klyban skrev 2025-02-22 13:42:06 följande:
Dock kan bara så många göra vapenfritt innan det behövs de med vapen i händerna dock.
Och jo, det är väl någon blandning av detta och idag och när vi har en reell hotbild.
När jag var i lumpen som sagt vad, så var hotbilden kraftigt minskad, och inte alls många år efteråt så drog man in repmånad och sen värnplikt.
Och vi undrade mer vad vi gjorde där och slösa bort tiden, samtidigt som jag sade att man ville göra annat istället.
Sen finns det en massa bortskämda ungar och en produkt av hönsmammeri.
Och för dom är göra lumpen att det kan morsan/farsan göra åt mig, så definitivt lathet på dom.
Sen tror jag inte unga förstår hur illa ett krig kan bli för dom, och att de inte fattar vikten av att försvara sig.
Men såklart att risken att dö är hög. det är ju inte precis en lockande sak att närma sig heller.
Betr vapenfri tjänst kan man ägna sig åt transporter och sjukvård (sanitärer kalledes de i Finland. Man slapp kanske skjuta själv, men man kunde närsomhelst träffas av en granat.), Dessutom arbetar man väl mycket via internet nuförtiden.
Risken att dö finns även om man är civil. Nuförtiden bombas och skjuts det på civila, det har vi sett t ex i Ukrainakriget.
Många säger att de hellre flyr än slåss. Men vart då? Till grannländerna som själva är i krig?