• Anonym (?)

Bör man berätta?

Om ens partner är bekant med ens tidigare ligg (dvs bekant, inte direkt vän), bör man berätta för hono/henne att man legat med dem förr? Även fast det var länge sen, näst intill bortglömt, med risk för svartsjuka?

• Svar på tråden Bör man berätta?
  • Anonym (?)
    Fjäril kär skrev 2025-01-13 17:09:19 följande:

Exakt vad skulle syftet vara ? 

Har det relevans idag? 

Det är det jag undrar om det har. Jag ser själv ingen mening med det, tänker bara ifall det kommer fram på annat håll och det vore bättre om man då sagt det själv innan (inte för jag förstår varför det skulle komma fram heller förvisso)
  • Fjäril kär
    Anonym (?) skrev 2025-01-13 17:15:53 följande:
    Det är det jag undrar om det har. Jag ser själv ingen mening med det, tänker bara ifall det kommer fram på annat håll och det vore bättre om man då sagt det själv innan (inte för jag förstår varför det skulle komma fram heller förvisso)
    Är du rädd för en negativ reaktion kanske det istället borde vara det som är det största problemet? 
  • Anonym (C)

Nej varför då. Är det länge sedan så finns ingen anledning till det.  Ad vill du uppnå med att berätta? Rimligen har ni båda ett förflutet och ska behöva leka ut alla tidigare partners. Håll tyst om det. Ska inte ett problem av något som inte är. 

• Anonym (?)
    Fjäril kär skrev 2025-01-13 17:38:51 följande:
    Är du rädd för en negativ reaktion kanske det istället borde vara det som är det största problemet? 
    Nja jag vet inte. Har själv bara aldrig tänkt att det är något man bör berätta, känner att jag inte skulle vilja veta vem min partner tidigare varit med oavsett om det är någon bekant eller inte i alla fall. Men har på senar tid läst trådar där folk menar att ?ärlighet varar längst?, vilket jag förvisso håller med om men samtidigt inte ser varför man ska dela just sådant.
  • Fjäril kär
    Anonym (?) skrev 2025-01-13 17:46:05 följande:
    Nja jag vet inte. Har själv bara aldrig tänkt att det är något man bör berätta, känner att jag inte skulle vilja veta vem min partner tidigare varit med oavsett om det är någon bekant eller inte i alla fall. Men har på senar tid läst trådar där folk menar att ?ärlighet varar längst?, vilket jag förvisso håller med om men samtidigt inte ser varför man ska dela just sådant.
    Ärlighet kan vara på sin plats om frågan dyker upp om just specifika händelser, personer eller liknande. Men det betyder inte att du har skyldighet att berätta om varje minsta flört eller ligg. 
  • Fjäril kär
    Anonym (?) skrev 2025-01-13 17:46:05 följande:
    Om du inte vill veta hans historia så varför ska han veta din?
  • Anonym (Grabb)

Har alltid levt efter devisen att; inte fråga min nuvarande partner (hur många? vilka? nån man känner?), ej heller berätta (hur många? vilka? nån man känner?)

Varför liksom? Vad ska jag med den informationen till? Risken är bara överhängande att det kommer skapa hjärnspöken, om inte direkt, så down the line...

Mitt "tidigare" sex-och samliv var mitt, och det är privat och vice versa.

Skulle min nuvarande kvinna känna behovet av att informera mig kring tidigare sex-partners så skulle jag nog bli smått förvånad och förundrad. 

Möjligen kan jag köpa att min nuvarande kvinna skulle kunna meddela mig att "jag dejta han ett tag" om det skulle vara så att vi skulle hamna i varandras närhet på eller vid någon social tillställning... men kanske inte ens då skulle jag tycka att det var absolut nödvändigt...

Jag är glad att jag har en relation med min nuvarande kvinna. Jag vet att hon har haft tidigare relationer, jag vet att hon varit singel ett längre tag innan vi träffades, ja, jag förstår att det säkerligen finns män som vi ibland springer på, hälsar på, som hon kanske har dejtat, kanske har haft sex med... So what?! Nu är det vi som har sex!!

• MsM84

Generellt tycker jag inte det finns någon anledning att diskutera det. Men samtidigt tänker jag OM partnern med tiden skulle få höra typ ?höh vi är ju buksvågrar? eller nåt sånt så måste det bli väldigt jobbigt och kännas som ett svek. Detta enbart i scenariot att partnern och gamla ligget umgås.

• Anonym (Sara)

Varför i hela fridens namn skulle man göra det? Man har ingen skyldighet att redovisa sin sexuella historik, och hur skulle det gynna relationen att göra det.

Jag har inte kontakt med någon som jag skulle kalla expojkvän. Däremot har jag en killkompis som jag en gång för typ 20 år sedan hade ett ONS med. Vi har aldrig haft sex igen sedan dess och något sådant intresse har aldrig funnits igen, varken sexuellt eller romantiskt - det var en grej i stundens ingivelse som vi inte ångrar men heller inte har velat utveckla. Vi har en helt "vanlig" vänskap idag och jag har inte berättat för någon partner att jag en gång för halva livet sedan låg med honom. Det spelar ingen roll och det påverkar inte min relation till vare sig med partner eller min kompis.

• Anonym (Kille)

Bestäm du. Ditt tidigare liv har du nuvarande inte med o göra

Svar på tråden Bör man berätta?