• Anonym (Ledsen)

Vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, nu börjar en "ägare " att tveka. Är så ledsen

I min sambos släkt finns det ett hus som ska säljas. Huset är värderat och vi har sagt i ca 1 år att vi vill köpa det. Det är 3 syskon som äger huset (sambons mamma och hennes syskon) de har haft möten fram och tillbaka om huset och andra fastigheter, näst senaste mötet fick vi till oss att vi skulle få köpa huset när vi hade kontantinsats. Sagt och gjort, vi började spara, planera, fick lånelöfte från olika banker. Nu på senaste mötet började ena syskonen å krångla och mena att de kanske vore bättre att lägga ut huset så det blir mer pengar för dom, samt att säga att kanske nån av hans barn är intresserade..ena barnet har precis köpt hus, de andra barnet (min sambos kusin) är inte intresserad. Jag känner mig så ledsen och besviken,  vet inte vad vi ska göra. För hans mamma och moster får vi köpa det. Men morbror börjar krångla nu, han har inte sagt nånting tidigare men nu helt plötsligt...

• Svar på tråden Vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, nu börjar en "ägare " att tveka. Är så ledsen
  • PH76
    Anonym (Hårt mot hårt) skrev 2025-01-18 22:33:09 följande:
    1: Kolla upp vad liknande hus i området har sålts för och gör utifrån det en uppskattning av vad huset skulle gå för om det lades ut på marknaden. Glöm inte att ta med i beräkningen den sänkta räntan (och de ökade priser som förmodligen kommer med det).

2: Kolla sedan upp vad mäklararvodet skulle gå på, plus saker som styling av huset (kanske skulle man behöva måla om ett rum eller liknande inför försäljning), och andra kostnader som tillkommer.

Ta också med i beräkningen vad som skulle hända om ingen budar, eller ingen är beredd att betala utgångspriset/marknadsvärdet. Det händer också att budgivare ångrar sig i sista sekund, eller att det uppstår krångel även efter att kontraktet är påskrivet.

Dra sedan bort de ungefärliga kostnaderna från det ungefärliga marknadsvärdet. Kommer ägarna att vinna eller förlora på att lägga ut huset till försäljning?

Skriv upp det ni kommer fram till på ett tydligt sätt och presentera för ägarna (eller snarare morbrodern).

Om morbrodern fortsätter att krångla, skulle jag skita i det huset och börja leta efter ett annat. Ja det är tråkigt för er, men det finns andra hus. Det är många som inte får det hus de budar på, utan får fortsätta att leta.
    Varför göra allt detta och troligtvis få en missnöjd släkting ändå i slutänden. Låt det gå ut på marknaden och sälj det till henne för det högsta budet, det finns inget som säger att de faktiskt måste sälja huset till dem som faktiskt la det högsta budet. Det är det faktiskt marknadspriset, trotts att det kan bli under det värderade priset. Alla nöjda.
  • Anonym (Hårt mot hårt)
    PH76 skrev 2025-01-18 23:15:05 följande:
    Varför göra allt detta och troligtvis få en missnöjd släkting ändå i slutänden. Låt det gå ut på marknaden och sälj det till henne för det högsta budet, det finns inget som säger att de faktiskt måste sälja huset till dem som faktiskt la det högsta budet. Det är det faktiskt marknadspriset, trotts att det kan bli under det värderade priset. Alla nöjda.
    Det är ganska själviskt och oärligt att utnyttja andra eventuella intressenter på huset på det viset, att låta dem lägga sin tid och sitt engagemang på ett hus som de inte har en chans att få. Jag är rätt säker på att mäklaren skulle ha ett och annat att säga om det förfarandet, det är nog långt ifrån alla mäklare som skulle ställa upp om de fick reda på sanningen.
    Om huset ska ut på marknaden, bör det vara TS som lägger det högsta budet, om TS vill och kan buda över.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (M) skrev 2025-01-18 22:25:08 följande:
    Fast så är det inte. Den som köper ett hus till högsta pris definierar inte hela marknaden. Det enda det betyder är att en person tycker huset är värt det priset. Inte hela marknaden. 

Priset det säljs för på marknaden till en person (högsta pris) är det faktiska marknadsvärdet.

Marknadsvärdet har inget att göra med de olika priser en grupp olika intressenter anser det vara värt. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Hårt mot hårt) skrev 2025-01-19 00:02:58 följande:
    Det är ganska själviskt och oärligt att utnyttja andra eventuella intressenter på huset på det viset, att låta dem lägga sin tid och sitt engagemang på ett hus som de inte har en chans att få. Jag är rätt säker på att mäklaren skulle ha ett och annat att säga om det förfarandet, det är nog långt ifrån alla mäklare som skulle ställa upp om de fick reda på sanningen.
    Om huset ska ut på marknaden, bör det vara TS som lägger det högsta budet, om TS vill och kan buda över.

Om det läggs ut på marknaden kan de sälja till högst erbjudna pris. TS kan om hon vill matcha det högsta priset och få köpa. Annars köper någon annan. 

Det är varken själviskt eller oärligt. 

• PH76
    Anonym (Hårt mot hårt) skrev 2025-01-19 00:02:58 följande:
    Jag känner givetvis inte hela branschen, men jag känner några mäklare och de skulle inte ha något att säga om detta. Generellt så är dom det den mest skrupelfria branschen vi har i Sverige. Sen är mitt råd inte mot den stora allmänheten utan till TS så att hon hon lösa sitt dilemma.
  • Anonym (Hårt mot hårt)
    PH76 skrev 2025-01-19 00:16:21 följande:
    Jag känner givetvis inte hela branschen, men jag känner några mäklare och de skulle inte ha något att säga om detta. Generellt så är dom det den mest skrupelfria branschen vi har i Sverige. Sen är mitt råd inte mot den stora allmänheten utan till TS så att hon hon lösa sitt dilemma.
    Enligt god fastighetsmäklarsed ska mäklaren se till både säljarens och köparens bästa, och upplägget du föreslår är enbart till säljarens fördel.

Även om säljarna lyckas hitta en skrupelfri mäklare, så är det inte rätt att göra som du föreslår. Det kanske inte är olagligt, men det är väldigt fult att utnyttja andra människor på det viset.
  • PH76
    Anonym (Hårt mot hårt) skrev 2025-01-19 00:20:12 följande:
    Enligt god fastighetsmäklarsed ska mäklaren se till både säljarens och köparens bästa, och upplägget du föreslår är enbart till säljarens fördel.

Även om säljarna lyckas hitta en skrupelfri mäklare, så är det inte rätt att göra som du föreslår. Det kanske inte är olagligt, men det är väldigt fult att utnyttja andra människor på det viset.
    Så kan det vara, men jag hade gjort det i detta specifika fall. För att inte skapa en långsiktig familjefejd. Det finns egentligen inget annat sätt att slippa det.
  • Anonym (Hårt mot hårt)
    PH76 skrev 2025-01-19 00:35:24 följande:
    Så kan det vara, men jag hade gjort det i detta specifika fall. För att inte skapa en långsiktig familjefejd. Det finns egentligen inget annat sätt att slippa det.
    Jo, det finns det. Ett annat sätt att slippa familjefejd är att TS inte köper huset alls.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hårt mot hårt) skrev 2025-01-19 01:18:24 följande:
    Jo, det finns det. Ett annat sätt att slippa familjefejd är att TS inte köper huset alls.
    ...vilket antagligen är det bästa alternativet eftersom det kan ställa till med problem om man upptäcker dolda fel mm. Man ska aldrig blanda släkt och pengar.

En annan sak som brukar komma fram i sådana här trådar är också att släkten fortfarande anser sig ha rätten att komma och gå lite som de vill. Ännu en god orsak att låta bli.
  • Anonym (H)
    Anonym (Hårt mot hårt) skrev 2025-01-19 00:20:12 följande:

Det är ingen mäklare som bryr sig om god fastighetsmäklarsed. 
Svar på tråden Vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, nu börjar en "ägare " att tveka. Är så ledsen