• Ahlvin

Sonens Monster missbruk

Hej alla,

Jag har en fråga som jag verkligen hoppas att någon kan hjälpa mig med. Min 16-åriga son har börjat dricka Monster Energy-drycker ganska ofta, ibland flera om dagen. Jag är lite orolig för om detta kan vara dåligt för hans hälsa, men jag vet inte riktigt vad jag ska tänka.

Jag har hört att energidrycker kan påverka både sömn och hjärta på lång sikt, men jag är inte helt säker på vad som är sant och vad som är överdrivet. Är det verkligen farligt för tonåringar att dricka så mycket koffein och socker på en gång? Finns det några konkreta risker som jag borde vara extra uppmärksam på?

Jag vill inte överreagera, men jag känner att jag borde förstå mer om de här dryckerna och om jag ska oroa mig eller inte. Är det någon annan här som har erfarenhet eller kunskap om de hälsoeffekter som kan komma av att konsumera energidrycker regelbundet?

Tack på förhand för all hjälp!

Vänliga hälsningar,
    En orolig förälder

• Svar på tråden Sonens Monster missbruk
  • Anonym (Q)

Ja, man kan få koffeinförgiftning och med det hjärtattack eller andra hjärtproblem och plötsligt dö. Det finns folk som drabbats av detta, bara att googla. Se till att han slutar med de där dryckerna.

• Anonym (Tänderna)

Han förstör sina tänder. Att dricka surt många gånger om dagen fräter sönder tänderna. Tandläkarna varnar för ökade frätskador på ungas tänder. För att skydda tänderna lite kan han dricka med sugrör, (allt på en gång, inte småsörpla under lång tid) och sen tugga ph-balanserande tuggummi efteråt. Men det bästa är så klart att låta bli sånt helt. 

• välbärgad man i mina bästa år

Egentligen är jag lite förvånad över att energidrycker över huvud taget får säljas i Sverige? Det finns ju egentligen ingen som helst anledning att saluföra en sådan dryck mer än att göra energidryckstillverkarna rikare. Har sjäkv aldrig ens smakat skiten.

• Anonym (S)

Dags att dra in månadspengen till att bli mycket mindre då, tills vidare.

• Anonym (Mamma)

Jag har också tonåringar som gillar energidryck,
    Erbjuder kaffe, bars och frukt istället.
    Min ungar vet att det är farligt.

• Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-14 12:45:50 följande:

Jag har också tonåringar som gillar energidryck,
    Erbjuder kaffe, bars och frukt istället.
    Min ungar vet att det är farligt.

Hur skulle en sorts koffein vara bättre än en annan? Varför låter du dem dricka farliga saker?
  • Anonym (SA)
    Anonym (S) skrev 2025-01-14 12:50:00 följande:
    Hur skulle en sorts koffein vara bättre än en annan? Varför låter du dem dricka farliga saker?
    Koffein är inte farligt om man inte får i sig för mycket. Det är lätt hänt att man får i sig för mycket koffein när man dricker energidryck så som TS son gör.
  • Anonym (S)
    Anonym (SA) skrev 2025-01-14 13:02:14 följande:
    Koffein är inte farligt om man inte får i sig för mycket. Det är lätt hänt att man får i sig för mycket koffein när man dricker energidryck så som TS son gör.
    Jo, men det är ju samma risk med kaffe. Om man dricker för mycket kaffe menar jag.
  • Anonym (tono)
    Ahlvin skrev 2025-01-14 12:21:46 följande:
    Sonens Monster missbruk

Hej alla,

Jag har en fråga som jag verkligen hoppas att någon kan hjälpa mig med. Min 16-åriga son har börjat dricka Monster Energy-drycker ganska ofta, ibland flera om dagen. Jag är lite orolig för om detta kan vara dåligt för hans hälsa, men jag vet inte riktigt vad jag ska tänka.

Jag har hört att energidrycker kan påverka både sömn och hjärta på lång sikt, men jag är inte helt säker på vad som är sant och vad som är överdrivet. Är det verkligen farligt för tonåringar att dricka så mycket koffein och socker på en gång? Finns det några konkreta risker som jag borde vara extra uppmärksam på?

Jag vill inte överreagera, men jag känner att jag borde förstå mer om de här dryckerna och om jag ska oroa mig eller inte. Är det någon annan här som har erfarenhet eller kunskap om de hälsoeffekter som kan komma av att konsumera energidrycker regelbundet?

Tack på förhand för all hjälp!

Vänliga hälsningar,
    En orolig förälder

Koffein i stora mängder kan vara skadligt. Men det räknas per vikt, så en tonåring som har en i princip "vuxen" vikt kan ta rätt mycket koffein innnan det blir skadligt. Sen kan man ha symtom från koffein som kan vara obehagliga, men inte skadliga. Och sömnen kan påverkas, i synnerhet om man tar koffeinet nära sovtiden. 

En Monster på 50 cl innehåller 180 mg koffein, 36 mg/100 ml.
    Kaffe innehåller 40 mg/100 ml, men man dricker ju sällan 50 cl på en gång.

Lindrigt toxiskt intag är 20 mg per kg kroppsvikt. Så om en tonårskille väger tex 70 kg så kan han få i sig 1400 mg = 1,4 g innan det blir problem. Det skulle motsvara 7-8 st Monster på en dag. 

Så att han dricker nån per dag, och ibland några borde vara helt okej förutsatt att han har en normal vikt för en tonåring. 

Monster är sockerfria så ingen fara där. 
  • Anonym (SA)
    Anonym (S) skrev 2025-01-14 13:03:31 följande:
    Jo, men det är ju samma risk med kaffe. Om man dricker för mycket kaffe menar jag.
    Det är antagligen lättare för en tonåring att dricka stora mängder energidryck än stora mängder kaffe. 
Svar på tråden Sonens Monster missbruk