• Xenia

Hur slipper man göra värnplikten?

Anonym (Vill inte) skrev 2025-01-13 12:57:38 följande:
    Hur slipper man göra värnplikten?

Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år

Så du vill inte lära dig att försvara ditt land av rent själviska orsaker? Skäms du inte? Det borde du göra! Andra sak försvara landet och du tänker på dina nöjen och din karriär.

Om många tänker som du får vi verkigen hoppas att Ukraina vinner kriget. Annars kommer Ryssland att fortsätta att invadera land efter land, och i Sverige kan vi inte ens försvara oss.
  • Xenia

Nu vet jag inte hur folk kom in på kristendom och vem som är en sann kristen.

TS är iaf självisk som bara den. Vill inte slösa bort ett år, det ska tydligen andra göra.

Att förbereda sig för att försvara sitt land är verkligen inte att "slösa bort" sin tid.

Men TS är kanske en av dem som struntar i vem som styr Sverige. En blivande landsförrädare.

Om Ryssland anfaller Baltikum, Polen, Finland så  förväntas svenska soldater delta i kriget mot Ryssland.

Frågan är hur många svenskar som duger till soldat. Det verkar som de flesta har för dålig fysik och även för svag mentalitet. Vi uppfostras inte längre att utföra vår plikt eller uppoffra oss för landet. Vi förväntar oss att få leva ett bekvämt liv och göra vad vi vill och bara behöva tänka på oss själva. De som inte är sådana, det är de som rest till Ukraina för att hjälpa.

• Xenia

Betr vapenfri tjänst så kan man ju vara till nytta i krig även om man inte bär vapen. Däremot begriper jag inte de som av någon slags princip inte vill göra något alls. Lata, egoistiska, landförrädare?

• Xenia
    Anonym (Idag är det ingen verklig allmän värnplikt) skrev 2025-02-22 11:40:34 följande:
    Vad är din egen tjänstgöring i händelse av krig. Har du väpnad tjänst?
    Jag skulle göra det jag blir ålagd att göra. Men jag har ingen vapenträning och min fysiska hälsa är inget vidare. Inte har jag körkort heller.

Jag kanske ska bära ett bombbälte och gå direkt mot fienden och lösa ut bomben?
  • Xenia

Jag tror att lumpen kan vara nyttig även om det inte blir krig. Det är ju inte bara skjutträning, vapenvård och släpa på geväret ("glöm aldrig geväret!"), man får stiga upp tidigt, man får gå långt och bära tungt, man får övernatta utomhus m m ansträngande saker. Det låter särskilt nyttigt för just bortskämda "mammas pojkar/flickor".

• Xenia
    klyban skrev 2025-02-22 13:42:06 följande:

Dock kan bara så många göra vapenfritt innan det behövs de med vapen i händerna dock.

Och jo, det är väl någon blandning av detta och idag och när vi har en reell hotbild.
    När jag var i lumpen som sagt vad, så var hotbilden kraftigt minskad, och inte alls många år efteråt så drog man in repmånad och sen värnplikt.
    Och vi undrade mer vad vi gjorde där och slösa bort tiden, samtidigt som jag sade att man ville göra annat istället.

Sen finns det en massa bortskämda ungar och en produkt av hönsmammeri.
    Och för dom är göra lumpen att det kan morsan/farsan göra åt mig, så definitivt lathet på dom.

Sen tror jag inte unga förstår hur illa ett krig kan bli för dom, och att de inte fattar vikten av att försvara sig.
    Men såklart att risken att dö är hög. det är ju inte precis en lockande sak att närma sig heller.

Betr vapenfri tjänst kan man ägna sig åt transporter och sjukvård (sanitärer kalledes de i Finland. Man slapp kanske skjuta själv, men man kunde närsomhelst träffas av en granat.), Dessutom arbetar man väl mycket via internet nuförtiden.

Risken att dö finns även om man är civil. Nuförtiden bombas och skjuts det på civila, det har vi sett t ex i Ukrainakriget.

Många säger att de hellre flyr än slåss. Men vart då? Till grannländerna som själva är i krig?
  • Xenia
    Tecum skrev 2025-02-22 16:40:52 följande:
    Ja, när Ryssland anfaller Baltikum kommer de inte att försöka invadera Sverige, det har de inte resurser till. Men de kommer överösa oss med missiler, drönare och flygbomber så det civila försvaret kommer att belastas hårt. Den delen av försvaret kommer vara avgörande för landets och befolkningens överlevnad.
    Jag oroar mig för att de ska ta Gotland och bomba sönder Visby. Gotland är bra att ha när man ska anfalla Baltikum.
Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?