Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-02-05 13:18:33 följande:
Jo för du SVARAR INTE PÅ FRÅGAN.
Jag tar den igen. på VILKA GRUNDER skall man få AVSLAG? För jag antar att du inte säger att alla skall få avslag.
Om alla skulle följa mitt exempel och säga nej till att bära vapen skulle heller ingen döda för puttin.
De är inte få.
SÅ du försöker inbilla dig alla kan få vapenfritjänst då?
Ja, med tanken frågan.
DU är farlig för Sverige om kriget kommer hit om om din utopiska idé ska till att vara.
Som tur är så kommer en hel del fatta att lägga ned vapen aldrig kommer hjälpa i att få mindre döda, de enda som får mindre döda är dessa nazistförband så de kan terrorisera oss mer.
Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-02-05 13:19:33 följande:
Man kan vara mycket manlig och inte vilja, så nej-det stämmer inte vad du påstår.
Om man inbilla sig vapenfritjänst räddar liv, och ta på sig klänning kan nog hjälpa att slippa lumpen idag i alla fall.
Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-02-05 13:33:14 följande:
Jag har aldrig påstått det.
Ja, men jag väljer att kämpa på andra sätt än med vapen. Jag är kristen, konservativ kristen, konservativ dels teologiskt och seda högerkristen i politiskt avseende, aktiv i konservativa församlingar av Svenska Kyrkan, och i andra samfund, bla Katolska Kyrkan, och jag betraktar Jesus som min överbefälhavare snarare än en mänskligt utsedd öb.
I urkyrkan, åtminstone i första århundradet, enligt en av mina vänner som är präst, så var traditionen bland församlingens medlemmar att inte tjäna som soldater.
Jag har varken krävt eller förväntat mig att någon annan skall dö i krig för min skull.. Dessutom har jag sökt helt lagligt och fått godkänt helt lagligt att vara vapenfri även i krig.
Det beror på omständigheterna. Jag som laglig vapenfri har också rent juridiskt sett vissa rättigheter. Dessutom kan man kämpa på andra sätt än med vapen.
Svårigheter kan mötas på olika sätt.
Det finns inget "samhällskontrakt" i verkligheten. Ingen har ju bett om att få födas just i ett specifikt land. Jag har aldrig godkänt något "kontrakt".
Du bör skaffa dig annan hobby,för denna inser man kommer skapa mycket död.
Men såklart, det är ju kristendomen helt kantat av och mörda massa människor.
Ingen vapenfritjänst i världen kan kämpa ned de med vapen.
Börje P skrev 2025-02-05 14:59:20 följande:
Tja, din ÖB Jesus tog dock själv till våld vid åtminstone ett tillfälle, efter vad jag nu kommer ihåg från söndagsskolan. (Matt 21:12-13, Joh 2:15. Jesus driver ut penningväxlarna ur templet, välter deras bord och använder en piska av rep).
Det är lätt att vara fin i kanten och hålla sig med principer, så länge man inte hamnar i ett skarpt läge. Jag tror inte att du som kristen kan ha synpunkter på att poliser ur Nationella Insatsstyrkan var beredda att skjuta ihjäl den galning som mördade ett antal medmänniskor i Örebro igår.
Kanske du hellre skulle gå i döden än att försvara dig. Om det däremot gällde dina barns liv misstänker jag att du skulle handla annorlunda.
Användaren är en som inte kan se längre än handen räcker.