• Anonym (Vc)

Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?

Utmattningssyndrom är en diagnos som bara finns i Sverige och jag vet ingen annan diagnos som det finns så många olika uppfattning och attityd till hos läkare Men.det finns ju riktlinjer även för detta som de ska följa. Och nej sjukskrivning på heltid är inte ett förstahandsval. Finns mycket evidens för att det kan vara direkt kontraproduktivt att sjukskriva på heltid i flera veckor eftersom man snabbt tappar rutiner och kontakt med arbetsplatsen. Rehabiliteringen kan bli mycket längre för det blir svårare att ta sig tillbaka. Rekommendationerna är ev en kortare sjukskrivning på heltid 2-3 veckor max, sedan börja trappa upp till jobba 25% osv. Att vila sig frisk är inte lösningen men man behöver lära sig ställa om och hantera sin energi och vardag och åtgärda orsaker till utmattningen. Man ska erbjudas hjälp hos psykolog, kurator t ex. Och finns rehabkoordinator kan de hjälpa till i kontakt med arbetsgivare. 

• Anonym (Vc)
    Anonym (J) skrev 2025-01-16 07:37:54 följande:

Men för att landa kan man behöva det i några veckor åtminstone till att börja med. När man får panikångest av att ens tänka på att gå utanför dörren. När man inte har energi att gå ur sängen, knappt för att ta en macka. Mackan blir maten, för man inte orkar laga mat. Man har kanske sömnproblem och somnar 04-05 på morgonen. Humörsvängningar och kanske skäller man ut omgivningen av den panik man har. Att ens fokusera på en film går inte. 

Kroppen är fylld av stresshormoner. man kan behöva göra ingenting i några veckor. Få tag i sina rutiner igen. Lugna sig. Gå ner i varv. Men absolut med en psykolog som stöttning. 

Man ska få behandling ja men det är inte samma som att vara heltidssjukskriven. Vid utmattningssyndrom kan ju dock finnas andra diagnoser som behöver utredas som t ex depression eller somatiska sjukdomar och då kan sjukskrivningen behöva se annorlunda ut. 
  • Anonym (Vc)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-23 16:42:45 följande:
    Utmattningssyndrom är en sjukdom i många andra, framförallt nordiska länder, också. 

Och jo, för många är sjukskrivning på heltid en period ett måste för att de överhuvudtaget ska kunna komma tillbaka till jobbet. 
    "Sverige är det enda landet i världen som använder sig av diagnosen utmattningssyndrom. Och det finns inget som talar för att diagnosen kommer att implementeras internationellt.
    ? Man har inte på ett bra sätt kunnat visa och belägga skillnaderna mot andra diagnoser som till exempel depression, säger psykiatern Christian Rück."
    Läkartidningen 2021
  • Anonym (Vc)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-23 21:32:52 följande:
    Sorry, men psykiatern Christian Rück har fel och borde läsa på mer innan han uttalar sig i läkartidningen. 

Har jobbat bla i Norge och Danmark och där finns också utmattningssyndrom som diagnoskod och erkänd sjukdom.
    "Diagnosen utmattningssyndrom finns bara i Sverige. "
    Forskare Elin Lindsäter KI.
  • Anonym (Vc)
    Sorry, men psykiatern Christian Rück har fel och borde läsa på mer innan han uttalar sig i läkartidningen. 

Har jobbat bla i Norge och Danmark och där finns också utmattningssyndrom som diagnoskod och erkänd sjukdom.
    ..."Ett av de mest kända exemplen är utmattningssyndrom, en diagnos som drabbar mer än 40 000 personer varje år och som inte finns någon annanstans än här hemma. Utanför Sveriges gränser använder man sig i stället av andra, delvis överlappande diagnoser, som anpassningsstörning, akut stressreaktion och depression" svenska Dagbladet 2024
  • Anonym (Vc)

"Svår stress är ett vanligt problem och diagnosen utmattningssyndrom ställs nästan lika ofta som depression. Men diagnosen utmattningssyndrom finns bara i Sverige. För att kunna lita på att behandlingar har effekt och att de vilar på en vetenskaplig grund är vi därför hänvisade till svensk forskning. " Svt 
  • Anonym (Vc)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-24 21:13:43 följande:
    Det blir mer rätt för att du upprepar andras fel.

Jag VET att den diagnosen finns både i Norge och i Danmark. Jag har jobbat i båda länderna och även varit sjukskriven för just utmattningssyndrom i Norge, 6 månader på 100%.

Om du vill fortsätta tjafsa så gör det. Jag är färdig med att diskutera med dig. 
    Ibland är det bättre att bara erkänna att man har fel. Du ljuger ju uppenbarligen.  Epic F...
  • Anonym (Vc)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-24 21:13:43 följande:
    Det blir mer rätt för att du upprepar andras fel.

Jag VET att den diagnosen finns både i Norge och i Danmark. Jag har jobbat i båda länderna och även varit sjukskriven för just utmattningssyndrom i Norge, 6 månader på 100%.

Om du vill fortsätta tjafsa så gör det. Jag är färdig med att diskutera med dig. 
    Så psykiatriker och forskare på Karolinska har fel men en anonym "ssk" på familjeliv är mer trovärdig? Tror inte det. Det är ju allmänt känt bland läkare att denna diagnos inte finns i andra länder. Det är en stor anledning till att den är omdiskuterad och en del läkare inte gärna vill sätta den. Men berätta gärna vilken diagnoskod har den i Danmark och Norge. Vad heter utmattningssyndrom på norska och danska? Lägg in någon som helst länk som stödjer ditt uttalande.
  • Anonym (Vc)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-24 21:15:04 följande:
    Ytterligare ett felaktigt uttalande. 

Btw, även andra länder stödjer sig på bla svensk forskning. 
    "Än så länge är Sverige det enda landet som använder utmattningssyndrom som diagnos. I andra länder diagnosticeras motsvarande patienter typiskt med ångest, depression eller andra stressrelaterade diagnoser. " 2022 forskare med GU
  • Anonym (Vc)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-24 22:44:29 följande:
    Varför skulle jag ljugs om en sådan sak? Tror du inte ssk också kan få utmattningssyndrom? 

Epic F? Ett namn? 
    Anonym (Vc) skrev 2025-01-24 22:12:40 följande:
    Så psykiatriker och forskare på Karolinska har fel men en anonym "ssk" på familjeliv är mer trovärdig? Tror inte det. Det är ju allmänt känt bland läkare att denna diagnos inte finns i andra länder. Det är en stor anledning till att den är omdiskuterad och en del läkare inte gärna vill sätta den. Men berätta gärna vilken diagnoskod har den i Danmark och Norge. Vad heter utmattningssyndrom på norska och danska? Lägg in någon som helst länk som stödjer ditt uttalande.

I min sykemelding stod (står, eftersom den fortfarande finns på nav.no) det utmattelsessyndrom/utbrent (+ fraktur hø.håndledd). 

På danska heter det træthedssyndrom
    funktionellelidelser.dk/om-funktionelle-lidelser/kronisk-traethedssyndrom-eller-me

På norska utmattelsessyndrom

nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/utmattelsessyndrom-kronisk/utmattelsessyndrom-kronisk/forekomst

Så jo, diagnosen finns. Både i Norge och i Danmark. Pinsamt att psykiatriker och forskare på Karolinska har missat det. 

Diagnoskod Norge:
    ICD-10 G93.3
    ICD-9 780.1
    ICPC-2 A04 (används i primærhelsetjenesten, vilket är i kommunen).

Om jag inte tar fel så använder även Danmark ICD-systemet, så det borde vara samma koder. Kan säkert vara en annan kod i kommunen.
    Då refererar ju till en annan diagnos och en annan diagnoskod. Kroniskt trötthetssyndrom är inte samma som utmattningssyndrom. Läs på om diagnoskoden och vad kroniskt trötthetssyndrom är så kanske det klarnar. Som sagt utmattningssyndrom finns inte i andra länder. Kroniskt trötthetssyndrom gör det och ME men det är INTE samma diagnos som utmattningssyndrom!
  • Anonym (Vc)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-24 23:49:43 följande:
    Utmattningssyndrom är samma som kronisk tröttthetssymdrom (som det heter på danska, inte på norska). ME är dock inte helt samma sak. 

Du säger fortfarande att det inte finns. Och ändå så har du fått bevis på att det finns i Norge och i Danmark. 

Du godkänner inte diagnoskoderna som använda så vad är det för diagnoskoder DU godkänner då?
    De diagnoskoderna du fick är de norska diagnoskoderna för just för utmattelsessyndrom. Utmattelsessyndrom är samma som svenska utmattningssyndrom. Skillnaden är att det är två olika språk, som förvisso är relativt lika varandra. 

På danska ska heter det træthedssyndrom, vilket översatt till svenska är Utmattningssyndrom. Här är också skillnaden att det är två olika språk. 

Men absolut, du har helt rätt i att namnet "utmatningssyndrom" enbart finns I Sverige. Precis som namnet "utmattelsessyndrom" enbart finns I Norge. Och "træthedssyndrom" enbart finns I Damnark. Vad u däremot verkar ha missat är att det är samma diagnos men respektive lands språk. 

Hade jag varit du så hade jag gett mig för länge sedan..... speciellt efter att du fått bevis. Men men, jag tänker inte diskutera mer med dig. Vill du tror på forskare som inte har förmågan att se utanför Sverige, så är det ditt val. 
    Du har visat din okunskap. Tyvärr du har fel. Diagnoskoden ICD 10 G93.3 står för Kroniskt trötthetssyndrom ,ME, postviral fatigue.Det är det som menas i de ord du refererar till på norska och danska. Denna diagnoskod finns ju även i Sverige och används vid kroniskt trötthetssyndrom, ME. Det är alltså INTE samma diagnoskod eller diagnos som utmattningssyndrom. Om du nu är ssk borde du verkligen veta det. Du har FEL! 
  • Anonym (Vc)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-25 12:07:58 följande:
    Nej, den står faktisk för utmatelsesyndrom. 

Jag har aldrig påstått stt ME är samma som uttmatelssyndrom eller att kronisk trötthetssyndrom är samma i Sverige.

Det jag har sagt är att utmattningssyndrom är utmatelsesyndrom i Norge med diagnos kod ICD-10 G93.3, ICD-9 780.1 och ICPC-2 A04. I Danmark heter utmattningssyndrom træthedssyndrom på danska. Fortfarande utmattningssyndrom på svenska. Du verkar ha otroligt svårt att kroppar att samma saker kan heta olika på olika språk. Att svenska koro sikt trötthetssyndrom inte är samma som danskan træthedssyndrom. Två olika diagnoser. 

Men om du vill tro att Sverige är det enda land med diagboset utmattningssyndrom så får du gärna tro det. Knappast någon som bryr sig om det. Mina kollegor däremot, de skrattar åt dig! Och undrar om alla svenskar är så dumma? 
    Du skulle ju inte fortsätta tjafsa skrev du? Men ok nej du har fel. Diagnoskoderna är ju internationella och utmattningssyndrom har inte samma diagnoskod som kroniskt trötthetssyndrom som du refererar till. Googla så lär du finna. Jag vet att jag har rätt så du kan lägga ner nu. Kroniskt trötthetssyndrom har samma diagnoskod i Sverige och ja det finns i andra länder men det är inte samma diagnos som utmattningssyndrom. Du har helt fel. Utmattningssyndrom som diagnos finns bara i Sverige. Kroniskt trötthetssyndrom, allmän svaghet och hörsel hallucinationer (?) finns i både Sverige och andra länder däremot. 
Svar på tråden Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?