Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Vad ska jag göra?

Visst kan han få sova. Frågan är då när han kommer att ta föräldraledigt? För det ska inte vänta tills barnet är ett år eller så heller. Och då gäller samma - att DU ska få sova ostört! Jag rekommenderar att barnet är ca ett halvår. Då kan du pumpa ut mjölk som han kan ta ur kylen.

Du får helt tänka dig att din dygnsrytm kommer att vara helt åt skogen den första tiden så häng inte upp dig på det. Sov om du kan när bebisen sover. Det kanske blir bara någon timme här och där spritt över dagen och natten. Och be någon kompis eller släkting om avlastning någon gång, kanske ett par timmar varannan vecka eller så. Då passar du på att sova också. Och på helger ska ni så klart dela 50/50 på ansvaret så du också får avlastning. Plus att han ska ta barnet 50/50 på kvällarna. För ni jobbar båda två, trots att du gör det på hemmaplan. Hushållsarbete är också delbart. Om du orkar kan du göra lite mer, men ditt "jobb" är att vara mamma, inte hemmafru.

• Anonym (K)
    Anonym (Denspmden) skrev 2025-01-14 15:51:52 följande:

ja alltså han kommer ta ledig och sagt det men han verkar inte vilja ta första ansvaret när man kommer hem från sjukhuset. nätterna kommer vara långa och jobbiga, där vill inte jag vara ensam och känna mig ensam och stressad.. och han ska liksom lämna mig i det ensam. Sånt går man väl igenom ihop i början. Tycker det är elakt tänkt och ego! Sen att man har såna tankar och innan bebis ens har kommit är lite varning tecken.. eller övertänker jag?

Så han tänker inte ta de där tio första dagarna som han har rätt till...? Oj då. Du får nog ta snacket med honom om att det här får dig att fundera över er relation. Jag skulle iaf känna så.
Svar på tråden Vad ska jag göra?