• Anonym (Ledsen)

Vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, nu börjar en "ägare " att tveka. Är så ledsen

I min sambos släkt finns det ett hus som ska säljas. Huset är värderat och vi har sagt i ca 1 år att vi vill köpa det. Det är 3 syskon som äger huset (sambons mamma och hennes syskon) de har haft möten fram och tillbaka om huset och andra fastigheter, näst senaste mötet fick vi till oss att vi skulle få köpa huset när vi hade kontantinsats. Sagt och gjort, vi började spara, planera, fick lånelöfte från olika banker. Nu på senaste mötet började ena syskonen å krångla och mena att de kanske vore bättre att lägga ut huset så det blir mer pengar för dom, samt att säga att kanske nån av hans barn är intresserade..ena barnet har precis köpt hus, de andra barnet (min sambos kusin) är inte intresserad. Jag känner mig så ledsen och besviken,  vet inte vad vi ska göra. För hans mamma och moster får vi köpa det. Men morbror börjar krångla nu, han har inte sagt nånting tidigare men nu helt plötsligt...

• Svar på tråden Vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, nu börjar en "ägare " att tveka. Är så ledsen
  • Anonym (H)
    Anonym (Hårt mot hårt) skrev 2025-01-19 01:18:24 följande:
    Jo, det finns det. Ett annat sätt att slippa familjefejd är att TS inte köper huset alls.
    Anonym (Abc) skrev 2025-01-19 00:13:02 följande:

Om det läggs ut på marknaden kan de sälja till högst erbjudna pris. TS kan om hon vill matcha det högsta priset och få köpa. Annars köper någon annan. 

Det är varken själviskt eller oärligt. 

Det här är ju det mest etiska och rättvisa att göra för alla inblandade parter.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Hårt mot hårt) skrev 2025-01-19 01:18:24 följande:
    Jo, det finns det. Ett annat sätt att slippa familjefejd är att TS inte köper huset alls.

Jag tycker absolut det låter som det bästa alternativet.
    Min mamma har blivit ovän med halvsyskon på grund av bråk om arv osv ,hon visste inte ens om att halvbrodern hade gått bort för flera år sen.

Sånt är jättetråkigt och inte värt det. Bättre att TS låter syskonen lägga ut huset och sälja till någon annan (inte hennes problem om de förlorar på det) och hittar ett annat hus , så speciellt kan det inte vara så att det är värt att förstöra sambons relation med sin familj. Nu blir ju kanske syskonen som äger huset ovänner på grund av att TS absolut måste ha det här huset och inget annat hus i hela Sverige duger. 

Har förresten sett en tråd tidigare om samma hus , då var det hyresgästen som hade bott där jättelänge och inte ens hade fått veta att hon skulle behöva flytta. Känns som att det bästa för alla inblandade är om TS släpper det och hittar något annat. 

• Anonym (Kl)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-18 21:43:58 följande:
    Vi köper inte till underpris, vi köper det huset är värderat till. Du verkar ha noll koll du. Hade hans barn nu varit intresserade hade han gjort allt för att det INTE skulle läggas ut på budgivning.  Är är inte klok, ingen i släkten som gillar honom
    Folk är så jävla snikna. Sluta hoppas på huset så slipper du bli besviken.
    Börja kolla på andra hus, kanske hittar du något som känns mycket mycket bättre. Glad
  • Anonym (Ledsen)
    PH76 skrev 2025-01-18 23:15:05 följande:
    Varför göra allt detta och troligtvis få en missnöjd släkting ändå i slutänden. Låt det gå ut på marknaden och sälj det till henne för det högsta budet, det finns inget som säger att de faktiskt måste sälja huset till dem som faktiskt la det högsta budet. Det är det faktiskt marknadspriset, trotts att det kan bli under det värderade priset. Alla nöjda.
    Är inte det som är grejen..vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, vi har planerat. Fått lånelöfte. Räknat, jag har gått upp i tid på jobbet med mera. Därför jag blir besviken. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-19 09:37:39 följande:
    Är inte det som är grejen..vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, vi har planerat. Fått lånelöfte. Räknat, jag har gått upp i tid på jobbet med mera. Därför jag blir besviken. 
    Ja, man kan bli besviken, men det här kommer ta jättelång tid innan det reds ut, om ni alls får köpa huset i slutänden! Eller så läggs det på marknaden (och jag tror att det är vad som kommer att hända) och då får ni ge bud som alla andra.

Satsa på att söka ett annat hus istället! Antingen lyckas ni och allt är frid och fröjd, eller så blir det inte så och då får ni buda på detta.
  • Anonym (Bäddat för trubbel)

Att sälja inom släkten (eller till vänner) är som att bädda för trubbel. 

När farmor kände att slutet närmade sig la hon ut sommarstugan till allmän försäljning även fast hon visste att det fanns barn (och barnbarn) som var intresserade. Men för att slippa tjafs och anklagelser om favoriterna etc så gick huset ut på öppna marknaden. I slutändan blev det en av mina fastrar och hennes dotter som köpte men det var ju för att de kunde bjuda högst. Alla 6 syskon var nöjda med lösningen och inget tjafs efteråt eller när farmor faktiskt dog (inte om sommarstugan iaf).

Så, det mest rättvisa är faktiskt att lägga ut huset. Trist gör er som blivit lovade att köpa det men ändå mest rättvist.

• Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-19 09:37:39 följande:
    Förstår att ni är besvikna.  En variant är att sätt hårt mot hårt.  Säg att ni kan skriva kontrakt nu på beloppet ni var överens om.  Blir det inget kontrakt kommer ni leta annat.  
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (E) skrev 2025-01-19 09:48:51 följande:
    Ja, man kan bli besviken, men det här kommer ta jättelång tid innan det reds ut, om ni alls får köpa huset i slutänden! Eller så läggs det på marknaden (och jag tror att det är vad som kommer att hända) och då får ni ge bud som alla andra.

Satsa på att söka ett annat hus istället! Antingen lyckas ni och allt är frid och fröjd, eller så blir det inte så och då får ni buda på detta.
    Beror på, 2 av 3 syskon är emot att det läggs ut
  • Anonym (E)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-19 10:38:01 följande:
    De får vara hur emot de vill men de har inget att säga till om faktiskt. Om den tredje ansöker om tvångsförsäljning hos tingsrätten så blir det så.
  • Anonym (Små små detaljer)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-19 10:38:01 följande:
    Varför är de emot det? Sentimentala skäl att det ska bli kvar i familjen eller att de tycker att ni har "förtjänat" det mer än andra?

Ärligt talat hade jag bett om en ny värdering om det har gått ett år och frågat Länsförsäkringar, för de är snåla i värdering.

En bekant som tänkte att de skulle få ner amorteringskravet har just fått till sig att deras moderna villa med pool just nu är värd 200k mindre än de har i lån på den (!). Och en låg värdering hade ju talat för att farbrodern ger med sig, snarare än lägger ut huset och riskerar att få ännu mindre.

Men det beror klart på om läget är vackert, om där är plats för barn, service, kommunikationer mm.
Svar på tråden Vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, nu börjar en "ägare " att tveka. Är så ledsen