-
Men om du stämplar in och är där ändå så kommer det väl inte räknas, även om chefen har lagt in det. Annars kan ni väl kontakta löneavdelningen och be dem ta bort det.Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-16 19:50:31 följande:Det som oroar mig mest just nu är att min chef lagt in och godkänt sjukfrånvaro hela januari ut, innan jag fick intyg, för att det var lönekörning förra veckan. Står jag nu utan sjukskrivning kommer jag tappat en veckas inkomst denna månad.
-
Tänkte på det där med att hon sägs vara psykolog men inte verkar vara en. Stod det psykolog på dörren? Eller när du bokade in till henne?beli skrev 2025-01-16 22:33:45 följande:
TS, att du fått ett blankt nej låter helt sinnessjukt!
Jag gick in i väggen sista augusti och har nu alltså varit sjukskriven i 4,5 månad. Efter tre månader med 100 procent fick jag 75 procents sjukskrivning. Jag jobbade lite i december, men är även stressad över det faktum att jag är frilans och inte har arbetsgivare, utan uppdragsgivare. Jag räknar aldrig mitt jobb i timmar, och FK är noga med timmar. . . Men jag har lärt mig att jag helt enkelt ska svara att jag jobbar 25 procent, jag kan ändå inte räkna hur många timmar jag jobbar.
Precis idag gick jag till en ny läkare eftersom den gamla inte lyssnade ordentligt och mest pratade om FK. Tyvärr var denna nya läkare likadan. Jag förstår att de säkert är pressade av FK, men att det är det första de säger när man kommer in genom dörren tycker jag är för jäkligt. Inget om hur jag faktiskt mår, utan de vill bara att jag ska börja jobba.
Den förra läkaren var så dålig på att uttrycka sig (dessvärre måste jag säga att båda läkarna är utlänningar och språket är en stor orsak till att jag vantrivs med dem, nästa gång bokar jag en läkare med svenska som modersmål) att jag aldrig fattade vad det finns för rehab och andra vägar till läkning. Dagens läkare lyckades förmedla detta, så nu kommer jag att få remiss till terapi (på WeMind) samt rabatt på badhus o.d. plus att jag själv kan kontakta fysioterapeut och få det gratis med mitt frikort. Så nu går det lite framåt.
Vårdcentralen har nåt som båda läkarna kallat 'psykolog', men jag har å det bestämdaste svarat dem båda att denna vårdcentral ingalunda har en psykolog. Hon är en undersköterska som av mina två besök att döma studerat lite KBT, that's it. Det var helt horribelt att gå hos henne.
Det är inte kul att känna sig ifrågasatt av läkare och FK. Jag har sagt till dem att jag inte varit sjukskriven överhuvudtaget på 15 år, att jag jobbat fastän jag haft feber eller förkylning (jag jobbar hemma). Ska man då inte få ta det lugnt ett tag?!
Som nån annan sade, byt gärna vårdcentral så att du får en bättre läkare. Lycka till!
De får inte kallas psykolog nämligen om de inte är det. Isåfall psykosocial resurs. Eller psykoterapeut, det är något helt annat än psykolog. De har inte gått psykologprogrammet, utan kanske tex sociologi eller sjuksköterska i grunden och sedan tilläggskurs till psykoterapeut. -
Jaha, fasen vad krångligt. Det som är bra är ju att du iallafall får det retroaktivt. Men det kan ju ändå skapa problem så länge.Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-16 20:29:36 följande:Då får jag ogiltig stämpling. Men chefen kan ta bort det men jag får ändå inte lönen fören nästa månad eftersom lönekörningen varit.
-
När ska du dit?Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-18 00:07:40 följande:Jag har bytt till privat vårdcentral och fått en tid där, så hoppas på bättre bemötande.
-
Du får jättegärna berätta om hur det gick senAnonym (Utmattad) skrev 2025-01-18 08:45:53 följande:Nästa vecka.
-
Vad skönt att det gick bra. Det verkar ha varit en bra läkare du fick den här gången, det hör man. Försök tänk på dig själv nu, ta hand om dig och gör saker du mår bra av. Säg ifrån och säg nej till saker om du behöver, utan att ha dåligt samvete. Ditt mående är lika viktigt precis som alla andras,Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-23 13:20:13 följande:Betydligt bättre och förstående läkare denna gång. Blev sjukskriven för utmattningssyndrom sex veckor till att börja med (förra läkaren sjukskrev mig en vecka för akut stressreaktion). Blir ofta förlängt sa han. Fick även medicin för sömnen och ångest. Kan bli aktuellt med antidepressiva längre fram sa läkaren. Han var inte alls nöjd med bemötandet jag fått och var inte heller nöjd med sjukintyget jag fått och skulle därför skriva ett nytt från förra veckan.
-
Anonym (Utmattad11) skrev 2025-01-23 13:40:00 följande:
Jag blev sjukskriven i början av 2022, på grund av utmattningssyndrom. Var hemma på 100% i tre månader sedan upp på 25% där jag var ca 1 år, sedan 1,5 år på 50% och nu är jag på 75% sedan ca 6 månader tillbaka.
Jag har inte bråttom, tar en dag i taget och sätter alltid mig och familjen först. Min läkare sjukskriver mig 3 månader i taget, jag har en läkare inom psykiatrin och inte VC. FK bråkade väl första halvåret men efter vi haft möte med läkare, FK och AG så blev det lugnare.
AG bråkade ett tag och gjorde livet surt för mig, men drog in facket som medverkade ett tag och i samband med det så blev det lugnare. Nu rullar allt på fint.
Skönt att de mestadels varit förstående.
På vilket sätt bråkade arbetsgivaren menar du? Min arbetsgivare säger att det går för långsamt. Har precis ramlat ned på 25% arbete igen, från att ha varit på 75%. Känner mig stressad. Innerst inne vill jag fokusera på mig själv, orka med vardagen. Städa, baka, laga mat och ta hand om mig själv. Men nu börjar jag väl återgå till tänket att åh nej jag måste klara jobbet, ungefär. Hopplöst när man känner sig stressad över något sådant.
Her även hört att min arbetsgivare innan hade sagt till FK att jag klarade att arbeta 100% (!?) vilket skapade trubbel med FK. Men det ordnade sig. -
Anonym (Utmattad11) skrev 2025-01-23 22:12:40 följande:AG tyckte det gick för sakta och menade på att hen inte höll med det som stod i läkarintyget, hade svårt att inse att jag orkar mer på jobbet på FM än hemma på EM 🤯 gjorde konstiga grejer när vi skulle skriva rehabplan, ringde och bad om att få följa med till läkaren osv.
det är läkaren som avgör hur mycket du kan jobba, inte din ag. Det vet FK ocksåSå tråkigt. Ja arbetsgivaren har ju inget att säga till om på så vis.
Min tycker också att det går för sakta för mig. Sa att det inte händer något (det gör det visst), att det går för långsamt, att jag måste ha rutiner och borde gå till jobbet ändå de dagar det känns jobbigt för att man ska komma på andra tankar. Sa också att det står för lite i läkarintyget men FK har inte sagt något.
Tror liksom inte det är den bästa idén när man vaknat kl 04 av panikångest och är helt utslagen av trötthet, att gå emot det, när man knappt ens orkar bre en macka. Blir så less.
Skönt att det ordnade sig för dig sen. Men fy vad jobbigt det är när arbetsgivaren krånglar. -
Menar du att ni tog all er kommunikation skriftligt istället? Smart i så fall.Anonym (Utmattad11) skrev 2025-01-24 08:37:27 följande:Nej, det är ju läkaren som gör bedömning och sedan FK.
Det som funkade bäst för mig med AG var när jag bad om att få allting skriftligt istället för muntligt. Då var det som att när hen var tvungen att skriva ner saker som sparades så behövde man visst tänka efter... -
Tror dock inte min hade gått med på det
-
Smart. Tack för tipset.Anonym (Utmattad11) skrev 2025-01-24 09:33:39 följande:Ja, hänvisade till att jag som utmattad har svårt att hålla allt i huvudet så vill ha det skriftligt också. Varje gång AG sa något dumt så bad jag hen skriva ner, eller så skrev jag ner och frågade typ ?var det såhär du sa??
-
Hon gör lite som hon vill tyvärrAnonym (Ssk) skrev 2025-01-24 21:17:04 följande:Det är något du har rätt att få och din ag kan inte neka till att allt ska stå i skrift.
-
Men jag ska försöka få mer skriftlig.