• Anonym (Normalt?)

Nybliven pappa som går ut och festar med kompisar

Är det normalt att någon som blivit pappa för 1 månad sedan går ut med sina kompisar och festar? Här sitter jag i soffan och ammar medan han dricker öl liksom. Skulle ni ha accepterat det? 

• Svar på tråden Nybliven pappa som går ut och festar med kompisar
  • Anonym (VH)

Ser inga som helst problem med att pappan vill ut med sina kompisar trots att ni har en liten 1 månaders bebis hemma.
    Speciellt inte om allt annars funkar bra med din och barnets hälsa och att ni för övrigt ställer upp på varandras behov i vardagen.

Jag tex blev ensamstående när jag fick barn, alltså från dag 1 och har aldrig haft den avlastningen som man har när man är två, kanske det blir lättare i tanken då att fixa det på egen hand när man inte har något annat val?

För övrigt, han kanske är den stolta tuppen som går ut med polarna som den nyblivna pappa och firar det med kompisarna?!! 

Annars så ska man inte låsa varandra hemma bara för att, det är ju inte så att du födde igår.

Antar också att pappan inte berättade om utgången 1 timme innan han stack iväg utan berättade om sina planer i god tid?

Nyfiken, men vad exakt är det du oroar dig för att han gick ut med kompisarna? 

Tycker du att han prioriterar sig själv för mycket och att du tycker synd om dig själv som är låst med bebis?

• Anonym (Steff)

Är det en gång i månaden som han går ut tycker jag det är helt ok. Oftare än så tycker jag personligen är för mycket med en liten hemma. Sen beror det såklart på hur du är också. Har du landat i mammarollen och är trygg med att ta han om bebisen ensam eller är du nervös eller rädd för att vara ensam på natten?

Behöver du extra stöd är det rimligt att du får det de första månaderna. Håller det i sig längre än så behöver man söka hjälp så han inte blir helt låst. Det gäller naturligtvis åt båda hållen. Man måste kunna ha ett liv utanför hemmet också. 

• Anonym (Lisa)

Allt är ju relativt... svårt att svara på om det är okej eller inte utifrån den info som finns.

Ingen mår bra av att sluta umgås med sina vänner och bara vara en förälder. Både du och han behöver komma ur bebisbubblan ibland.

Däremot är bebisen er största prio och ansvar. Skulle ni ha en särskilt jobbig fas med barnet och du känner att du inte orkar vara ensam med barnet en natt, då har du rätt att säga det och han borde då prioritera familjens välmående framför att festa. Men är han bjuden på fest och det inte är några problem att du är ensam hemma med bebisen - varför skulle han inte gå? Givetvis ska du också ges samma möjlighet en annan gång.

Däremot tycker jag att man kan kräva att han inte blir stupfull och ligger råbakis dagen efter när det finns en bebis att ta hand om. Man ska inte festa som om man vore 18 när man är närmare 30 och pappa.

• Anonym (Ui)

Definiera "normalt"...

Men nej, jag hade inte accepterat det om det inte var något särskilt, som exempelvis en svensexa. 

• Anonym (I)

Sålänge han är 100% delaktig annars och kollat med dig först så tycker jag det är okej.

• Anonym (Tvillingmorsan)

TS skriver inget om att hon är utmattad och slutkörd och därför inte orkar vara själv med bebis någon längre stund.

I en sådan situation är det förstås inte läge för pappan att springa på krogen, kanske inte ens dra iväg och fika ett par timmar.

Snarare ta hand om bebis själv några timmar så TS får sova t ex.

Men alla nyblivna föräldrar har det inte så, och TS skriver inget om det. För henne verkar det mest handla om principen, att det är för tidigt. Att pappan borde lägga all tid och fokus på henne och barnet. Där håller jag inte med henne. Är man någorlunda utvilad blir man tvärtom en bättre förälder om man får komma ifrån ibland. Träffa andra, göra annat. Det gäller i högsta grad även oss mammor.

• Queen81

Beror på om du menar att han går ut och festar hela tiden eller om han gick ut en gång nu när bebis är 1 mån?
    Det sistnämnda hade varit helt okej för mig. Så länge han inte ramlade in genom dörren, stupfull, kl 5 på morgonen därefter.

• Dr Nail

Är livet slut bara för att man fick barn? Jag tycker synd om den som tycker så.

• Anonym (mitt i livet)

Du får nog förklara vad du menar med att han festarf?

Att gå ut på AW och ta tre öl en fredag, inga problem. Det gör både jag och min man ca varannan månad.

Att regelbundet supa skallen av sig på helgen och vara bajshjärna hela dagen efter så man inte kan göra ett jota i hushållet och inte kan ha hand om bebisen=  inte okej, då hade jag flugit i taket och det hade jag inte accepterat varken med eller utan barn i huset.

• Jemp
    Anonym (Normalt?) skrev 2025-01-11 23:02:08 följande:
    Nybliven pappa som går ut och festar med kompisar

Är det normalt att någon som blivit pappa för 1 månad sedan går ut med sina kompisar och festar? Här sitter jag i soffan och ammar medan han dricker öl liksom. Skulle ni ha accepterat det? 

Pratar vi om att det händer ofta eller just den här gången?
    Jag tycker det är ok att vara ute med sina kompisar och dricka öl, oavsett om jag ammar eller inte. Däremot blir det ju naturligt ganska sällan för en pappa som
    är närvarande och tar sitt ansvar. 

Så ja till enstaka gånger, nej till varenda helg. 

Svar på tråden Nybliven pappa som går ut och festar med kompisar