-
Fast det där är lite naivt. Har man svårt med impulskontrollen så går det inte att fostra bort eftersom det inte är ett val barnet har. Kan barnet hejda impulserna men väljer att slåss ändå är det ett helt annat problem.Anonym (Y) skrev 2025-01-20 16:36:23 följande:Tror att fördelarna är fler än nackdelarna. På Taekwondoträningen uppfostrades verkligen barnen.
-
Jag tror inte det är sparkar och slag i alla typer av jujutsu heller. Tror det kan vara lika snällt som judo men det finns olika grenar. Ett problem med både judo och jujutsu är väl att det är mycket närkontakt. Båda är väl en typ av brottning med kast och fällningar? Jag har bara tränat judo men vi hade gemensamma läger med jujutsu och då var det varken slag eller sparkar.
Jag har en liten kille med Adhd och han mår mycket bättre när han tränar mycket. Jag tror det är guld värt att hitta rätt sport. Prata med klubben om vad de får lära sig och hur de tränar. Det kan vara värt att testa judo eller jujutsu men jag skulle inte sätta någon med låg impulskontroll att lära sig att sparka och slå riktigt hårt, det känns helt tossigt
-
Anonym (Y) skrev 2025-01-21 19:29:55 följande:Jo det kan bli bättre, se mitt inlägg ovan.
Klart det kan bli bättre. Hjärnan utvecklas med åldern och barnet kan lära sig strategier för att hantera sina svårigheter. Det jag sa var att det inte hjälper med vanlig sträng fostran om det är problem med impulskontroll man har. Man kan ha andra svårigheter som gör att man slåss. En sådan sak kan vara att man har svårt med vaga regler och sociala koder, i de fallen kan strunta och tydliga regler hjälpa.
Det är viktigt att anpassa efter barnets förutsättningar, det som hjälper ett barn hjälper inte alla