Vad ska jag göra?
Det är väldigt bra att du funderar över detta nu.
Det allra bästa vore ju om ni gjort det innan graviditeten är ett faktum men nu är det som det är.
För du vill inte ha en snubbe som sover i annat rum, inte tar sitt ansvar, går och jobbar och sen kommer hem och förväntar sig mat på bordet, städat och rent överallt, all tvätt undanplockad, en pigg och glad fru som vill ha s*x.
No no no...
Och jag har hört om alldeles för många sådana (tyvärr) för att tänka att det bara är en nidbild. Många ÄR så.
Och jag är ledsen men det är som ovan skriver, den människan kommer inte förstå förrän han/hon själv får ansvar för det lilla barnet på heltid i några månader.
En pappa som sover i annat rum och på sin höjd kommer hem och gosar lite klockan 1830 på kvällen lär aldrig känna barnet eller dens rutiner. Kan inget om sömn eller mönster i rutinerna. Vad hen gillar bäst, hur man ska hålla barnet, natta barnet. Om hen föredrar en snuttefilt framför en annan.
Och sen allt praktiskt, ordna mat till sig själv, hinna duscha, ta sig iväg på ärenden, hålla tider hos BVC. Allt sånt behöver man tycker jag ha ansvar för helt och hållet för att fatta.
Så att han kommer nu och säger att ja, jättekul med bebis men du kommer få ta ansvar - det är inte okej. Jag hade sagt direkt att nej, så kommer det inte bli utan jag är hemma först 7 månader och sen tar du över 7 månader och så har vi ett par månader tillsammans innan hen börjar förskolan.
...och då har vi inte talat om ekonomin. Tänker han samma där, att hans ekonomi ska vara orörd och inte "drabbas"? Och med sin egna tid, han är ju den som jobbar så han måste få återhämta sig, träna, hänga med grabbarna osv som vanligt? Du är ju ändå "ledig" hela tiden?
Här finns mycket att inspireras av:
Checklista för en jämställd vardag