Inlägg från: Anonym (vem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vem)

Såå trött på svensk sjukvård

Anonym (gryfffg) skrev 2025-01-15 23:26:59 följande:
    Såå trött på svensk sjukvård

Har problem med höger knä, har haft regelbundna besök hos olika sjukgymnaster som bara ger mig papper på olika övningar, har även testat en pt på gym ett tag men efter nu 4 år med återkommande problem och följt övningarna minutiöst.
    får ej komma vidare till t ex läkare alt remiss till röntgen av något slag.

Mitt höger knä har jag inga problem med promenad relaterat, stå på knä däremot resulterar ofta i att foten domnar bort efter nån minut. Och för att ställa mig upp måste jag antingen hjälpa till med armarna eller lägga all kraft på vänster ben för att ta mig upp och sen haltar jag med höger 3- 4 minuter efter jag tagit mig upp innan jag kan böja mitt höger knä smärtfritt. ( allt har tagits upp med pt och sjukgymnasterna.)

Vad menar du med att du inte får komma vidare till läkare? Det är väl bara att boka en tid på vårdcentralen? Vem är det som hindrar dig? Sen om läkaren vill utreda vidare, det bestämmer ju läkaren utifrån sin bedömning. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (gryfffg) skrev 2025-01-16 14:25:36 följande:
    Man tycker ju att efter 4 år borde man se någon typ av resultat?

Jag är 45.. Detta började efter jag fastnade med byxfickan i en vasst alu vinkelstolpe, som fick mig att snubbla över ett upp och nervänt bord och slog höger ben i den stolpen jag fastnade i och skar upp höger smalben och ett skärsår strax över höger knä och slog benet i betonggolvet.
    Sa till min chef att jag åker till vårdcentralen, fick sy några stygn.. inte roligt att köra bil under läketiden.. nåt år efter började dessa problem, före hade jag inga problem alls.
    Allt går ju inte att bota eller förbättra. Och vem vet hur det varit om du inte gått till sjukgymnasten och gjort dessa övningar, då hade du kanske hat ett ännu sämre knä. Du blir ju inte yngre heller, utan kroppens normala slitage läggs på skadan och kan försämra ytterligare. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (ontis) skrev 2025-01-16 17:25:56 följande:

Tyvärr måste man överdriva sina symptom ganska extremt. Jag fick efter mycket tjat en röntgen (min läkare sa lite nedlåtande att inget kommer synas i alla fall) Två stora skador syntes väldigt tydligt på mr-röntgen sen dess har min läkare hållit käft.

Och vad blev behandlingen sen då? Operation?
  • Anonym (vem)
    Anonym (Lena) skrev 2025-01-17 09:11:12 följande:

Svensk sjukvård år värdelöst. Flera steg bakom andra länder i Europa. Gör privat röntgenundersökning eller ultraljud på knä ocb sen kräva tid hos en ortoped. Om något är skadad då kan mam operera. Om du har rås gå privat till en ortoped, för att de sim sitter på vårdcentralen saknar oftast kunskap och det finns risken att de skickar ingen remis.

Är det verkligen så? För svensk sjukvård anses ju stå långt fram jämfört med många andra länder och står också för en hel del utveckling inom behandlingsmetoder och utredning.

Men du kanske tänker på tillgänglighet, för den är ju under all kritik. Men tyvärr en följd av mångårig nedprioritering av ffa primärvården som gjort att hela systemet kapsejsat. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (ontis) skrev 2025-01-16 17:25:56 följande:

Tyvärr måste man överdriva sina symptom ganska extremt. Jag fick efter mycket tjat en röntgen (min läkare sa lite nedlåtande att inget kommer synas i alla fall) Två stora skador syntes väldigt tydligt på mr-röntgen sen dess har min läkare hållit käft.

Anonym (ontis) skrev 2025-01-17 15:46:55 följande:
    Just nu är det antiinflamatoriska mediciner, naprapat, rehab, övningar. Går långsamt åt rätt håll. Hoppas på att slippa operation.
    Så behandlingen du får liknar väldigt mycket den TS får och är så missnöjd med. 

Vad blev skillnad efter röntgen jämfört med innan röntgen, avseende behandlingen alltså?

Svar på tråden Såå trött på svensk sjukvård