• Anonym (Mia)

Han vägrar flytta

Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 09:33:21 följande:
    Man kan ändå inte slänga ut en person hur som helst.
    Man kan visst slänga ut en gäst. Det är inte mitt problem att han sa upp sitt boende, det hade han inte mitt godkännande till.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (M) skrev 2025-01-16 09:43:04 följande:
    Så han är inte skriven hos dig?
    Jo, men det finns också en sms-konversation som visar att jag aldrig godkänt det.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 09:57:49 följande:
    Det spelar ingen roll. Vet av en annan användares återkommande problem att man ändå räknas "bo" hos någon om man har saker där och sover där sedan ett tag tillbaka. Här har det gått flera månader.

Den andra användaren har varit desperat i flera trådar och trots att hon till och med ringt polisen så säger de att de tyvärr inte kan göra någonting. Den killen var inte skriven hos henne heller och det hade inte gått ett halvår.
    Han har inga saker här, förutom det som är i hans väska i hallen. Han skulle sova här medan hans lägenhet lagades, finns många bevis på att jag aldrig låtit honom flytta in.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sambolagen) skrev 2025-01-16 09:43:14 följande:
    Hur har det gått för dig?
    Han kom inte hit i natt, så mycket mer än så vet jag inte. Säkerhetskedjan är i, så han kan inte komma in iaf, men jag kan ju inte gå ut heller då. Ska prata med hyresvärden om att byta lås om han inte frivilligt lämnar tillbaka nyckeln.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sambolagen) skrev 2025-01-16 10:11:21 följande:
    Tack för uppdateringen! Jag har undrat hur det gått för dig.

Har du kontaktat jurist?
    Har en släkting som är gift med en, han skulle rådfråga.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 13:39:34 följande:
    Handlingskraft eller inte, lagen gäller lika för båda och ts kan fortfarande inte bara kasta ut honom från en dag till en annan. Han är skriven på adressen och då begår hon ett brott om hon byter lås (egenmäktigt förfarande), vem vet om han orkar driva det vidare eller inte, men ett snabbt samtal till polis med hänvisning till folkbokföringen visar att han har rätt att komma in där och de skulle nog ha något att säga ts om den saken. Dessutom får man inte byta lås bara hur som helst om man t ex hyr en lägenhet, kanske inte ens om man äger den.

Blivit utelåst från sambos bostad
    Vi är och har aldrig varit sambos. Han var en gäst.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (bo) skrev 2025-01-16 14:43:07 följande:

nej du får inte neka honom tillträde till en bostad där han är skriven, oavsett orsak och hur mycket eller lite saker han har i lägenheten.

byter du lås så kan han gå till polisen och kräva åtkomst till bostaden.

du får delge honom vräkning med uppsägningstid , vägrar han ändå flytta får du ta det till tingsrätten och få ett domslut, först därefter kan du begära handräckning hos kronofogden för avhysning!

du får hoppas på att han faktiskt inte vill bo kvar , annars blir det jobbigt för dig.

Man kan skriva sig var man vill, det ger en inte rätt till bostaden. Han har aldrig bott här, han har varit gäst.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-17 07:05:30 följande:
    Man är inte inneboende om man är ett par.
    Man är inte sambos när man blir tillfälligt inbjuden som gäst.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-17 10:31:26 följande:
    Ni var ju ett par.
    Anonym (Z) skrev 2025-01-17 09:28:59 följande:

Det går att sparka ut både sambos, inneboende och gäster, lättast med gäster förstås, där det inte finns sambolag eller hyreskontrakt som spelar roll. 

En gäst är som en tillfällig inneboende utan kontrakt. Man kan vara ett par och övernatta en del hos partnern, utan att det räknas som sambo. 

Den här killen är till och med skriven hos ts, det är inte strönätter här och där vi pratar om.
    Han bor ändå inte här, alltså var han gäst.

Du vet att man kan skriva sig på en adress i vars stad du aldrig öht varit va?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-17 10:44:24 följande:
    Det är vad du kallar det. Ändå har han bott hos dig i fyra månader medan ni har varit ett par.

Japp, som jag skrev förut så har SVT tagit upp ett ärende där en man är skriven på en adress där husägaren vill avhysa honom, men trots många rundor genom SKV och allt möjligt så lyckades man ändå inte få ut honom.
    Tillfälligt som GÄST. Han kan inte uppvisa ett enda bevis på att jag låtit honom flytta in.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ggt) skrev 2025-01-17 11:12:27 följande:

Det kan vara så att han gjort fel men om han annars inte gjort nåt som verkligen förtjänar att bli utkastat direkt då tycker jag faktiskt att Ts är rätt elak. Man kan ju ens undra varför de var ett par från början. 

Är det slut så kan det vara extremt jobbigt att bo ihop men de allra flesta står ut/hittar lösningar fram tills ny bostad har hittats. 

Inte mitt problem att han sa upp sin lägenhet. Han bor inte här, det här är mitt hem, han var en gäst.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2025-01-17 11:16:51 följande:
    Det här är ju helt nya upplysningar? Kan du inte dra dem igen?
    Tror faktiskt att de flesta har rätt bra grepp om dina argument och åsikter vid det här laget.
    Va?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ggt) skrev 2025-01-17 11:33:56 följande:
    Även om han inte skulle bo hos dig så hade jag personligen aldrig kallat min partner för gäst.  Så frågan är varför du inte gjorde slut med honom långt tidigare eftersom du inte ens såg honom som din partner. ? 
    Det är ju vad han var i lagens ögon. Klart han var min partner, men det är inte samma sak som att han bor här. Jag har aldrig gått med på att han flyttar in, bara att han fick vara här tills hans lägenhet var fixad.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (JJ) skrev 2025-01-17 11:21:39 följande:
    Skulle detta landa i domstol, vilket inte är troligt, skulle nog rätten anse att han har besittningsrätt. Oavsett vad du tycker.

Bäst sättet är nog att du så snabbt som möjligt byter lås och ser till att han inte kommer in. Om han sen flyttar och bor någon annan stans är ditt probelm löst.
    Hur då när jag aldrig godkänt att han flyttar in och har massor av bevis som stödjer det?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-17 12:19:49 följande:
    Gäst är vad du kallar det, ja. Faktum kvarstår att han är skriven på din adress, han har bott hos dig i flera månader medan ni har varit ett par. Du kan ju försöka bevisa att han då bara är en gäst....
    Jag har mängder av bevis på att jag aldrig godkänt att han flyttar in.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-17 11:38:59 följande:

Sa upp sin lägenhet eller gick 2:a handskontraktet ut? Oavsett så har han inte förlorat något på att BO med dig. Sen att du blivit arg på honom helt plötsligt  (låter det som?) är såklart tråkigt. Har han varit otrogen?

Ingen aning, han sa bara att den är uppsagd. Oavsett är det inte mitt ansvar att ge honom tak över huvudet. Han ljög och utnyttjade mig för att få flytta från sin stad.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-17 12:22:29 följande:
    Men hur ska du ha det med hans lägenhet? Du ger olika upplysningar känns det som. Han hade ett andrahandskontrakt, inte en egen lägenhet. Och så skulle den renoveras. Och då sa han upp kontraktet, eller?

Och varför gjorde du slut?
    Han skulle vara hos mig tills den var fixad, sen flytta hem igen. Samma sak som jag sagt genom hela tråden. Jag vet inte om han sa upp den eller om han blev av med den på annat sätt, men på sättet han sa det utgår jag ifrån det första.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-17 12:24:12 följande:
    Du menar som sms t ex? Oavsett vad som står i dem så "bor" han hos dig sedan flera månader tillbaka. Han är folkbokförd där också.
    Framgår väldigt tydligt att det ska vara en tillfällig lösning. Jag kan folkbokföra mig hos dig också, det ger mig inte rätt att bo där. Folkbokföringen kvittar i det här.
Svar på tråden Han vägrar flytta