• Anonym (S)

Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?

Man får oftast korta perioder, som kan förlängas men dom vill helst inte att man ska bli hemma heltid för länge. 

• Anonym (S)

Av egen erfarenhet så har det aldrig varit svårt att bli sjukskriven, det svåra är att försäkringskassan ska godkänna den. Första 3 månaderna brukar gå bra men sen börjar dom jäklas med en? det var Försäkringskassans som stressade mig, inte vården?hade tur att ha en bra arbetsgivare som gjorde stora anpassningar för mig och gav mig mkt tid hos företagshälsovården. Jag var nog bara heltidssjukskriven 2 månader. Jobbade sedan 25, sen 50 och 75. Då jag har barn valde jag sedan att stanna på 80 %. Nu jobbar jag heltid sedan 1 år, mår bra. Men fyfan vilken pärs att måsta stressa sig till att bli frisk pga försäkringskassa?

• Anonym (S)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 18:04:31 följande:
    Det får endast gälla arbetet sa läkaren. Försäkringskassan, jag citerar läkaren "Skiter i hur du har det hemma. Du kan komma hem från jobbet och svimma på hallmattan av utmattning och sova där till dagen efter men det bryr sig inte Försäkringskassan om. De vill veta hur ditt arbete påverkas. Klarar du jobbet bryr de sig inte om hur utmattad du är efteråt."
    Läkaren menar att studier visar att man kan isolera sig, få ökad stress över återgång till arbetet, börja dricka mer alkohol osv om man är heltidssjukskriven. Deltid kunde hon tänka sig, upp till 75%. Men jag sa att jag inte orkar jobba 2 timmar till att börja med i alla fall. "Det gör du" sa hon. Annars får jag gå till facket om arbetsgivaren inte anpassar. Att jag mår som jag mår är normalt för min situation och inte en sjukdom sa hon.

Hon menar att det stramats åt från regeringen och Försäkringskassan. Att man får inte sjukpenning för heltidssjukskrivning längre. 

Tyvärr är det ju lite så. Vår nuvarande regering tror ju inte på sjukdom, man ska jobba oavsett. Så jag kan absolut tänka mig att det blivit hårdare. Var några år sedan jag själv var i den sitsen.

Är också lite så att FK är dom som inte godkänner sjukskrivningen, det är precis som din läkare säger, dom skiter egentligen i hur du mår, är lättare att bli sjukskriven om du bryter av nån kroppsdel som du måste använda för att kunna göra ditt jobb, att må skit mentalt och vara helt slutkörd är svårare att bevisa att det påverkar jobbet.. tyvärr.  

Jag håller dock med om att det inte är bra att vara heltidssjukskriven för länge, då blir det ångestladdat och jobbigt och svårare att komma tillbaka. Att jobba 25 % var svintufft första veckan, men det blev bättre och bättre hela tiden. Det kan vara bra att ändå ha någon slags rutin  kvar. Att inte tappa kontakten med arbetslivet helt. 

• Anonym (S)
    Anonym (J) skrev 2025-01-15 19:57:11 följande:
    Det är (än så länge) inte min erfarenhet av FK. Så länge jag haft ett tydligt intyg har det funkat iallafall. 
    Vad bra för dig. Inte för mig och många andra tyvärr.
Svar på tråden Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?