• Anonym (Emma)

Är man gubbsjuk om man...?

Freddie K skrev 2025-01-21 11:39:36 följande:
    Jag har Asperger. Ålder är bara en siffra, men såklart så ska hon ju vara myndig. 
    En artonåring är alldeles för ung för dig. En 24-åring kan funka, men du behöver vara medveten om att du, i och med din ålder, har ett överläge. I synnerhet med tanke på hennes funktionsnedsättning. 

Ålder är verkligen inte bara en siffra. Inte när ungdomar är inblandade. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (kanske) skrev 2025-01-22 20:37:58 följande:
    Är man gubbsjuk om man...?
    Inlägg 26 som du själv skrev: Om hon har en intellektuell funktionsnedsättning så är hon ju mer likt ett barn i sitt sätt att tänka och resonera. Du har Asperger och är troligen normalintelligent, eller hur? Alltså blir det en väldigt skev maktbalans mellan er två.
    Inlägg 28: Jag vet inte exakt vad hon har, men hon förstår i alla fall vad hon håller på med.
    Det är inte klarlagt huruvida hon har en intellektuell funktionsnedsättning.
    Jo, det är klarlagt.

På frågan
    Anonym (Fiskal) skrev 2025-01-21 09:39:25 följande:

Har hon någon intellektuell funktionsnedsättning? Eftersom du själv hänger på daglig verksamhet.

svarar TS
    Freddie K skrev 2025-01-21 11:02:20 följande:
    Ja, det har hon, men jag ser inte funktionsnedsättningarna, utan jag ser personen istället och hon verkar gullig och så. 
  • Anonym (Emma)

Den här tråden har stått och stampat på samma ställe i minst fyrtio inlägg nu. Vi kanske borde sluta mata, eller vad säger ni?

• Anonym (Emma)

Eftersom den nya tråden togs bort så fortsätter jag här.

TS, du kan inte blunda för att er åldersskillnad (och din vältalighet, för den delen) kan göra att hon uppfattar dig som en auktoritet. Och uppfattar hon dig som en auktoritet så är det inte säkert att hon säger ifrån när hon borde.

Det är ditt ansvar att vara oerhört försiktig och skapa en relation där hon verkligen känner att du lyssnar på henne och litar på att hon vet sitt eget bästa.

Gör du inte det så finns risken att du sårar henne djupt och får henne att tappa fotfästet i livet. Och det vet jag att du inte vill.

• Anonym (Emma)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-25 19:27:19 följande:
    Nej, TS skriver "jag vet inte exakt vad hon har". Han verkar inte veta vad det är för skillnad på IF och NPF utan svarar det han tror är rätt. Där av missförståndet. 
    Ezmeraldah skrev 2025-01-25 19:35:31 följande:
    För att han inte vet vad IF är och tror att autism också tillhör IF. Han vet inte skillnaden utan svarade det han trodde var rätt. Nu vill han kanske inte komma tillbaka när stämningen är så upprörd. 

Låt oss inte spamma sönder tråden igen. 
  • Anonym (Emma)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-26 02:40:53 följande:
    Låt oss inte ifrågasätta dig, menar du?
    Såg du hur tråden såg ut häromdagen, innan den rensades? Diskussionen kommer ingenvart om inte TS själv klargör vad han vet och vad han menade.
Svar på tråden Är man gubbsjuk om man...?