• Anonym (TS)

Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning

Min kompis är 45 år, har en masterexamen och har även läst 3 år på Konstfack och har så sammanlagt 8 års akademiska studier som hon har klarat. Hon har klarat sig bra i arbetslivet alltid försörjt sig själv och haft en bra inkomst. För två år sedan skiljde hon sig från sin man och blev därefter helt personlighetsförändrad och deprimerad.

Detta var orsaken till att man började utreda henne för allt och fick därefter en diagnos om att hon har en intellektuell funktionsnedsättning. Hon har en master i företagsekonomi och sedan en treårig konstnärlig utbildning. Jag kan för lite om diagnosen men hennes IQ sägs vara så låg så att hade hon varit barn idag så hade hon fått gått i anpassad skola troligtvis, det som tidigare hette särskola.

Jag förstår ingenting och ingen i hennes omgivning gör detta heller. Att hon tog skilsmässan hårt köper jag och att hon blev deprimerad, men har svårt att ta in att en kvinna som dragit in 60 tusen i månaden sedan hon var 30 och som har en lång akademisk utbildning skulle ha så låg iq. Tänker jag fel och har fördomar? 

• Svar på tråden Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning
  • Anonym (Konstigt)

Ja det låter jättekonstigt. Om man Har en intellektuell funktionsnedsättning klarar man inte universitetsstudier.

• Anonym (TS)
    Anonym (Konstigt) skrev 2025-01-13 21:17:48 följande:

Ja det låter jättekonstigt. Om man Har en intellektuell funktionsnedsättning klarar man inte universitetsstudier.

Finns väl dom med ojämn begåvningsprofil och med rätt stöd som skulle kunna klara detta. Känner till en man som gick i särskola som efter detta doktorerat, men det är extremt unikt. 
  • Anonym (Milla)

Låter märkligt att de gjort en sådan utredning medan personen är i djup kris. Lågt resultat på iq-test kan man ju få av att vara väldigt väldigt trött.

• Anonym (Fridolf)

Har något annat inträffat på resan? 
    Hur har man behandlat depressionen? 
    På vilka grunder har man ställt diagnosen. 

Jag känner till fall med bilateral ECT som berövat patienter både minne och kognitiva förmågor, exempelvis. ECT är en ofta förskriven behandling mot svåra depressioner. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Milla) skrev 2025-01-13 21:32:54 följande:

Låter märkligt att de gjort en sådan utredning medan personen är i djup kris. Lågt resultat på iq-test kan man ju få av att vara väldigt väldigt trött.

Dom ville utreda henne för allt, för att se att det inte handla om exempelvis autism. Enligt psykiatrikern är det många kvinnor som får diagnoser som depression, ångest och utbrändhet men som i grunden har autism så skulle dom inte utreda brett så skulle hon ju aldrig få klarhet i vad som ligger till grund till depressionen. Och därför gjorde dom även utredning av begåvningen. 

• Ezmeraldah

Vem har ställt diagnosen? Är det en privat psykiatriker eller har hon stått i kö och gjort en neuropsykiatrisk utredning via regionen? 

Vad för typ av intellektuell funktionsnedsättning handlar det om? En intellektuell funktionsnedsättning måste väl inte vara samma sak som det som tidigare kallades "utvecklingsstörning'"? Det kan väl ha olika innebörd?

Är det psykiatrin som påstår att hon skulle behövt anpassad skolgång? Vad säger de om att hon har en masterexamen? 

Hon kanske skulle begära en så kallad second opinion? 

• Anonym (X)

Vad säger psykologen om att hon klarat högskolestudier och jobb utan anpssning? Det stämmer inte med IF.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/larande-forstaelse-och-minne/intellektuell-funktionsnedsattning---utvecklingsstorning/

Du som har en intellektuell funktionsnedsättning har svårt klara av saker inom de här tre områdena:

Teori. Det vill säga kunna föreställa sig saker i tanken. Till exempel att läsa, skriva, räkna och annat som tränas i skolan.

Socialt samspel. Det vill säga hur man umgås med andra. Att bedöma andra människor och situationer, och förstå vad som förväntas av en.

Praktiska saker. Det vill säga vardagliga aktiviteter som till exempel att tvätta sig, klä på sig, städa och ha hand om pengar.
  • Anonym (X)

Dessutom ska inte utredningar göras under depression eller pågående kris.

Om jag vore hon skulle jag be om second opinion.

• Ezmeraldah

Kan det ligga något annat bakom? En förvärvad hjärnskada som inte upptäckts, kanske till följd av stroke eller hjärnblödning? Har hon varit med om en trafikolycka eller något liknande? Misshandel?  Missbruk? Kan hon ha fått någon sjukdom som kan vara orsak till att utredningen visade (eventuellt  felaktigt) på låg iq? Parkinssons sjukdom?

(Obs! Jag är ingen expert, jag bara spekulerar fritt här... Så försök gärna att inte bli allt för arga på mig nu!)

På vilket sätt blev hon personlighetsförändrad? 

Var det en riktig utredning som tog ca ett halvår (ungefär) och inte bara ett samtal och ett iq-test i pappersform? 

• Ezmeraldah

En annan fundering. Har du varit med din kompis hos psykiatrin eller sett något papper på utredningen? Kan det vara så att hon har missförstått eller överdrivit när hon berättat om resultatet? Eller att det finns något hon inte vill berätta om, missbruk exempelvis? 

Svar på tråden Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning