• Anonym (gryfffg)

Såå trött på svensk sjukvård

Har problem med höger knä, har haft regelbundna besök hos olika sjukgymnaster som bara ger mig papper på olika övningar, har även testat en pt på gym ett tag men efter nu 4 år med återkommande problem och följt övningarna minutiöst.
    får ej komma vidare till t ex läkare alt remiss till röntgen av något slag.

Mitt höger knä har jag inga problem med promenad relaterat, stå på knä däremot resulterar ofta i att foten domnar bort efter nån minut. Och för att ställa mig upp måste jag antingen hjälpa till med armarna eller lägga all kraft på vänster ben för att ta mig upp och sen haltar jag med höger 3- 4 minuter efter jag tagit mig upp innan jag kan böja mitt höger knä smärtfritt. ( allt har tagits upp med pt och sjukgymnasterna.)

• Svar på tråden Såå trött på svensk sjukvård
  • Anonym (Samma)

Har inget gott råd men kan bara instämma. Förstår att det är pressat med resurser men man verkar behöva komma in med huvudet under armen för att få hjälp. 

Har också just ett knä som strular. Skadade det för ett och ett halvt år sedan, gjorde helvetesont då, och sedan dess knastrar och knäpper det i det när jag lägger tyngd på det, blir ömt och svullet efter att jag använt det en längre stund. Bara fått träffa fysioterapeut, både via vårdcentral och en bekant. Fått övningar som inte hjälper det minsta. Fysioterapeuterna säger att "det är inget fel på knät" när de undersöker så de vill inte hänvisa vidare till läkare, och sköterskan i växeln på vårdcentralen vägrar göra tid till läkare eftersom det är fysioterapeutens område. Hopplöst. 

• Anonym (medelålders)

Hur gammal är du?

Det där låter som helt normala ålderskrämpor.

Kämpa vidare med träningen bara. 

• Anonym (gryfffg)
    Anonym (medelålders) skrev 2025-01-16 08:25:33 följande:

Hur gammal är du?

Det där låter som helt normala ålderskrämpor.

Kämpa vidare med träningen bara. 

Man tycker ju att efter 4 år borde man se någon typ av resultat?

Jag är 45.. Detta började efter jag fastnade med byxfickan i en vasst alu vinkelstolpe, som fick mig att snubbla över ett upp och nervänt bord och slog höger ben i den stolpen jag fastnade i och skar upp höger smalben och ett skärsår strax över höger knä och slog benet i betonggolvet.
    Sa till min chef att jag åker till vårdcentralen, fick sy några stygn.. inte roligt att köra bil under läketiden.. nåt år efter började dessa problem, före hade jag inga problem alls.
  • Anonym (S)

Hur ofta måste du stå på knä?

• Anonym (vem)
    Anonym (gryfffg) skrev 2025-01-15 23:26:59 följande:
    Såå trött på svensk sjukvård

Har problem med höger knä, har haft regelbundna besök hos olika sjukgymnaster som bara ger mig papper på olika övningar, har även testat en pt på gym ett tag men efter nu 4 år med återkommande problem och följt övningarna minutiöst.
    får ej komma vidare till t ex läkare alt remiss till röntgen av något slag.

Mitt höger knä har jag inga problem med promenad relaterat, stå på knä däremot resulterar ofta i att foten domnar bort efter nån minut. Och för att ställa mig upp måste jag antingen hjälpa till med armarna eller lägga all kraft på vänster ben för att ta mig upp och sen haltar jag med höger 3- 4 minuter efter jag tagit mig upp innan jag kan böja mitt höger knä smärtfritt. ( allt har tagits upp med pt och sjukgymnasterna.)

Vad menar du med att du inte får komma vidare till läkare? Det är väl bara att boka en tid på vårdcentralen? Vem är det som hindrar dig? Sen om läkaren vill utreda vidare, det bestämmer ju läkaren utifrån sin bedömning. 
  • Anonym (vem)
    Anonym (gryfffg) skrev 2025-01-16 14:25:36 följande:

Jag är 45.. Detta började efter jag fastnade med byxfickan i en vasst alu vinkelstolpe, som fick mig att snubbla över ett upp och nervänt bord och slog höger ben i den stolpen jag fastnade i och skar upp höger smalben och ett skärsår strax över höger knä och slog benet i betonggolvet.
    Sa till min chef att jag åker till vårdcentralen, fick sy några stygn.. inte roligt att köra bil under läketiden.. nåt år efter började dessa problem, före hade jag inga problem alls.
    Allt går ju inte att bota eller förbättra. Och vem vet hur det varit om du inte gått till sjukgymnasten och gjort dessa övningar, då hade du kanske hat ett ännu sämre knä. Du blir ju inte yngre heller, utan kroppens normala slitage läggs på skadan och kan försämra ytterligare. 
  • Anonym (ontis)

Tyvärr måste man överdriva sina symptom ganska extremt. Jag fick efter mycket tjat en röntgen (min läkare sa lite nedlåtande att inget kommer synas i alla fall) Två stora skador syntes väldigt tydligt på mr-röntgen sen dess har min läkare hållit käft.

• Anonym (medelålders)

Jag förstår din frustration, men en del av åldrandet är att man får en krämpa här och där - särskilt efter skador. 

Man får bara lära sig leva med det. 

• Anonym (Skyddsombudet)

Är det en olycka på arbetstid?
    Förtagsläkaren vad säger denna?
    Ta upp frågan med ditt huvudskyddsombud.
  • Anonym (vem)
    Anonym (ontis) skrev 2025-01-16 17:25:56 följande:

Tyvärr måste man överdriva sina symptom ganska extremt. Jag fick efter mycket tjat en röntgen (min läkare sa lite nedlåtande att inget kommer synas i alla fall) Två stora skador syntes väldigt tydligt på mr-röntgen sen dess har min läkare hållit käft.

Och vad blev behandlingen sen då? Operation?
Svar på tråden Såå trött på svensk sjukvård