• Anonym (TS)

Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning

Min kompis är 45 år, har en masterexamen och har även läst 3 år på Konstfack och har så sammanlagt 8 års akademiska studier som hon har klarat. Hon har klarat sig bra i arbetslivet alltid försörjt sig själv och haft en bra inkomst. För två år sedan skiljde hon sig från sin man och blev därefter helt personlighetsförändrad och deprimerad.

Detta var orsaken till att man började utreda henne för allt och fick därefter en diagnos om att hon har en intellektuell funktionsnedsättning. Hon har en master i företagsekonomi och sedan en treårig konstnärlig utbildning. Jag kan för lite om diagnosen men hennes IQ sägs vara så låg så att hade hon varit barn idag så hade hon fått gått i anpassad skola troligtvis, det som tidigare hette särskola.

Jag förstår ingenting och ingen i hennes omgivning gör detta heller. Att hon tog skilsmässan hårt köper jag och att hon blev deprimerad, men har svårt att ta in att en kvinna som dragit in 60 tusen i månaden sedan hon var 30 och som har en lång akademisk utbildning skulle ha så låg iq. Tänker jag fel och har fördomar? 

• Svar på tråden Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning
  • Fins Mamma

Jag tycker hon ska be om annat utlåtande. Man utreder sällan såsant under kris då kris kan visa samma symtom. Som npf. Hon borde fått hjälp för sin depression innan man utreder  sådant. 

Han har rätt att många kvinnor med npf inte utreds i tid (jag är 40,5år och ska på adhd-utredning imorgon 😄)

Och nej hon hade inte klarat en universitet-utbildning  med en if. 

?
  • Fins Mamma

Av en depression  kan man bli extremt hjärntvätt och då är det klart man inte kan visa resultat som är bra på en if-utredning  

En lindrig if kan döljas i det sociala men visar sig tex vid instruktioner och nya moment.

Har en gammal elev som jag gärna jobbar med men hen är väldigt svag i de teoretiska delarna. En skriftlig instruktion på en arbetsuppgift är svår för hen

?
  • Ezmeraldah

Jag tycker att hon ska be psykiatrikern skicka en remiss till datortomografi (CT) och så tycker jag att hon ska boka tid hos sin husläkare för att utesluta somatisk eller kognitiv sjukdom. 

Ibland kan vissa sjukdomar misstas för depression och/eller så kallad "utbrändhet". Det är inte helt ovanligt att få diagnosen depression i ett tidigt sjukdomsstadium och att personen upplevs som "personlighetsförändrad" av omgivningen men ingen förstår vad som är fel. 

Den troligaste förklaringen är nog att utredningen visade felaktigt resultat på grund av depression. Men jag tycker att man ska utesluta andra orsaker. 

• Maggena

Känner lite att det kan stämma. Det var två år sedan hon skilde sig. Då fick hon en personlighetsförändring och en depression. Det är inte en akut krissituation efter två år. Det var även en personlighetsförändring av en eller annan anledning. Denna kan faktiskt ha gjort att hon fått en funktionsstörning även om hon inte hade den förr. Vad nu detta beror på kanske ska utredas somatiskt. Men vad hon har gjort i det förflutna spelar mindre roll när det har skett en personlighetsförändring tycker jag. 

• Ezmeraldah
    Fins Mamma skrev 2025-01-14 01:16:02 följande:

Av en depression  kan man bli extremt hjärntvätt och då är det klart man inte kan visa resultat som är bra på en if-utredning  

Det tycker man ju att de borde ha koll på inom psykiatrin... Det låter mycket märkligt detta. Hoppas att TS svarar på frågorna som ställts i tråden. Hittills har hen av någon anledning valt att svara på de minst relevanta frågorna men ignorerat alla frågor som skulle kunna leda oss på spåren... Som alltid i trådarna här på Familjeliv. Smäll upp värsta spännande storyn, svara menlöst och oengagerat på några få inlägg och ignorera resten! Jag har ingen master så jag kanske inte har tillräckligt hög iq för att förstå mig på det fenomenet. 
  • Anonym (Anna)

Låter mer som trauma eller depression sätter ner hennes förmåga. Man kan bli oförmögen att klara saker man gjort innan om det finns trauma med i bilden. Man kan prestera under stress i många år men plötsligt smäller det till och ens kapacitet är borta.

• Anonym (stäm)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-13 21:12:36 följande:
    Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning

Min kompis är 45 år, har en masterexamen och har även läst 3 år på Konstfack och har så sammanlagt 8 års akademiska studier som hon har klarat. Hon har klarat sig bra i arbetslivet alltid försörjt sig själv och haft en bra inkomst. För två år sedan skiljde hon sig från sin man och blev därefter helt personlighetsförändrad och deprimerad.

Detta var orsaken till att man började utreda henne för allt och fick därefter en diagnos om att hon har en intellektuell funktionsnedsättning. Hon har en master i företagsekonomi och sedan en treårig konstnärlig utbildning. Jag kan för lite om diagnosen men hennes IQ sägs vara så låg så att hade hon varit barn idag så hade hon fått gått i anpassad skola troligtvis, det som tidigare hette särskola.

Jag förstår ingenting och ingen i hennes omgivning gör detta heller. Att hon tog skilsmässan hårt köper jag och att hon blev deprimerad, men har svårt att ta in att en kvinna som dragit in 60 tusen i månaden sedan hon var 30 och som har en lång akademisk utbildning skulle ha så låg iq. Tänker jag fel och har fördomar? 

Nej, det kan absolut inte stämma. Också konstigt att man utreder intellektet hos en vuxen som i så många år fungerat väl, och som blir adekvat deprimerad i en svår livssituation. Jag tror inte på det du skriver. 
  • Anonym (stäm)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-14 05:26:43 följande:
    Det tycker man ju att de borde ha koll på inom psykiatrin... Det låter mycket märkligt detta. Hoppas att TS svarar på frågorna som ställts i tråden. Hittills har hen av någon anledning valt att svara på de minst relevanta frågorna men ignorerat alla frågor som skulle kunna leda oss på spåren... Som alltid i trådarna här på Familjeliv. Smäll upp värsta spännande storyn, svara menlöst och oengagerat på några få inlägg och ignorera resten! Jag har ingen master så jag kanske inte har tillräckligt hög iq för att förstå mig på det fenomenet. 
    Det är för att storyn inte är sann. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (stäm) skrev 2025-01-14 08:29:06 följande:
    Det är för att storyn inte är sann. 
    Och? Man kan väl engagera sig för det? 
  • Anonym (stäm)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-14 12:04:35 följande:
    Absolut, men det blir ju svårare för TS att svara när det inte ens hänt. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (stäm) skrev 2025-01-14 13:06:09 följande:
    Absolut, men det blir ju svårare för TS att svara när det inte ens hänt. 
    Varför då? 
  • Anonym (Fridolf)
    Anonym (stäm) skrev 2025-01-14 08:28:28 följande:
    Nej, det kan absolut inte stämma. Också konstigt att man utreder intellektet hos en vuxen som i så många år fungerat väl, och som blir adekvat deprimerad i en svår livssituation. Jag tror inte på det du skriver. 
    Vad i texten menar du inte skulle kunna stämma? 
  • Anonym (stäm)
    Anonym (Fridolf) skrev 2025-01-14 13:48:26 följande:
    Vad i texten menar du inte skulle kunna stämma? 
    Att hon har en IQ som motsvarar särskolenivå. Möjligen om hon fått en hjärnskada. 
  • Anonym (BFF)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-13 21:22:29 följande:
    Finns väl dom med ojämn begåvningsprofil och med rätt stöd som skulle kunna klara detta. Känner till en man som gick i särskola som efter detta doktorerat, men det är extremt unikt. 
    Förr hamnade även autister i särskola. Det kan vara förklaringen. 
  • Anonym (BFF)
    Anonym (stäm) skrev 2025-01-14 13:52:29 följande:
    Att hon har en IQ som motsvarar särskolenivå. Möjligen om hon fått en hjärnskada. 
    Det är ju precis detta TS menar och som är själva ämnet för trådstarten. 
  • Anonym (Forum)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-14 12:04:35 följande:
    Precis. Ibland behövs det bara lite "brännvätska" för att få igång en bra diskussion.
    Fast visst kan det bli trist när en ts aldrig svarar på frågor.
  • Goneril

Att TS kompis plötsligt skulle retardera och bli som ett barn? Det tror jag inte alls. Då talar vi i så fall om en stroke eller liknande, att en depression skulle sudda ut hjärnceller? Det låter väldigt konstigt måste jag säga, kan inte stämma. 

• Anonym (Mnemosyne)

Jag tror mer på ett sjukdomstillstånd som gör att personen inte längre presterar på sin tidigare nivå.

Men vem var det som skilde sig, hon eller han?

Enbart depression kan också ha kraftig påverkan på våra kognitiva förmågor.
    Min man blev nästan som en dement och jag fick skicka honom på minnesutredning efter han blev av med jobbet en gång.

Och jag har ett par deprimerade vänner som tyvärr uppvisar en del intellektuellt sönderfall idag. Tappar i initiativ, att uppfatta vad som händer i världen. Deras vardagsliv är förkrympt och de pratar mest om saker som hände för 25 år sen för de har inga nya intryck utan går runt och ältar gammalt eller längtar tillbaka till tiden innan alla problem började.

Svar på tråden Har min vän fått en felaktig diagnos med intellektuell funktionsnedsättning