Inlägg från: Anonym (Trädgården) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trädgården)

Är din sexdrift "ett ok" eller "en livskrydda"?

Om du bortser från barnalstring och att sexdriften bidrar till att vi binder oss i förhållanden, som leder till familj/barn osv. Men när man har fortplantat sig? Är sexdriften en tillgång eller en börda?

För mig var det helt klart att det var en börda. Det var kul och spännande i unga år men efter att vi fått de barn som vi ville ha (två) så var sexdriften ett besvär. Det blev ungefär som ett kliande myggbett. Det är skönt att klia det men sen kliar man sönder det och får infektioner.

Men precis som när man bestämmer sig för att ändra sin livsföring (diet, träning osv) så går det faktiskt att göra samma vad gäller sexdrivet. Om man är tillräckligt beslutsam och disciplinerad. Jag gjorde det. Och nu  (58 år...man) så har jag ingen sexdrift längre. För mig känns det som en befrielse och det gör det nog för min  fru med. Hon slipper ångesten och det dåliga samvetet. Vi känner båda att vi kan ägna oss helt och hållet åt saker som är meningsfulla och inte "infekterade".

Är jag den enda som valt att "skrota" sexdriften?

• Svar på tråden Är din sexdrift "ett ok" eller "en livskrydda"?
  • Anonym (Trädgården)
    Anonym (S) skrev 2025-01-13 14:29:43 följande:

Herregud så tragiskt det låter :( Har du känt dig tvungen att döda sexlusten för att din fru inte vill lika mycket som du?

Det låter kallt och brutalt sättet som du frågar. Men svaret är ju innerst inne ja.
    Men jag ser det i dag som ett pragmatiskt val. 

Jag kunde ju i stället ha valt att tänka "jag , jag, jag osv". Att utgå ifrån mitt behov att ha sex och försöka organisera min tillvaro och mitt förhållande runt det. Men det är lättare att ändra sig själv än att förändra andra. 

Ett pragmatiskt beslut heltenkelt. Som iof kräver disciplin och målmedvetenhet. Men det är samma sak som att hänge sig till träning exempelvis
  • Anonym (Trädgården)
    Anonym (Möjligt?) skrev 2025-01-13 15:50:35 följande:

Kan man ens döda sin sexdrift? Visst kan den gå på sparlåga, men kan man helt plötsligt bara bli asexuell? 

Jag som hört att till och med inför döden har gubbarna ofta stånd.

Om man riktigt vill så förmår man det mesta.

Jag ser mig ungefär på samma sätt som en "nykter alkoholist" ser sig 
  • Anonym (Trädgården)
    Anonym (A) skrev 2025-01-19 20:27:25 följande:

En del av livet som så mycket annat.

Jo, förvisso. Men vi föds ju alla med en blindtarm också. Blir den inflamerad så är det ju självklart att vi tar bort den. Det är väl ingen som försöker bota en felande blindtarm?
Svar på tråden Är din sexdrift "ett ok" eller "en livskrydda"?