Kampsport
Är det jättedumt att låta ett åttaårigt barn som slåss ibland när han blir arg att börja på Jujutsu?
Är det jättedumt att låta ett åttaårigt barn som slåss ibland när han blir arg att börja på Jujutsu?
Ja.
(jag har själv svart bälte)
Det beror helt på klubben han tränar i och vem som håller i det. Den dojon som mina barn tränar i (ej jujutsu utan en annan kampsport) prioriterar självdisciplin, respekt och gott uppförande och det genomsyrar hela träningen. I den miljön tror jag att åttaåringen i fråga hade mått bra och utvecklats i rätt riktning.
I alla fall på Taekwondo lär de sig att respektera andra och aldrig använda sparkar och slag utanför sporten. Antar att det är likadant med Jujutsu.
Han kanske skulle träffa en barnpsykolog för att lära sig impulskontroll, det hjälpte min son i alla fall.
I alla fall på Taekwondo lär de sig att respektera andra och aldrig använda sparkar och slag utanför sporten. Antar att det är likadant med Jujutsu.
Han kanske skulle träffa en barnpsykolog för att lära sig impulskontroll, det hjälpte min son i alla fall.
Mitt barns kompis blev absolut inte bättre av boxning i alla fall. Bara bättre på att slå andra barn i skolan tyvärr.
Jättebra tycker vi att det har varit för vårt barn att börja med taekwondo. Självförtroende och gränser har blivit bättre. Visade sig när vi kom dit att det nog var många föräldrar med liknande barn som vårt (och ditt) som sökt sig just dit.
Det är ju självförsvar så ja, absolut hade jag låtit mitt barn gå på det.
Kan nog, som en del skrivit, vara individuellt från klubb till klubb. Men tror mer på traditionell eller Shotokan karate.