Inlägg från: Anonym (Somsom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Somsom)

Musks hitlerhälsning

Anonym (Klart) skrev 2025-01-21 20:44:36 följande:
    Han gör en Hitlerhälsning. Det är inget tvivel om det. Ingen ställer sig på en så stor scen och gör den rörelsen omedvetet. Men det innebär inte att han är nazist, men det är hälsningen han gör. Av något skäl. Det finns en hel del vit makt-tongångar i USA nu som precis givit dem segern och honom en uppsatt position i Trumps stab. Så att anspela på det är ju i linje med tongångarna de använt innan valet 

Usa berör fler än bara usa. Världen är så pass liten och sammanlänkad idag 
    Det som gör att jag reagerar är att han såg aningen nervös, eller beteendet berättade något ut innan han gjorde Hitlerhälsningen. Det här är en del av någon sorts plan i fler steg. Hans avfärdande och misstänkliggörande av andra medier än x, är också i linje. Men kan det verkligen vara så simpelt som att han vill få x att växa som plattform? Jag är inte så säker.
  • Anonym (Somsom)
    Fluffypunchbal skrev 2025-01-21 23:23:03 följande:

Skulle det inte kunna vara så att det var en provokation riktad emot Ryssland och Putin, som intalat sitt eget folk att ledningen och större delen av befolkningen i Ukraina är nazister och med det legitimerar de avskyvärda handlingar Ukraina blivit utatt för. Om det nu var med mening menar jag, att han heilade medvetet..

Det är väl den här sortens diskussion jag är ute efter. olika sätt att se på saken. Jag tror förvisso inte det. Lutar åt att han gjorde Hitlerhälsningen för att i första steget ragga folk till sin plattform (x) då han framställer den som den sista utposten för "media" dvs kontrollera det skrivna ordet (och vad som säga) skapa lojalister lite åt hållet hjärntvätt. 

Han har ju inte förnekat att det är en Hitlerhälsning, han har bara avfärdat det.
  • Anonym (Somsom)
    KillBill skrev 2025-01-22 12:57:27 följande:
    Det du håller på med är ren och skär vilseledning. Om man tittar på filmen med Musk är det tydligt att han heilar. Tittar man på filmen med Kamala är det tydligt att hon inte gör det.
     Har inte Musk själv postat bilder av andra som gör samma gest också? Det är ju ett ganska vanligt grepp att använda (whataboutism) för att själv inte behöva bli konfronterad eller för att spela ner gesten. Jag förväntade mig inget annat. Det är också en form av manipulation.
  • Anonym (Somsom)

Hörde att Hitlerhälsningen redigeras bort även från musks medier, vet inte om det stämmer.

Om han nu inte gjorde något "fel"...

Då förstärks ju även mina teorier om att budskapet är att det ska göras en kamp, vi är utsatta för ett hot, (då han menar att det bara är x som talar sanning) vi behöver enas, fast vi måste vara hemliga.

Dvs via manipulation skapa lojala hjärntvättade följare som drillas till att förneka även de mest bizarra utspel. Nästa steg är väl att anamma de bisarra utspelen. Då kan han ju presentera vilken absurd idé som helst och ingen ifrågasätter något.

• Anonym (Somsom)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-22 14:40:30 följande:

Fjanteri... Snacka om att devalvera ordet "Nazist". Alla som vinkar med högerarmen är nazist om ni inte delar min politiska övertygelse.

Musk har en agenda som han uttalat under många. många år. Han vill minska på statens inblandning och minska byråkratin. Det är även hans roll nu när han samarbetar med Trump. Hans "lön" för att han valde sida.

Hitlers åsikter om statlig kontroll kan tomtarna här läsa sig till så fort de slutat springa runt och kalla allt och alla för nazister.

Även om Musk har vissa nazistiska åsikter så tror (jag) faktiskt inte att det nödvändigtvis behöver handla om nazism. Det han gjorde och efterspelen är en form av manipulation. Ett sätt att skapa lojalister.
  • Anonym (Somsom)
    Anonym (Dasen) skrev 2025-01-22 14:31:59 följande:
    Men du tyckte ju inte att f.d civilministern heilade på bilden som spreds för några år sedan.

Trots att flera menade att det spelades vit makt-musik på hennes fester i ungdomen.
    Tycker inte att man ens ska jämföra andras heilande med musks heilande.
  • Anonym (Somsom)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-22 15:32:01 följande:
    Kritisera honom för något han säger sig stå för i så fall... Kritisera hans idéer och förslag. Han är inte särskilt blyg med att framföra dem.

Det blir en hjärndöd debatt om folk ska försvara sig för idéer de inte ger uttryck för. Skulle Musk säga att det var en nazisthälsning, och säga att han har de åsikterna vore det ju en annan sak. Men han har klargjort att det inte var det.
    Han har inte klargjort det. Han använde en typ av retorik där han satte "skulden" på betraktarna av Hitlerhälsningen.
    Något i stil med att vissa ser nazister överallt och att det är bara x man kan vända sig till för att få den sk "sanningen"

Förstår du?
    -han gjorde en uppenbar, överlagd Hitlerhälsning (som han dessutom associerar med kärlek)
    -Han skriver avfärdande om gesten och misstänkliggör "media" (förutom x)

Vad har han uppnått med det här? Budskapet är att vi behöver verka i det fördolda. Alla som har förnekat Hitlerhälsningen är formbara nog att acceptera att bara lyssna på vad som står på x och eftersom han också har skickat ut budskapet till de formbara att "medierna" är ondskefulla så har han också skapat ett överhängande hot för de formbara. Resultatet blir då att de formbara inte ifrågasätter vad som ska komma härnäst. Det blir en överlevnadsinstinkt som kickas in.

Manipulation.
  • Anonym (Somsom)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-22 15:54:34 följande:

Han skriver citat:

"Frankly, they need better dirty tricks. The 'everyone is Hitler' attack is sooo tired."

Du hittar ju på saker ur fantasin som till tillmäter honom och argumenterar mot det.

Det som sannolikt kommer att komma från honom är väl en minskande byråkrati, förhoppningsvis. Något som vi skulle behöva här också. Regelböckerna blir inte tunnare för var år som går.

Det är ju det jag säger. Han har inte förnekat, han har bara avfärdat. Dvs han riktar fokuset på betraktarna och gaslightar dom. Han använder sarkasm vilket är en manipulativ teknik (tillsammans med ironi och cynism)

Han kommer att skapa en stor följarskara med den här tekniken. Men frågan är vad som är nästa steg? Jag tror inte det är så enkelt som att han bara vill skapa lojalister (som inte kommer att ifrågasätta något) av de enkelt formbara.

• Anonym (Somsom)

Det här skriver han mer ordagrant (också)

"The legacy media is pure propaganda. You are the media now."

Dvs misstänkliggör "media" Får de formbara att känna att det fria ordet är hotat och berättar att den enda sanningen går att hitta på hans egen mediaplattform.

Det borde inte vara några frågetecken om att han har en manipulativ agenda. Men vad har han tänkt sig uppnå?

• Anonym (Somsom)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-22 16:21:11 följande:
    Media får nog krypa till korset först... De har ju inte varit direkt oberoende. Inte ens de som har som uppdrag att vara oberoende.

Vad han vill uppnå är han ju tydlig med. Jag skrev det också. Rent generellt är Musk särskilt svår på den fronten. Karln saknar filter för vad han säger och sina åsikter, även de obekväma.

tycker du att (all annan) "media" är förkastligt och ingenting att lyssna på, enbart det som står på x? Att Musk inte gjorde en Hitlerhälsning, det var något annat och att han bara oskyldigt saknar filter? (Nu råkade det här "misstaget" förvisso vara en Hitlerhälsning)

Du får inte en tankeställare här? 

Svar på tråden Musks hitlerhälsning