Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning
Min kompis är 45 år, har en masterexamen och har även läst 3 år på Konstfack och har så sammanlagt 8 års akademiska studier som hon har klarat. Hon har klarat sig bra i arbetslivet alltid försörjt sig själv och haft en bra inkomst. För två år sedan skiljde hon sig från sin man och blev därefter helt personlighetsförändrad och deprimerad.
Detta var orsaken till att man började utreda henne för allt och fick därefter en diagnos om att hon har en intellektuell funktionsnedsättning. Hon har en master i företagsekonomi och sedan en treårig konstnärlig utbildning. Jag kan för lite om diagnosen men hennes IQ sägs vara så låg så att hade hon varit barn idag så hade hon fått gått i anpassad skola troligtvis, det som tidigare hette särskola.
Jag förstår ingenting och ingen i hennes omgivning gör detta heller. Att hon tog skilsmässan hårt köper jag och att hon blev deprimerad, men har svårt att ta in att en kvinna som dragit in 60 tusen i månaden sedan hon var 30 och som har en lång akademisk utbildning skulle ha så låg iq. Tänker jag fel och har fördomar?