• Anonym (nn)

Psykiatrin i Sverige är en katastrof

Jag vet att det inte är så lätt, att bota psykisk sjukdom, men det är som att psykatrin i Sverige. inte ens försöker.

Jag har haft kontakt med BUP, och också blivit inlagd på psyket efter självmordsförsök, samt haft lång kontakt med öppenvården.

Jag vet knappt var jag ska börja. BUP gjorde många fel. Dem misstänkte en diagnos, men jag fick själv inte veta något förrän två år senare. Jag hade behövt den informationen. Alltså, verkligen. Varför fick jag inte veta något förrän två år senare? Det är jättedåligt.

Sedan satte dem en personlighetsstörning diagnos på mig, utan utredning eller något liknande. Man ska inte ens sätta en personlghetsstörning diagnos på en person under 18, då personligheten utvecklas hos unga personer.

Psykakuten är verkligen katastrof. Dem gör så mycket fel. Och tar en inte ens seriöst. Hånfullt och jättedåligt bemötande. Som man inte vore en människa ens en gång. Jag har varit med om riktigt sjuka och kafkaartade grejer inom slutenvården.

Det tänker jag inte gå in på. Men kortfattad: Jag fick mediciner. Asså, visst, det är väl bra att jag fick mediciner, men för mig gjorde dem faktiskt ingen skillnad. Jag hade ingen depression. Jag hade ingen psykos, mani, ångest etc. Det enda jag led utav var en förjävligt uppväxt plus dålig livssituation, och då hjälper inga mediciner. Jag kan förstå varför dem tror att jag hade en depression efter ett självmordsförsök, men dem måste kunna se skogen för alla träd. Dem måste kunna se till individerna.

Jag har ju inte direkt blivit friskare eller mindre suicidal utav all vård.  

• Svar på tråden Psykiatrin i Sverige är en katastrof
  • Anonym (nn)

Ingen som har något att säga?

• Anonym (Bill)

DSM tillåter visst att ungdomar får diagnosen personlighetssyndrom. Något som f ö
    11 procent av svenskar beräknas lida av.

• Anonym (nn)
    Anonym (Bill) skrev 2025-01-17 14:36:00 följande:

DSM tillåter visst att ungdomar får diagnosen personlighetssyndrom. Något som f ö
    11 procent av svenskar beräknas lida av.

Nej. 
  • Xenia

Det är iofs välkänt att psykvården inte är tillräcklig. Inte tillräckligt med personal och långa köer.

Men det är ju inte samma sak som att de som iaf kommer till den alltid får dålig vård. Du verkar ha haft otur.

Jag hoppas iaf att du mår bättre idag och inte är självmordsbenägen längre. Du kanske fått stöd från annat håll än psykvården.

• Anonym (nn)
    Xenia skrev 2025-01-17 15:08:53 följande:

Det är iofs välkänt att psykvården inte är tillräcklig. Inte tillräckligt med personal och långa köer.

Men det är ju inte samma sak som att de som iaf kommer till den alltid får dålig vård. Du verkar ha haft otur.

Jag hoppas iaf att du mår bättre idag och inte är självmordsbenägen längre. Du kanske fått stöd från annat håll än psykvården.

Tack, men det gör jag inte-
    Jag är ett misslyckande. Jag är en missfoster. Jag är en embarresment. 
    Jag har förstört allting-min hjärna, mina relationer, mina grejer, min framtid etc. 
    Jag förtjänar att dö. 
    Visst, mitt liv ser ut att ljusna, jag ska studera och flytta, men det är för sent. Jag är för gammal. Jag är för förstörd. Jag har förstört allting. 
    Allting är en sinnesjuk kaos-härva. 
    Varför blev det såhär? Kunde det undvikits? Är allting jag tänker på. Ja, jag hade grava problem i tonåren, men jag var väl inte ett missfoster redan då? Det kom senare. Bara, varför? Vad gjorde jag, och vad gjorde jag inte som resulterade i detta? Ja fick kontakt med BUP som tonåring, men fick givetvis ingen hjälp.  
  • Xenia
    Anonym (nn) skrev 2025-01-17 15:24:19 följande:
    Tack, men det gör jag inte-
    Jag är ett misslyckande. Jag är en missfoster. Jag är en embarresment. 
    Jag har förstört allting-min hjärna, mina relationer, mina grejer, min framtid etc. 
    Jag förtjänar att dö. 
    Visst, mitt liv ser ut att ljusna, jag ska studera och flytta, men det är för sent. Jag är för gammal. Jag är för förstörd. Jag har förstört allting. 
    Allting är en sinnesjuk kaos-härva. 
    Varför blev det såhär? Kunde det undvikits? Är allting jag tänker på. Ja, jag hade grava problem i tonåren, men jag var väl inte ett missfoster redan då? Det kom senare. Bara, varför? Vad gjorde jag, och vad gjorde jag inte som resulterade i detta? Ja fick kontakt med BUP som tonåring, men fick givetvis ingen hjälp.  
    På vilket sätt är du ett "missfoster"? Har du något funktionshinder eller mår du dåligt efter en dysfunktionell uppväxt? Hursomhelst så är du för ung för att "allt ska vara förstört" och inte "för gammal" för något. 

Fördöm inte all terapi bara för att Bup inte lyckats hjälpa dig. Du kan kontakta Ungdomsmottagningen i din hemstad eller Studenthälsan där du studerar Det låter som du behöver prata med någon.
  • Anonym (?)

"Det enda jag led utav var en förjävligt uppväxt plus dålig livssituation, och då hjälper inga mediciner. "

Så varför uppsöker du sjukvården?

Uppväxten kan ingen förändra och har din livsistuation är väl ingen fråga för vården?

• Anonym (nn)
    Xenia skrev 2025-01-17 15:40:49 följande:
    På vilket sätt är du ett "missfoster"? Har du något funktionshinder eller mår du dåligt efter en dysfunktionell uppväxt? Hursomhelst så är du för ung för att "allt ska vara förstört" och inte "för gammal" för något. 

Fördöm inte all terapi bara för att Bup inte lyckats hjälpa dig. Du kan kontakta Ungdomsmottagningen i din hemstad eller Studenthälsan där du studerar Det låter som du behöver prata med någon.
    Jag har grav autism(en läkares ord). 
    Jag har aldrig varit på en fest. Jag hae ladrig haft en pojkvän/flickvän. 
    Jag är jätte efter mina jämnåriga socialt, jobb, och studier. 
  • Anonym (nn)
    Anonym (?) skrev 2025-01-17 15:44:14 följande:

"Det enda jag led utav var en förjävligt uppväxt plus dålig livssituation, och då hjälper inga mediciner. "

Så varför uppsöker du sjukvården?

Uppväxten kan ingen förändra och har din livsistuation är väl ingen fråga för vården?

Jag uppsökte inte själv sjukvården när jag inkom till psykakuten den gången. 
    Jag blev körd till psyket av polisen. 
  • Anonym (?)
    Anonym (nn) skrev 2025-01-17 15:52:03 följande:
    Jag uppsökte inte själv sjukvården när jag inkom till psykakuten den gången. 
    Jag blev körd till psyket av polisen. 
    Tvångsvård?
Svar på tråden Psykiatrin i Sverige är en katastrof