Inlägg från: Anonym (Klart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klart)

Musks hitlerhälsning

Anonym (Somsom) skrev 2025-01-20 23:28:55 följande:
    Musks hitlerhälsning

Musk har en egen personlig ai, liknande chatgpt till sitt förfogande. Jag tror att hans hitlerhälsning var överlagd och planerad. Han såg nervös ut innan han gjorde den. 

Vad tror du? Och vad tror du att den algoritmen kommer att generera?

Såklart han vet exakt vad han gjorde, exakt hur det kommer tolkas och exakt vad det skapar för debatt. Så planerande och medveten är han. 

Det är ju inte att han går hem och har huset tapetserat av hakkors liksom. Men han anspelar på stämningar i USA och kan sen också slå ned på alla upprörda att de får tagga ned, att det såklaaaart inte är vad det ser ut som, att folk missförstår medvetet och är tramsiga.

Tro inte att han inte redan tänkt igenom allt det.
  • Anonym (Klart)
    Anonym (el-on) skrev 2025-01-21 11:52:28 följande:
    Och vad får DU ut av det?
    Va? Vad är det för en fråga.

Det jag får ut av det är insikten att det i USA är en rätt uppvisad stämning i politiken, där positionerna förflyttats till att flirta lite med nazismens estetik och uttryck för att dramatisera och väcka känslor.

Det tycker jag inte är så trevligt eller lovande.
  • Anonym (Klart)
    Anonym (Klart) skrev 2025-01-21 14:46:37 följande:
    Va? Vad är det för en fråga.

Det jag får ut av det är insikten att det i USA är en rätt uppvisad stämning i politiken, där positionerna förflyttats till att flirta lite med nazismens estetik och uttryck för att dramatisera och väcka känslor.

Det tycker jag inte är så trevligt eller lovande.
    Uppiskad*
  • Anonym (Klart)
    Anonym (Förlåt) skrev 2025-01-21 13:49:10 följande:

Jag fattar inte hur en enkel liten gest som de flesta kan göra medvetet eller av misstag nödvändigtvis kopplas till något hemskt trots att det var för 80 år sedan den användes. Vi lär oss alla att gesten är dålig och olaglig och kan ge fängelsestraf. Det är en av de mest galna lagarna någonsin! Kan vi inte bara lösgöra oss ur historiens bojor och göra som man vill. Det är bara konstigt att om man höjer armen upp i luften så ska det associeras till något som skedde för jätte länge sen. Vi kan väl lära om, byta åsikt. Sluta associera det till det hemska. Vem som helst kan bli kallad för en Hitler supporter på grund av en liten gest. Borde inte fler saker väga in i bilden? 😂 Musk kanske dock borde ha förtydligat ?this is not a Hitler thing? men det gjorde han ju sen efter och sa att han var trött på det. Jag är också trött på det. 

Gester borde vara ganska betydelselösa i jämförelse med den faktiska politiken. Ändå reagerar typ alla på en hälsning. 

Ingen gör en Hitlerhälsning av misstag.

Ditt inlägg visar också på varför historia borde vara ett större ämne i skolan idag. Och samhällsvetenskap. 
  • Anonym (Klart)
    Rataxes skrev 2025-01-21 12:02:09 följande:

Säkrast att alltid ha högernäven i fickan...

Kom att tänka på ett befäl i lumpen som skojade till det lite:

- så här hög är min häst!

- Hur hög är min häst?

Dårvänstern hade fått psykbryt.

Det är ju dock en rätt milsvid skillnad att visa en stillbild mot en video.
  • Anonym (Klart)
    Anonym (el-on) skrev 2025-01-21 20:21:16 följande:
    Ja, vad får du ut av att låtsas som om Musk gör en "Hitlerhälsning"?

Det är i USA. Valet är över. Inget trams och inga medvetna ful- och feltolkningar gör någon som helst skillnad.

Så vad?
    Han gör en Hitlerhälsning. Det är inget tvivel om det. Ingen ställer sig på en så stor scen och gör den rörelsen omedvetet. Men det innebär inte att han är nazist, men det är hälsningen han gör. Av något skäl. Det finns en hel del vit makt-tongångar i USA nu som precis givit dem segern och honom en uppsatt position i Trumps stab. Så att anspela på det är ju i linje med tongångarna de använt innan valet 

Usa berör fler än bara usa. Världen är så pass liten och sammanlänkad idag 
  • Anonym (Klart)
    Anonym (KIT) skrev 2025-01-21 17:06:18 följande:

Om det var planerat eller i stundens hetta vet jag inte, men jag är övertygad om att det var med flit. Känns lite som rätt läge att ta till Ockhams rakkniv här. Vi talar om en uppenbart narcissistisk och maktgalen man som växte upp i Sydafrika under apartheid, vars morföräldrar var starkt pro-apartheid och dessutom beundrade Hitler, som allierat sig med Europas högerextrema partier, som tror på teorin om folkutbyte och andra klassiska rasistiska konspirationsteorier, och som gjort Twitter/X till en trygg plats för allsköns vita nationalister "i yttrandefrihetens namn" samtidigt som han tystar de som kritiserar honom. Man är bra naiv om man på riktigt köper att han bara lite sådär i misstag råkade göra Hitlerhälsningen väldigt bestämt och tydligt framför publik, inte bara en utan två gånger. Då är man antingen korkad, eller så spelar man korkad med flit. 

Word. Det var helt klart med avsikt.
  • Anonym (Klart)
    Anonym (el-on) skrev 2025-01-22 11:47:42 följande:
    Han gör lika mycket en "Hitlerhälsning" som Kamala Harris                                    -                                                                                                                                   
    Posta gärna video av bägge dessa tillfällen.
  • Anonym (Klart)
    Anonym (el-on) skrev 2025-01-22 11:53:43 följande:
    Man blir ju bara matt - finns det verkligen folk som vill tramsa på det där sättet i fyra år till?!
    Med tanke på att Trump redan dragit sig ur ett viktigt klimatavtal, och Musk flirtar med nazismens symboler första chansen han får förtjänar de att hårdgranskas. Det är saker som kan ge internationella effekter 

Hur var det nu förresten, fred i Ukraina inom 24 h var ett annat vallöfte. Gick sådär va?
  • Anonym (Klart)
    Anonym (el-on) skrev 2025-01-22 12:53:46 följande:
    Jag utgår från att du är en vuxen person utan någon sorts intellektuell funktionsnedsättning - vad får du ut av att tramsa så här?
    Du svarar inte på frågan. Inget av det jag skriver är trams. Däremot försöker du förminska och förlöjliga. Det är klassiskt. 

Jag ser dig, jag ser igenom dig.
  • Anonym (Klart)
    Anonym (Dasen) skrev 2025-01-22 12:42:51 följande:
    Viktigt Parisavtal? Tror du på fullt allvar att DT kan göra någon som påverkar klimatet? Som är mätbart?

Sedan kan man tolka allt som nazism om man vill det. Och på så sätt förminska den riktiga nazismen och de som föll offer för dem.
    Ja, jag tror helt klart det då USA just är så pass stort.

Och ja, jag är väl medveten om vikten att skilja på sak och sak. Men i detta fall anser jag att det faller inom att man faktiskt är inne och leker med elden. Det kommer ju inte vara nazister i bruna uniformer med swastikaband nästa gång, men högerextremism och vit makt tar sig många uttryck och dagens republikanska elit flirtar hejvilt med dem. Och även då Musk.
  • Anonym (Klart)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-22 17:47:59 följande:
    Tankeställaren är väl mest att du är en fanatiker. Tragiskt att ditt bästa argument mot "ondskan" är ett ickeargument.

Jag har inget x-konto. Läser de vanliga tidningarna ibland när jag inte har något bättre för mig.

Men det betyder inte att jag tycker att de är bra, eller opartiska. För det är de inte.

Antar att jag också är nazist nu?
    Det finns nyanser mellan de som är uttalade nazister och de som, likt Musk gjorde här, flirtar med nazismens formspråk så att säga.

Ingen människa med någon intelligens gör en rörelse två gånger i rad som han gjorde på den scen han gjorde utan att förstå att det kommer utläsas som en heilning. Herregud, han är ju själv extremt inne på sociala media - han VET vad det kommer ge. Det är ett sätt att skapa debatt och samtidigt ge en blinkning åt de högerextrema i USA som lyft republikanerna nu. 
  • Anonym (Klart)
    Maya84 skrev 2025-01-24 23:18:29 följande:
    Jag skrev ju att Kamala, Bush, Hillary gjort samma hälsning. Det finner du med en enkel google sökning. Obanma med, och till och med Steffe "gängknäckarn" Löfven har gjort detsamma vid tal. Men du vill gärna bekvämt ignorera detta faktum och läsa aftonbladet istället.
    www.instagram.com/reel/DFMa0BbxUs7/

Här ser du skillnaden.
  • Anonym (Klart)

Nu dök ju Musk upp på AFDs senaste möte med och pratade om civilisationens framtid osv.

Så ni som ursäktar honom - var drar ni gränsen?

Svar på tråden Musks hitlerhälsning