Inlägg från: Ezmeraldah |Visa alla inlägg
  • Ezmeraldah

Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning

Vem har ställt diagnosen? Är det en privat psykiatriker eller har hon stått i kö och gjort en neuropsykiatrisk utredning via regionen? 

Vad för typ av intellektuell funktionsnedsättning handlar det om? En intellektuell funktionsnedsättning måste väl inte vara samma sak som det som tidigare kallades "utvecklingsstörning'"? Det kan väl ha olika innebörd?

Är det psykiatrin som påstår att hon skulle behövt anpassad skolgång? Vad säger de om att hon har en masterexamen? 

Hon kanske skulle begära en så kallad second opinion? 

• Ezmeraldah

Kan det ligga något annat bakom? En förvärvad hjärnskada som inte upptäckts, kanske till följd av stroke eller hjärnblödning? Har hon varit med om en trafikolycka eller något liknande? Misshandel?  Missbruk? Kan hon ha fått någon sjukdom som kan vara orsak till att utredningen visade (eventuellt  felaktigt) på låg iq? Parkinssons sjukdom?

(Obs! Jag är ingen expert, jag bara spekulerar fritt här... Så försök gärna att inte bli allt för arga på mig nu!)

På vilket sätt blev hon personlighetsförändrad? 

Var det en riktig utredning som tog ca ett halvår (ungefär) och inte bara ett samtal och ett iq-test i pappersform? 

• Ezmeraldah

En annan fundering. Har du varit med din kompis hos psykiatrin eller sett något papper på utredningen? Kan det vara så att hon har missförstått eller överdrivit när hon berättat om resultatet? Eller att det finns något hon inte vill berätta om, missbruk exempelvis? 

• Ezmeraldah

Förlåt att jag spammar men jag kom på en fråga till. Hyr länge har du känt din kompis? Är du helt säker på arr hon har en masterexamen? Kan hon ha överdrivit något på det området? 

• Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2025-01-13 22:49:22 följande:
    Jag studerade min master samtidigt som henne och hon blev godkänd. Har svårt att se att hon fejkat detta. 
    Hade hon höga betyg/bra studieresultat och "lätt för sig" på utbildningen? Eller hade hon det kämpigt och lyckades med nöd och näppe bli godkänd? 
  • Ezmeraldah
    McIris skrev 2025-01-13 23:04:59 följande:

Då måste hon förvärvat sin hjärnskada senare.

Exakt. Här har vi förklaringen. Alternativt att resultatet av utredningen är felaktigt på grund av depression och/eller "livskris". 

Förvärvad hjärnskada kan också leda till intellektuell funktionsnedsättning. Det var det jag var ute efter. 
  • Ezmeraldah

Jag tycker att hon ska be psykiatrikern skicka en remiss till datortomografi (CT) och så tycker jag att hon ska boka tid hos sin husläkare för att utesluta somatisk eller kognitiv sjukdom. 

Ibland kan vissa sjukdomar misstas för depression och/eller så kallad "utbrändhet". Det är inte helt ovanligt att få diagnosen depression i ett tidigt sjukdomsstadium och att personen upplevs som "personlighetsförändrad" av omgivningen men ingen förstår vad som är fel. 

Den troligaste förklaringen är nog att utredningen visade felaktigt resultat på grund av depression. Men jag tycker att man ska utesluta andra orsaker. 

• Ezmeraldah
    Fins Mamma skrev 2025-01-14 01:16:02 följande:

Av en depression  kan man bli extremt hjärntvätt och då är det klart man inte kan visa resultat som är bra på en if-utredning  

Det tycker man ju att de borde ha koll på inom psykiatrin... Det låter mycket märkligt detta. Hoppas att TS svarar på frågorna som ställts i tråden. Hittills har hen av någon anledning valt att svara på de minst relevanta frågorna men ignorerat alla frågor som skulle kunna leda oss på spåren... Som alltid i trådarna här på Familjeliv. Smäll upp värsta spännande storyn, svara menlöst och oengagerat på några få inlägg och ignorera resten! Jag har ingen master så jag kanske inte har tillräckligt hög iq för att förstå mig på det fenomenet. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (stäm) skrev 2025-01-14 08:29:06 följande:
    Det är för att storyn inte är sann. 
    Och? Man kan väl engagera sig för det? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (stäm) skrev 2025-01-14 13:06:09 följande:
    Absolut, men det blir ju svårare för TS att svara när det inte ens hänt. 
    Varför då? 
Svar på tråden Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning