• Anonym (Why?)

Vad är det med män och deras stök?

Eller har jag bara otur?

Läser ofta inlägg här på fl om lata män/fäder som inte tar ansvar för hushållssysslor oavsett ålder och antal barn.
    Min egen erfarenhet är i från dejtingsvängen och män 45+.
    Jag är definitivt ingen pedant, men lite ordning och reda måste det ändå vara för att jag ska trivas. Ok med "kaos" vid olika tillfällen, men inte konstant och över allt.

Första gången jag besökte en så satt jag mest och panikskrattade i hans kök över det i mina ögon galet skitiga och smutsiga hemmet. Det är snudd på sanitär olägenhet och jag går inte in utan skor. Han förstår inte problemet. Det är husdjur på köksbänkar och bord, husdjur som råkat göra ifrån sig på golvet och det torkas inte upp direkt utan kan få vara någon dag eller 4 osv. Han varken ser eller förstår problemet. Han kanske dammsuger någon gång varannan månad. Trädgården?

Besökte en annan man - supertrevlig och rolig, då vi skulle laga mat tillsammans. Det visade sig att han inte riktigt visat en dammvippa/trasa eller dammsugare för sin lägenhet i närtid och i ett hörn hade en blomma ramlat i golvet och den var visserligen uppställd igen, men jord och torra blad låg kvar?

Blev tillsammans med en man som kunde spilla vin/kaffe på golvet och låta det vara tills han städade några veckor senare. Grejor, blomblad, disk och gud vet vad blev liggandes i oändlighet. Virrvarr i vartenda skåp och låda. Verktyg och kökssaker om vart annat. Halva huset var fyllt med saker som var påväg någonstans och så även utanför huset. Jag hittade gamla trosskydd (oanvända) efter någon gammal flickvän i hans skafferi!!! Sköta trädgården innebar att klippa gräset 1 gång i månaden. Inget ogräsrensande i rabatter eller så.

En annan dejt är helt urusel på att ställa tillbaka saker efter sig. Han bara reser på sig och lämnar stolen utdragen, hälften av disken står kvar, torkar aldrig av eller gör i ordning när vi lagat mat osv. Det är saker och prylar i hela hans hem där det inte ska vara, men han är för lat för att ställa tillbaka det där det ska vara direkt. Verktyg, kläder, pantflaskor osv i ett enda virrvarr. Mörka golv så allt syns, men dammsuga och hålla efter går inte. Trädgården?

Näste man visade sig vara någon jäkla samlare och hela hans hem är fullt med "bra att ha grejor". Det ser ut som ett skrotupplag på gården och hemmet är mer som en oorganiserad loppis i något gammalt magasin. Trädgården sköts inte heller eftersom den är en skrotupplag.

Var för första gången igår hemma hos senaste dejten och det såg ut som ett bombnedslag! Om man nu bjuder hem en "dam" på ett glas vin ser man väl för sjutton till att det är lita i ordning utanför och innanför dörren och i köket (och badrummet).

Detta är män som ser bra ut, har bra jobb, klär sig stiligt, är skärpta osv. så jag är helt förundra och samtidigt besviken över detta kaos de lever i för jag kan inte se mig själv där. Det är galet avskräckande för mig och det gemensamma är att de är besvikna över att inte hitta en partner.

Ska nog börja kräva dagsfärska bilder på mäns hem innan jag ens överväger att börja skriva med dem för att slippa bli besviken.

• Svar på tråden Vad är det med män och deras stök?
  • Anonym (Why?)
    Anonym (Jonte) skrev 2025-01-22 09:06:05 följande:

Köpte bil av en tjej och vi gick in för att hon skulle skriva på papprena. Jösses så röjigt hon hade. Innanför dörren en driva med några års reklam. Var kläder kastat överallt och mitt i all röra låg en dammsugare som knappast varit igång sedan hon flyttade in. Köket var en sanitär olägenhet och det knastrade av kattsand på golvet. jag var tacksam att hon inte försökte bjuda på något. PS bilen var lika röjig tog någon timma och blev en sopsäck full med skräp.

Att det finns stökiga människor av alla kön är jag helt på det klara med, men det är ändå skillnad på att sälja en bil mot att bjuda hem en dejt.
    I alla fall jag vill försöka impa på dejten och att dejten ska känna sig välkommen.
Svar på tråden Vad är det med män och deras stök?