• Anonym (Why?)

Vad är det med män och deras stök?

Eller har jag bara otur?

Läser ofta inlägg här på fl om lata män/fäder som inte tar ansvar för hushållssysslor oavsett ålder och antal barn.
    Min egen erfarenhet är i från dejtingsvängen och män 45+.
    Jag är definitivt ingen pedant, men lite ordning och reda måste det ändå vara för att jag ska trivas. Ok med "kaos" vid olika tillfällen, men inte konstant och över allt.

Första gången jag besökte en så satt jag mest och panikskrattade i hans kök över det i mina ögon galet skitiga och smutsiga hemmet. Det är snudd på sanitär olägenhet och jag går inte in utan skor. Han förstår inte problemet. Det är husdjur på köksbänkar och bord, husdjur som råkat göra ifrån sig på golvet och det torkas inte upp direkt utan kan få vara någon dag eller 4 osv. Han varken ser eller förstår problemet. Han kanske dammsuger någon gång varannan månad. Trädgården?

Besökte en annan man - supertrevlig och rolig, då vi skulle laga mat tillsammans. Det visade sig att han inte riktigt visat en dammvippa/trasa eller dammsugare för sin lägenhet i närtid och i ett hörn hade en blomma ramlat i golvet och den var visserligen uppställd igen, men jord och torra blad låg kvar?

Blev tillsammans med en man som kunde spilla vin/kaffe på golvet och låta det vara tills han städade några veckor senare. Grejor, blomblad, disk och gud vet vad blev liggandes i oändlighet. Virrvarr i vartenda skåp och låda. Verktyg och kökssaker om vart annat. Halva huset var fyllt med saker som var påväg någonstans och så även utanför huset. Jag hittade gamla trosskydd (oanvända) efter någon gammal flickvän i hans skafferi!!! Sköta trädgården innebar att klippa gräset 1 gång i månaden. Inget ogräsrensande i rabatter eller så.

En annan dejt är helt urusel på att ställa tillbaka saker efter sig. Han bara reser på sig och lämnar stolen utdragen, hälften av disken står kvar, torkar aldrig av eller gör i ordning när vi lagat mat osv. Det är saker och prylar i hela hans hem där det inte ska vara, men han är för lat för att ställa tillbaka det där det ska vara direkt. Verktyg, kläder, pantflaskor osv i ett enda virrvarr. Mörka golv så allt syns, men dammsuga och hålla efter går inte. Trädgården?

Näste man visade sig vara någon jäkla samlare och hela hans hem är fullt med "bra att ha grejor". Det ser ut som ett skrotupplag på gården och hemmet är mer som en oorganiserad loppis i något gammalt magasin. Trädgården sköts inte heller eftersom den är en skrotupplag.

Var för första gången igår hemma hos senaste dejten och det såg ut som ett bombnedslag! Om man nu bjuder hem en "dam" på ett glas vin ser man väl för sjutton till att det är lita i ordning utanför och innanför dörren och i köket (och badrummet).

Detta är män som ser bra ut, har bra jobb, klär sig stiligt, är skärpta osv. så jag är helt förundra och samtidigt besviken över detta kaos de lever i för jag kan inte se mig själv där. Det är galet avskräckande för mig och det gemensamma är att de är besvikna över att inte hitta en partner.

Ska nog börja kräva dagsfärska bilder på mäns hem innan jag ens överväger att börja skriva med dem för att slippa bli besviken.

• Svar på tråden Vad är det med män och deras stök?
  • Anonym (Kvinna 39)

Mycket bra idé! Den har jag inte tänkt på tidigare! Men ja, lika självklart som det är att se dagsfärska bilder av mannen i fråga så måste man nog be om bilder av deras hem också om man ska dit. Bedrövligt vilka äckel du har råkat på!

• Anonym (Jonte)

Köpte bil av en tjej och vi gick in för att hon skulle skriva på papprena. Jösses så röjigt hon hade. Innanför dörren en driva med några års reklam. Var kläder kastat överallt och mitt i all röra låg en dammsugare som knappast varit igång sedan hon flyttade in. Köket var en sanitär olägenhet och det knastrade av kattsand på golvet. jag var tacksam att hon inte försökte bjuda på något. PS bilen var lika röjig tog någon timma och blev en sopsäck full med skräp.

• Anonym (Why?)
    Anonym (Jonte) skrev 2025-01-22 09:06:05 följande:

Köpte bil av en tjej och vi gick in för att hon skulle skriva på papprena. Jösses så röjigt hon hade. Innanför dörren en driva med några års reklam. Var kläder kastat överallt och mitt i all röra låg en dammsugare som knappast varit igång sedan hon flyttade in. Köket var en sanitär olägenhet och det knastrade av kattsand på golvet. jag var tacksam att hon inte försökte bjuda på något. PS bilen var lika röjig tog någon timma och blev en sopsäck full med skräp.

Att det finns stökiga människor av alla kön är jag helt på det klara med, men det är ändå skillnad på att sälja en bil mot att bjuda hem en dejt.
    I alla fall jag vill försöka impa på dejten och att dejten ska känna sig välkommen.
  • Anonym (Man)

Jag umgås inte med någon som har det så där hemma.
    Inte är jag pedant men jag dammsuger regelbundet och dammtorkar. Men skåp och förråd skulle behövas städas ur. 

Och som du säger så är det konstigt om man inte ser till att ha det städat om man bjuder hem någon så dom du träffat är inte alls som män jag umgås med.

• Anonym (M)

Jag är kring 35 och skulle aldrig få för mig att bjuda hem en kvinna utan att ha städat ordentligt innan. Tänker väl att om det blir ett förhållande sen så kan man lägga nivån där det känns bra tillsammans. Själv bryr jag mig inte så mycket om det är stökigt ibland eller lite ostädat men vore det viktigt för henne så skulle jag anstränga mig mer.

Oavsett så handlar det om att visa att man lägger ner lite tid, engagemang och vill att det ska vara trevligt att komma över. Låter som du träffat rätt lata män tyvärr.

• jeolpeol

Visst har jag märkt att många killar lever som lortgrisar och inte verkar lida av det. I många fall handlar det om ren lathet och bortskämdhet. De behövde aldrig städa upp efter sig hemma hos mammis så de fattar inte varför de ska göra det i sina egna hem. Vissa killar verkar bara vänta på att hitta en flickvän som kan ta över mammans ansvar och gå och plocka upp och skura efter honom hela dagarna.

Jag växte upp i en familj med flera systrar och det hade inte funnits en chans att de hade städat upp efter mig. Men sen är jag lite mer pedant i min personlighet och stökade aldrig ner mer än nödvändigt.
    Sen måste man inte vara pedant för att tycka det är otrevligt att gå på dejt hos någon som inte ens ansträngt sig för att ha det fint hemma. Om man verkligen bryr sig om tjejen, så ser man väl ändå till att det är rent och fräscht hemma när man ska ha dejt? Inte kul att ha klätt upp sig i fina kläder och så måste man sätta sig i en soffa full av gamla smulor och fläckar, liksom.

• Anonym (Gnällkärring)

Startade nyss en tråd om min sambo som jag tycker håller ordning dåligt. Anledningen till att jag ändå "nöjt" mig med honom är att jag delar dina erfarenheter av tidigare dejter! 

Visserligen inte första dejten, men en jag var hemma hos hade inte städat toaletten efter sin explosiva rännskita innan jag skulle komma. Gud vet hur länge den sett ut så, men vidrigt var det i alla fall. Resten av hemmet var väl okej, men hur kan man missa en sån sak när man bjuder hem någon?? 

En annan hade visserligen dammsugit, men bara som en liten gång genom lägenheten. Allt som inte var i förbindelse med köksbord, soffa och säng var täckt av ett tjockt lager damm och ludd. 

Ett tredje exempel är en man som faktiskt kom hem till mig. En planerad dejt, allt gick fint, men när vi hamnade i säng hade han varken bytt underkläder eller tvättat sig på jag vet inte hur länge och det var synliga rester av avföring lite varstans. 

Sen har jag tappat räkningen på alla högar av disk och allmänt stök som gammal post och verktyg jag också har träffat på. Och som du säger så har alla dessa män bra jobb och verkar på ytan förnuftiga. 

Svar på tråden Vad är det med män och deras stök?