreams. I den ställer du in ett sparmål. Summa och när det ska vara uppfyllt. Då "stjäl" Dreams pengar omärkt från ditt konto till ett konto på Ålandsbanken....du kan ställa in olika typer hur den ska ta pengar. Du kan ta ut pengarna (från Dreams/Ålandsbanken) när som helst men det tar ett par dagar. 

• Swedman
    Anonym (snart) skrev 2025-01-22 18:32:01 följande:
    Tack för tipsen. Jag drömde om ett konto på Nordnet för några år sedan. Jag följde några konton på Shareville av ren nyfikenhet.
    Nordnet har vanliga bankkonton också med typ 2-3% ränta som vanliga banker har. Sen kan man satsa på fonder också. De jag haft har stigit mellan 5-50%. Bättre än bankerna alltså. Nu när Trump har tagit makten har jag däremot flyttat till räntefonder. Få se hur det utvecklar sig. Får kolla om nåt år hur det är.
  • Swedman
    Anonym (snart) skrev 2025-01-24 21:00:38 följande:

Jag fånar mig lite och googlade på sparanden och ramlade in på det där med ränta på ränta. 

4 olika siter kommer fram till 3 olika slutsummor på exakt samma input. Hur kommer det sig?

De kanske har olika syn på framtiden? Då har de olika räntor och det ger olika resultat i slutändan.
Svar på tråden Ljuset i den ekonomiska tunneln