Inlägg från: Anonym (Förlåt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förlåt)

Musks hitlerhälsning

Jag fattar inte hur en enkel liten gest som de flesta kan göra medvetet eller av misstag nödvändigtvis kopplas till något hemskt trots att det var för 80 år sedan den användes. Vi lär oss alla att gesten är dålig och olaglig och kan ge fängelsestraf. Det är en av de mest galna lagarna någonsin! Kan vi inte bara lösgöra oss ur historiens bojor och göra som man vill. Det är bara konstigt att om man höjer armen upp i luften så ska det associeras till något som skedde för jätte länge sen. Vi kan väl lära om, byta åsikt. Sluta associera det till det hemska. Vem som helst kan bli kallad för en Hitler supporter på grund av en liten gest. Borde inte fler saker väga in i bilden? 😂 Musk kanske dock borde ha förtydligat ?this is not a Hitler thing? men det gjorde han ju sen efter och sa att han var trött på det. Jag är också trött på det. 

Gester borde vara ganska betydelselösa i jämförelse med den faktiska politiken. Ändå reagerar typ alla på en hälsning. 

• Anonym (Förlåt)
    Anonym (Somsom) skrev 2025-01-21 14:01:18 följande:

Det jag reagerar på är att den var medveten. Inte spontan eller ett utslag på känslor. Musk är väl autistisk så jag förstår att skådespeleri kanske inte är hans bästa talang. Han planerade att göra Hitlerhälsningen i förväg.
    Sen så tror jag inte att han är nazist (även om han postat en del antisemitistiska saker) faktiskt. 

Din reaktion (som så många andras) tror jag är en del av hans förväntade resultat av Hitlerhälsningen. Han vill att en debatt om hans eventuella nazistsympatier ska lyftas. Jag är övertygad om att han kört scenariot i hans personliga ai innan. Vilket betyder att din åsikt är en del av pusselbitarna i algoritmen han utför här. Hans avfärdande post är också en del av budskapet.

Men frågan är vad han vill utföra? Det ska hållas hemligt har jag förstått. (Då den uppenbara Hitlerhälsningen ska låtsas som något annat) hysch hysch. Musk vill skapa en personlig relation med anhängarna av de som identifierar och stmpatiserat med hitlerhälsningen.

Ja det stämmer, om det var medvetet och planerat, är det intressant att fundera på varför han gjorde det. Det kan ju ha att göra med att visa att han utmana det han kallar för woke, att visa att han inte är woke. Och det har definitivt väckt en debatt men osäker på om han kunde förutspå den debatten eller ej.
Svar på tråden Musks hitlerhälsning