• Anonym (nn)

Psykiatrin i Sverige är en katastrof

Jag vet att det inte är så lätt, att bota psykisk sjukdom, men det är som att psykatrin i Sverige. inte ens försöker.

Jag har haft kontakt med BUP, och också blivit inlagd på psyket efter självmordsförsök, samt haft lång kontakt med öppenvården.

Jag vet knappt var jag ska börja. BUP gjorde många fel. Dem misstänkte en diagnos, men jag fick själv inte veta något förrän två år senare. Jag hade behövt den informationen. Alltså, verkligen. Varför fick jag inte veta något förrän två år senare? Det är jättedåligt.

Sedan satte dem en personlighetsstörning diagnos på mig, utan utredning eller något liknande. Man ska inte ens sätta en personlghetsstörning diagnos på en person under 18, då personligheten utvecklas hos unga personer.

Psykakuten är verkligen katastrof. Dem gör så mycket fel. Och tar en inte ens seriöst. Hånfullt och jättedåligt bemötande. Som man inte vore en människa ens en gång. Jag har varit med om riktigt sjuka och kafkaartade grejer inom slutenvården.

Det tänker jag inte gå in på. Men kortfattad: Jag fick mediciner. Asså, visst, det är väl bra att jag fick mediciner, men för mig gjorde dem faktiskt ingen skillnad. Jag hade ingen depression. Jag hade ingen psykos, mani, ångest etc. Det enda jag led utav var en förjävligt uppväxt plus dålig livssituation, och då hjälper inga mediciner. Jag kan förstå varför dem tror att jag hade en depression efter ett självmordsförsök, men dem måste kunna se skogen för alla träd. Dem måste kunna se till individerna.

Jag har ju inte direkt blivit friskare eller mindre suicidal utav all vård.  

• Svar på tråden Psykiatrin i Sverige är en katastrof
  • Anonym (nn)

Ingen som har något att säga?

• Anonym (nn)
    Anonym (Bill) skrev 2025-01-17 14:36:00 följande:

DSM tillåter visst att ungdomar får diagnosen personlighetssyndrom. Något som f ö
    11 procent av svenskar beräknas lida av.

Nej. 
  • Anonym (nn)
    Xenia skrev 2025-01-17 15:08:53 följande:

Det är iofs välkänt att psykvården inte är tillräcklig. Inte tillräckligt med personal och långa köer.

Men det är ju inte samma sak som att de som iaf kommer till den alltid får dålig vård. Du verkar ha haft otur.

Jag hoppas iaf att du mår bättre idag och inte är självmordsbenägen längre. Du kanske fått stöd från annat håll än psykvården.

Tack, men det gör jag inte-
    Jag är ett misslyckande. Jag är en missfoster. Jag är en embarresment. 
    Jag har förstört allting-min hjärna, mina relationer, mina grejer, min framtid etc. 
    Jag förtjänar att dö. 
    Visst, mitt liv ser ut att ljusna, jag ska studera och flytta, men det är för sent. Jag är för gammal. Jag är för förstörd. Jag har förstört allting. 
    Allting är en sinnesjuk kaos-härva. 
    Varför blev det såhär? Kunde det undvikits? Är allting jag tänker på. Ja, jag hade grava problem i tonåren, men jag var väl inte ett missfoster redan då? Det kom senare. Bara, varför? Vad gjorde jag, och vad gjorde jag inte som resulterade i detta? Ja fick kontakt med BUP som tonåring, men fick givetvis ingen hjälp.  
  • Anonym (nn)
    Xenia skrev 2025-01-17 15:40:49 följande:
    På vilket sätt är du ett "missfoster"? Har du något funktionshinder eller mår du dåligt efter en dysfunktionell uppväxt? Hursomhelst så är du för ung för att "allt ska vara förstört" och inte "för gammal" för något. 

Fördöm inte all terapi bara för att Bup inte lyckats hjälpa dig. Du kan kontakta Ungdomsmottagningen i din hemstad eller Studenthälsan där du studerar Det låter som du behöver prata med någon.
    Jag har grav autism(en läkares ord). 
    Jag har aldrig varit på en fest. Jag hae ladrig haft en pojkvän/flickvän. 
    Jag är jätte efter mina jämnåriga socialt, jobb, och studier. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (?) skrev 2025-01-17 15:44:14 följande:

"Det enda jag led utav var en förjävligt uppväxt plus dålig livssituation, och då hjälper inga mediciner. "

Så varför uppsöker du sjukvården?

Uppväxten kan ingen förändra och har din livsistuation är väl ingen fråga för vården?

Jag uppsökte inte själv sjukvården när jag inkom till psykakuten den gången. 
    Jag blev körd till psyket av polisen. 
  • Anonym (nn)
    Xenia skrev 2025-01-20 02:03:48 följande:
    Du har alltså autism nivå 3, fick du det som diagnos?

"Nivå 3 "Kräver mycket omfattande stöd" Oflexibelt beteende, har extremt svårt att hantera förändringar, eller så försvårar andra begränsade, repetitiva beteenden funktionsförmågan i så gott som alla avseenden. Starkt plågad/stora svårigheter vid förändring av fokus eller handlingsplaner." 
    dok.slso.sll.se/Autismforum/Om%20autism/Tabell_sv%C3%A5righetsgradering_autism.pdf

Då har du säkert upplevt mobbning eller utfrysning i skolan.

Men du är inte den enda med svårigheter. Det är flera som har autism eller andra problem: ADHD, Tourettes, OCD, bipolär sjukdom, borderline etc.

Om du fått en autism-diagnos så borde du kunna få hjälp av Habiliteringen. 
    Du kan få prata med en kurator, eller gå i en grupp med andra med autism:
    "För vuxna med autism utan intellektuell funktionsnedsättning. Sex träffar om att ha autism, om hur det fungerar i vardagen och vad det finns för teoretiska förklaringsmodeller." www.habilitering.se/vuxen/kurser-och-grupper-18-ar-och-aldre/autism-kurser-och-grupper-vuxen/
    Nej.
    Jag har As-diagnos. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (j) skrev 2025-01-20 02:21:05 följande:
    Är du under 18 eller fyllda 18 år? Tolkade det som att du är under 18 år utifrån vad du skrev förut.

Man säger inte asperger längre. 
    Jag har ialla fal fått en asperger-diagnos. 
  • Anonym (nn)
    Xenia skrev 2025-01-20 16:52:52 följande:

Men Aspergers syndrom räknas som en form av autism, en autism utan intellektuell funktionsnedsättning. Så habiliteringen är fortfarande rätt instans.

Va? Varför säger du detta till mig?
    JA, jag vet att att är en form av autism, jag har ladrig påstårr något annat. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (s) skrev 2025-01-20 22:27:58 följande:

Håller med andra om att om du led så mycket att du försökte ta livet av dig, varför skulle du då inte vara deprimerad? Med mer tydliga orsaker? Knappast ett vårdfel att du troddes vara deprimerad.

Att du fortfarande efter alla år avskyr din tvångsdiagnostisering av AS, fortfarande använder ord EN läkare sagt trots att mängder av personer säger att det verkligen inte var korrekt. Varför?

Alla som försöker begå självmord är inte deprimerade.  Man kan försöka ta livet av sig pga jobbig livssituation, en kris, typ långtidsarbetslöshet kombinerat med skilsmässa. 
    Eller mobbning. Finns ett ord för det: bullycide.

Varför, är väl pga jag tycker det är jättrjobbigt att en läkare ha sagt det. Om en vanlig människa hade sagt det hade jag nog kunnat skakat av mig det, men eftersom det är en läkare, som har auktoritet och medicinsk utbildning, ja, då är det jättejobbigt. 
  • Anonym (nn)
    Auriela skrev 2025-01-20 22:54:28 följande:

Jag blev medlem här nu för att kunna svara dig TS!

Hur gammal är du? Du låter som att du resonerar likadant som min son. Han har nog inte haft en riktigt lika hemsk uppväxt som du, men har haft det tufft med psykisk ohälsa som framförallt berodde på hur han blev bemött av vuxna på förskolan och i grundskolan plus att vi föräldrar var mesiga och inte stod upp för honom tillräckligt.. 

Som mamma fick jag kämpa enormt mycket under nästan tio år innan läget vände. 

Jag känner helt igen att bup inte gör något vettigt och sätter diagnoser muntligt lättvindigt och godtyckligt -inte i journalen som en riktig diagnos för det kräver ju riktiga utredningar . En psykolog sa till mig att min son hade grav autism och att man kan ha ett bra liv även på gruppboende med meningsfull sysselsättning i form av daglig verksamhet. En annan sa OCD fast han absolut aldrig har haft det. En skrev GAD som en anteckning barai journalen utan att ta upp det i samtal och utan nämna det för sonen. Det stämde verkligen inte heller. 

Ett halvår efter domen av den galna psykologen som sa att sonen aldrig kommer kunna bli en självständig vuxen, lyckades vi hitta en bra gymnasieskola där han  läste Na-programmet och efter tre år tog studenten med A i nästan alla kurser. Utan anpassningar under studietiden. 

Nu läser han en naturvetenskaplig  utbildning på universitetet. Har fortfarande problem med låg självkänsla som ger konsekvenser socialt. Lider av sviter av alla konstiga saker han fått höra av lärare, kuratorer och psykologer. Men vi föräldrar lyckades få honom att testa en privat psykoterapeut och för första gången verkar han ha turen att ha hittat en som lyssnar på vad han själv tycker han behöver hjälp med. Det är nog nr 10 i ordningen som han går till och den andra som verkar engagera sig. 

Så nu har jag ett spirande hopp om en bra framtid för honom ändå. 

Som förälder vill jag skriva detta till dig TS för att du påminner mig så mycket om min son. Och om det kan vända för honom så kan det vända för dig också. Ge inte upp, kämpa på. Försök se när det kommer en öppning, ta chansen då! 

Tack för dina fina ord. 
    mitt liv ser ut att ljusna, jag ska studera och flytta, men jag kan inte släppa det förflutna. Jag kan inte acceptera det förflutna. 
    Under väldigt lång tid, hade jag det jättedåligt. Mådde jättedåligt. Helt sjukt hur dåligt jag mådde. 
    Jag kan inte acceptera att dem stal mitt liv ifrån mig. 
  • Anonym (nn)
    Xenia skrev 2025-01-19 12:00:38 följande:

Jag tycker nog det låter som du lidit av depression (och fortfarande gör det): Den dåliga livssituationen kan ju ändras, men du lider fortfarande av din "förjävliga uppväxt". Då brukar mediciner + terapi hjälpa.

"Jag hade ingen depression. Jag hade ingen psykos, mani, ångest etc. Det enda jag led utav var en förjävligt uppväxt plus dålig livssituation, och då hjälper inga mediciner."

Varför tycker du det?
    Jag har ingen depression. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (s) skrev 2025-01-21 13:09:04 följande:

Det brukar dock vara en helt naturlig konsekvens av vad du nämner att faktiskt bli deprimerad...Psykiatrin kan inte förväntas veta att du "bara mår så dåligt att du vill ha livet av dig pga omständigheter". Många är deprimerade av orsaker liksom.

Hm, något är off här.

Men ja det är också helt normalt att läkare har fel. För femtielfte gången. Du brukar inte ens anse att du har AS egentligen så vad har ändrats?

Ja, många är deprimerade av orsaker, men långt ifrån alla är det. 

Är det? Det är jätteallvarligt om läkare har fel. De är inte ett vanligt yrke. Det handlar om mycket allvarliga saker, om liv och död. 
    Och läkare behandlas som gudar. Om en läkare säger si eller så, så är det så, ingen ifrågasätter det. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (s) skrev 2025-01-22 21:32:31 följande:

Läkaren har inte fel för att denne sätter depression som diagnos i ditt fall. Det blir inte fel för att du tycker det är fel... Dåligt mående är ingen diagnos, depression är. Psykiatrin behövde koda dig. 

Du hade en orsak så att argumentera om det faller platt. Jag tycker inte att psykiatrin är välfungerande eller att läkare på psyk är gudar.

Depression är en diagnos med kriterier Jag uppfyller inga kriterier för det. 

Vad är det så svårt att förstå?
    Man kan vilja ta sitt liv utan en depression. Ja, det är vanligt med att ta sitt liv när man har en depression, men alla har faktiskt inte det.  Det säger även mind och suicide zero. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (Psyk.ssk) skrev 2025-01-27 18:43:05 följande:
    Utifrån det du skriver så uppfyller du många krav för att få diagnosen depression. 
    Vilken bullshit. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (Psyk.ssk) skrev 2025-01-27 18:56:27 följande:
    Inte alls. 
    Hej EpicF!
  • Anonym (nn)
    Anonym (Psyk.ssk) skrev 2025-01-27 19:11:25 följande:
    Inte det heller. 
    Du beter dig som EpicF.
  • Anonym (nn)
    Anonym (Psyk.ssk) skrev 2025-01-27 19:41:25 följande:
    Jag vet inte ens vem/vad hen/det är, så det tvivlar jag på  
    Men herregud.
    Man kan fortfarande bete sig som en person, även om man inte vet vem den personen är.

Förstår du inte det? 
Svar på tråden Psykiatrin i Sverige är en katastrof