• Anonym (J)

Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?

Stötte på en nitisk en gång. Men då kontaktade jag hans chef. Jag var sjukskriven 50% och var på väg uppåt, varav han sa att jag poff skulle upp till 100%. utab upptrappning. Otrevlig och arg i tonen. Jag fick byta handläggare och han fick sig en tillsägelse förstod jag det som.

• Anonym (J)

Jag grät och hamnade på 100% sjukskrivning igen av den paniken. 

Förlåt, för mångs inlägg. Min mobil vill inte samarbeta och skriva allt i samma, sidan funkar inte då 

• Anonym (J)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 20:56:31 följande:
    Jag orkar inget. Inte rensa garderoben. Inte laga mat. Inte tvätta eller städa. Sambon sköter allt just nu. Har sjukskrivit mig själv en vecka och hade besök idag för att få sjukskrivning och läkarintyg. Pratade med en läkare i september som rekommenderade heltidssjukskrivning, men dum som jag var sa jag nej. Kände att det tog emot. Vill inte visa mig svag eller vad man ska säga. Men det har bara blivit värre och värre och jag känner att jag inte kommer bli bättre genom att fortsätta arbeta. Har pratat med min arbetsgivare också, men får inte så mycket gehör. Tog upp detta vad den andra läkaren sagt med denna och hon sa "Jag läste det i din journal, men jag kommer inte sjukskrica dig".
    Anonym (J) skrev 2025-01-15 19:55:54 följande:

Däremot ska man väl inte sträva efter en heltidssjukskricning. Det säger jag inte. Men heltid när man mår som du gör är ju knappast hållbart i längden 

Jag tänker att jag behöver en heltidssjukskrivning till en början. För att få energi till att komma igång med motion osv igen. Orkar inget just nu. Sedan kan jag vara deltidssjukskriven.
    Jag blev jätte ledsen hos läkaren. Hon sa att hon tänker att en sjukskrivning är farligt för mig.
    Väldigt lustigt bemötande. Speciellt när en annan läkare redan rekommenderat sjukskrivning.
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 20:57:23 följande:
    Känner mig jätte stressad av denna ovisshet. Ska försöka få tag på en annan läkare imorgon och se vad de säger. Vad att få träffa en annan läkare idag men fick svaret av läkaren att man inte får någon second opinion.

Förstår dig helt. Ja, säg till dem igen att det inte fungerar. Kanske kan du få komma till den läkare du träffade innan? Fråga om det går. 

Anonym (S) skrev 2025-01-15 22:17:50 följande:
    Vad bra för dig. Inte för mig och många andra tyvärr.

Byt läkare. Går inte det så byt vårdcentral också.

• Anonym (J)

Jag var sjukskriven 100% i cirka 1 månad. Sedan 25% i 1 månad som förlängdes, så sammanlagt jobbade jag 25% i ett halvår. 50% likadant. Sedan 75%. Men nu fått backa och var 100% sjukskriven i 1 månad nyligen igen, nu jobbar jag 25%. 

Läkaren jag pratade med nu sist sa att jag bara skulle höra av mig om det inte funkar så sjukskriver han mig 100% igen. Men än så länge känns det bra. 

Går mycket på att det bara måste funka efter jobbet också, på fritiden. Jag ska helst må bra då med. Orka saker. Förut hade jag bara fokus på jobbet ska funka. Men då blev jsg utmattad igen. 

Det är vanligt att det går upp och ned. 

• Anonym (J)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 20:57:23 följande:
    Känner mig jätte stressad av denna ovisshet. Ska försöka få tag på en annan läkare imorgon och se vad de säger. Vad att få träffa en annan läkare idag men fick svaret av läkaren att man inte får någon second opinion.

Förlåt läste slarvigt. Nej men nu funkar det ju inte så vad menar de att du ska göra? Du kan ju inte jobba. Och du har vart hemma  en vecka utan intyg. Det låter jättejobbigt. Förstår att du blir orolig. 

Kan du prova jobba i en dag och sedan gå hem igen om det inte funkar, sedan ringa dem igen och berätta detta? 

När det inte funkade att jobba alls fr mig stod jag innanför dörren med panikångest och grät. Men ofta har de velat att man ska prova. 

Usch så jobbigt för dig 

• Anonym (J)
    Anonym (Vc) skrev 2025-01-16 07:27:02 följande:

Utmattningssyndrom är en diagnos som bara finns i Sverige och jag vet ingen annan diagnos som det finns så många olika uppfattning och attityd till hos läkare Men.det finns ju riktlinjer även för detta som de ska följa. Och nej sjukskrivning på heltid är inte ett förstahandsval. Finns mycket evidens för att det kan vara direkt kontraproduktivt att sjukskriva på heltid i flera veckor eftersom man snabbt tappar rutiner och kontakt med arbetsplatsen. Rehabiliteringen kan bli mycket längre för det blir svårare att ta sig tillbaka. Rekommendationerna är ev en kortare sjukskrivning på heltid 2-3 veckor max, sedan börja trappa upp till jobba 25% osv. Att vila sig frisk är inte lösningen men man behöver lära sig ställa om och hantera sin energi och vardag och åtgärda orsaker till utmattningen. Man ska erbjudas hjälp hos psykolog, kurator t ex. Och finns rehabkoordinator kan de hjälpa till i kontakt med arbetsgivare. 

Men för att landa kan man behöva det i några veckor åtminstone till att börja med. När man får panikångest av att ens tänka på att gå utanför dörren. När man inte har energi att gå ur sängen, knappt för att ta en macka. Mackan blir maten, för man inte orkar laga mat. Man har kanske sömnproblem och somnar 04-05 på morgonen. Humörsvängningar och kanske skäller man ut omgivningen av den panik man har. Att ens fokusera på en film går inte. 

Kroppen är fylld av stresshormoner. man kan behöva göra ingenting i några veckor. Få tag i sina rutiner igen. Lugna sig. Gå ner i varv. Men absolut med en psykolog som stöttning. 

• Anonym (J)
    Anonym (Vc) skrev 2025-01-16 07:44:30 följande:
    Man ska få behandling ja men det är inte samma som att vara heltidssjukskriven. Vid utmattningssyndrom kan ju dock finnas andra diagnoser som behöver utredas som t ex depression eller somatiska sjukdomar och då kan sjukskrivningen behöva se annorlunda ut. 

Ja absolut. Klart man inte bara ska vara sjukskriven.

Men tills man vet vad det är kunde ju läkaren ha sjukskrivit henne i några veckor iallafall, än gå på så hårt. 

• Anonym (J)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-16 08:15:00 följande:

Måmga får diagnosen utmattning när det egentligen finns andra bakomliggande orsaker. Utmattning är en så kallad slaskdiagnos. Skandalöst att läkare ens får sätta den så slentrianmässigt. Men de måste sätta en diagnos efter x antal läkarbesök. Därför blir det ofta just utmattning när de inte hittar annat. 

Sen har ju inte läkarna all tid i världen heller tyvärr så man förstår ju på så vis att de inte kan / hinner grotta ner sig fullständigt i varenda person. Men visst ska de ju kolla saker och ting för det, ta prover osv.

Men sedan finns ju psykologen, fysioterapeut, arbetsterapeut och så vidare som också kan hjälpa till från sitt håll. 

• Anonym (J)

Försök ta det lugnt ts och ge inte upp. Ta hand om dig själv. Kan du gå till en psykolog? Vårdcentralen har ofta en sådan. Psykologen kan sedan också kanske prata med läkaren. 

• Anonym (J)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-16 19:27:55 följande:
    Jag går redan till psykoterapeut och väntar på tid till företagshälsovården. Vet inte om det är psykolog man kan få kontakt med där?
    Anonym (T) skrev 2025-01-16 14:22:26 följande:
    Skitsnack. Jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom i oktober 2024. Försäkringskassan ifrågasatte ingenting. 
    Enligt läkaren har det kommit nya riktlinjer och åtstramningar från regeringen. Här skriver man om dessa: www.google.com/url&source=web&rct=j&opi=89978449&url=lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/9/9543/LKT0821s1558_1559.pdf&ved=2ahUKEwiAyLyW7fqKAxUJFBAIHQkNMYcQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw3Zi9rFAkUiLwDs0NdR69cZ

Jag ringde Försäkringskassan idag som sagt att hon inte alls kände igen det läkaren sagt,  däremot att det kommit ett nytt beslutsstöd för läkare kopplat till utmattning. Av läkartidningen kan man läsa att 90% får en övergripande diagnos om "Anpassningsstörningar och svår stress", men att läkarna ska specificera med en mer precis diagnos. En de intervjuar säger att hon mött två personer under sitt 20 åriga yrkesliv som uppnått kriterierna för utmattningssyndrom. 
    Att de flesta passar in i "Stressreaktion/krisreaktion" och det är inte skäl för sjukskrivning på heltid. Kanske är detta läkaren jag träffade tänkte på? 
    Jag tycker dock att jag uppfyller ALLA kriterier för utmattningssyndrom när jag läser kriterierna för dessa. Men det är väl inte min bedömning att göra.
    Jag får inte kontant med denna. Försökte kontakta vårdcentralen igen idag och fick till svar att jag inte får kontakt med ny läkare, utan att den läkaren jag träffades bedömning kvarstår. Jag har dock listat om mig till privat vårdcentral och sökt vård där. Får se om de kan hjälpa mig.

Alla jag pratar med är bestört över läkarens bemötande och hur hon formulerat sig i journalen och tycker det gränsar till anmälan. Men jag orkar inte det just nu. Att jag blev ledsen under mötet för att jag inte fick en heltidssjukskrivning beskriver hon som ett tecken på styrka snarare än utmattning... Hon har skrivit direkt felaktig information om min familjesituation och de symptom jag uppgivit. Hon har skrivit ett av de sju symptom jag uppgett och det hon skrivit är magkatarr. Hon har skrivit till ex att jag har god apitit, fast jag sa att jag inte har bra aptit och har gått ner 9kg sedan maj. Känner mig mest uppgiven.. Känns som att denna anteckning och bedömning hon gjort kommer ligga till grund för vad andra läkare tycker om mig.

Bra gjort av dig!! Både listar om dig, tagit kontakt med dem och kontaktat fk. Du är på god väg redan. Försök att inte oroa dig för mycket (lättare sagt än gjort men) för det tar energi och du behöver samla på det. Saker och ting beykar ordna sig till slut på nåt vis. 

Nögot som också är bra att veta är att om fu får ett sjukintyg av läkaren, men inte fått intyget direkt (glömts bort eller liknande) så kan man skicka in det retroaktivt. Likaså om du får en tid till läkare efter ditt sjukintyg gått ut. ibland har de ju inte tider i vården. 

Ja, företagshälsovården har också psykologer. 

Svar på tråden Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?