• Anonym (A)

Är man gubbsjuk om man...?

Nej jag tycker är ni båda vuxna så är det erat val och beslut. Kanske annorlunda om hon har typ en förmyndare eller nåt, så hon inte får bestämma saker om sig själv. Men då skulle hon å andra sidan inte kunna bestämma att bli ihop med någon oavsett personens ålder.

• Anonym (A)
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-22 12:54:14 följande:
    Haha, är du på riktigt? Förmyndare är man till sina barn tills de fyller 18 år. Om du menar förvaltare så är det inte heller rätt. Finns inget som hindrar tjejen ifråga.
    Ja jag skrev fel, menade förvaltare och jo det hindrar om man tänker att det inte känns så lämpligt när personen inte ens får ta andra vanliga vuxenbeslut, det hade iallafall hindrat mig jag hade inte kunnat dejta en person med förvaltare känner jag. Men visst några lagliga hinder finns det ju inte om man nu anser att bara det räknas när man väljer vem man vill träffa
  • Anonym (A)

Det som kan vara hinder är ju den personen som är föremål för hennes kärlek. Det är ju upp till den om den känner att den hindras av förvaltarsituationen, jag personligen hade iallafall varit skeptisk

sen verkar det inte helt stämma att förvaltaren inte kan hindra relationer, har ni inte sett uppdrag granskning?

Anonym (Frida) skrev 2025-01-22 14:51:02 följande:
    Det finns många som har förvaltare som ändå kan leva hyfsat självständigt med husdjur, eget boende, relationer etc. Det handlar mer om hur just denna individ fungerar.

Min syster lever med förvaltare för att hon inte kan sköta ekonomin. Hon har inte de matematiska kunskaperna eller konsekvenstänk att förstå hur mycket det kostar att leva och att man inte kan spendera hur mycket pengar som helst på spel, fester och skräpmat. Men hon är närmare 30 år gammal och kan inte hindras från att ha en relation om hon skulle träffa kärleken. Att man sedan som anhörig kan känna sig skeptisk om någon mycket äldre eller som har ett maktövertag gentemot henne rent intellektuellt, är en sak.
  • Anonym (A)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-22 16:54:12 följande:
    Om du menar avsnittet med Therese så gjorde förvaltaren fel. De får inte avskärma sin klient från sina närstående om det inte finns en hotbild och då ska klienten vara väl införstådd om varför hen hålls skyddad. Det var det som var hela poängen med avsnittet.
    Uppenbarligen så går det iallafall. Och verkar fortsatt fungera så, läget kvarstår så det officiella verkar inte hålla med dig om att hon gjort fel.
  • Anonym (A)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-22 17:19:53 följande:
    Fast det fallet är ju ett undantagsfall. Att det skett något allvarligt, som ingen av oss egentligen vet vad det handlar om i Thereses fall, som gjort att hon förflyttats och förvägras kontakt med närstående betyder ju inte att de gjorde rätt, eller att alla som lever med förvaltare behandlas på samma sätt.
    Om ingen av oss kan ha koll så kan du heller inte säga att något fel har gjorts. Och hur många som behandlas så har jag inte sagt något om, jag berättade om vad som uppenbarligen är möjligt att genomföra om man är förvaltare.
  • Anonym (A)
    Anonym (vt) skrev 2025-01-23 10:30:40 följande:
    Nej, sedan svarade TS, efter det: "Jag vet inte exakt vad hon har, men hon förstår i alla fall vad hon håller på med."

Vad är det du inte förstår, är det dig TS ska dejta eller?
    Finns ingen motsägelse i det, han kan fortfarande veta att hon har IF men inte ha mer info än så
  • Anonym (A)
    Anonym (vt) skrev 2025-01-23 10:34:53 följande:
    Han vet inte om hon har IF.
    Han svarade att hon har det, så tydligen vet han att hon har IF.
  • Anonym (A)
    Anonym (vt) skrev 2025-01-23 10:45:36 följande:
    Han svarade att han inte vet.
    Nej, han svarade tydligt ja på frågan om hon har intellektuell funktionsnedsättning. Vad han skrev senare om att han inte ved vad, motsäger inte det. Hon eller någon annan kan ju ha informerat TS om att hon har IF men inte berättat exakt diagnos.
  • Anonym (A)
    Anonym (vt) skrev 2025-01-23 11:06:18 följande:
    Ja i det första svaret. Senare svarade han att han inte vet, bara att hon har ett par diagnoser.
    Han vet att hon har IF men inte exakt vad.
  • Anonym (A)
    Anonym (vt) skrev 2025-01-23 11:15:22 följande:
    Han vet inte vad hon har.
    Precis, han vet inte exakt vad hon har men att det är IF, så mycket vet han tydligen.
Svar på tråden Är man gubbsjuk om man...?