Inlägg från: Anonym (Tänderna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tänderna)

Sonens Monster missbruk

Han förstör sina tänder. Att dricka surt många gånger om dagen fräter sönder tänderna. Tandläkarna varnar för ökade frätskador på ungas tänder. För att skydda tänderna lite kan han dricka med sugrör, (allt på en gång, inte småsörpla under lång tid) och sen tugga ph-balanserande tuggummi efteråt. Men det bästa är så klart att låta bli sånt helt. 

• Anonym (Tänderna)
    Anonym (tono) skrev 2025-01-14 13:20:53 följande:
    Koffein i stora mängder kan vara skadligt. Men det räknas per vikt, så en tonåring som har en i princip "vuxen" vikt kan ta rätt mycket koffein innnan det blir skadligt. Sen kan man ha symtom från koffein som kan vara obehagliga, men inte skadliga. Och sömnen kan påverkas, i synnerhet om man tar koffeinet nära sovtiden. 

En Monster på 50 cl innehåller 180 mg koffein, 36 mg/100 ml.
    Kaffe innehåller 40 mg/100 ml, men man dricker ju sällan 50 cl på en gång.

Lindrigt toxiskt intag är 20 mg per kg kroppsvikt. Så om en tonårskille väger tex 70 kg så kan han få i sig 1400 mg = 1,4 g innan det blir problem. Det skulle motsvara 7-8 st Monster på en dag. 

Så att han dricker nån per dag, och ibland några borde vara helt okej förutsatt att han har en normal vikt för en tonåring. 

Monster är sockerfria så ingen fara där. 

Och så bryts ju koffeinet ner i kroppen efter hand. Ska förgiftning uppstå ska den mängden koffein väl intas vid samma tillfälle? 

Som jag ser det är det tänderna som råkar mest illa ut, och då på grund av syran, inte sockret (som du säger dessutom saknas). Men läsk och jos är lika farligt för tänderna. Om man gillar sånt ska man i så fall hälla i sig det i samband med maten, absolut inte gå och småsippa under lång tid. 

• Anonym (Tänderna)
    Anonym (tono) skrev 2025-01-14 13:49:06 följande:
    Men symtom av koffeinet kan man ju få, svårt att sova tex. Jag kan inte dricka kaffe efter kl 15 om jag vill somna normal tid (22-23) och det tog ett tag innan jag fattade att det var kaffet som gjorde att jag sov så dåligt. 

Absolut. Jag får hjärtklappning av mer än en kopp kaffe. Känns lite som ångest. 

Tydligen kan koffein krocka totalt med adhd-medicin också, men det utgår jag att de som äter det (eller de vars barn gör det) får information om. 

Svar på tråden Sonens Monster missbruk