• Anonym (Normalt?)

Nybliven pappa som går ut och festar med kompisar

Är det normalt att någon som blivit pappa för 1 månad sedan går ut med sina kompisar och festar? Här sitter jag i soffan och ammar medan han dricker öl liksom. Skulle ni ha accepterat det? 

• Svar på tråden Nybliven pappa som går ut och festar med kompisar
  • Anonym (Han lever)
    Anonym (Normalt?) skrev 2025-01-11 23:42:48 följande:
    Han är 28 och det är vårat första barn. Jag sa att jag inte tyckte att det var okej 
    Han bryr sig jättemycket om vårt barn och är delaktig i allt så han är ingen dålig pappa men tycker man kan vänta med att gå ut och festa med kompisar ett litet tag 

Är det inte bra att han får tanka energi då med sina vänner? Han är ju delaktig i allt, är en bra pappa men vill samtidigt träffa sina vänner. Och som någon annan fråga, han verkade ju inte göra såhär jämt utan efter en månad. Nu kanske det inte händer på ett tag. 

Är det att han går ut och gör saker som är ett problem för dig med sina vänner eller är det just krogen som känns fel? 

Annars skulle jag verkligen rekommendera att han får gå ut ibland och träffa sina vänner, få stolt berätta för dom att han blivit pappa till världens sötaste bebis och hur allt känns. 

Det är bra för er relation. Att få ett barn kan verkligen skapa kaos i en relation. Hitta ett nytt vi tillsammans. Det är intensivt det första året, flera blöjbyten mitt i natten, bebisen kräks, torka, tvätta, torka, aj läckande bröst. Aldrig känna sig fri, bli irriterad på partnern. Det är viktigt att vårda relationen så att man orkar tillsammans som ett par. Sedan har inte din partner fått exakt samma hormoner som du just nu. Han bryr sig alltså, är närvarande och delaktig men måste få IBLAND göra annat. 

• Dexter dot com

Jag ser inget fel i att man träffar sina vänner fast man har fått barn nyss. Är det han tar en öl som stör dig eller är det lika störande om han hade fikat med sina vänner?

• Mkay

hur mycket hjälper han till hemma och med bebisen annars? Tror det är den viktiga frågan i detta. Min fästman hjälpte till med allt och lagade även mat samt städade osv. Nu kunde inte jag amma så vi båda kunde ha lite egentid borta från bebisen ibland och vi båda uppskattade verkligen den egentiden för vår mentala hälsa. Det är svårare med egentid när man ammar men hjälper din kille till med allt så kan han absolut gå ut ibland med sina vänner om det är viktigt för honom tycker jag. Så länge det inte händer för ofta och/eller att han är helt bakis och inte orkar göra något dagen efter, då förstår jag att det är ett problem som du måste prata med honom om. 

Försök ta dig lite hemifrån du med både med bebis (besök vänner, familj, öppna förskolan, bibliotek - ja håll dig sysselsatt om dagarna för din mentala hälsa) och senare utan bebis vid tillfällen du kan. 

• Lynx123

Såklart ska ni båda få träffa vänner, men tycker att det är problematiskt om han går ut och blir full. Skulle inte vilja ha en förälder som missbrukar alkohol.

• Anonym (HJ)

Hur ofta går han ut? Är det första gången är det bara sunt att han träffar sina kompisar. Det borde även du göra. Går han ut 3 ggr i veckan och dricker en massa är det inte ok. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Han är 28 och det är vårat första barn. Jag sa att jag inte tyckte att det var okej 
    Han bryr sig jättemycket om vårt barn och är delaktig i allt så han är ingen dålig pappa men tycker man kan vänta med att gå ut och festa med kompisar ett litet tag 

Jag hade inte haft problem med det, så länge det inte hände ofta och han inte kom hem stupfull. De första veckorna bör man hålla sig hemma, men vill han därefter gå ut med kompisarna någon kväll i månaden är det helt ok, förutsatt att jag får samma frihet. 

Jag tog barnledigt någon gång i veckan från våra barn var några veckor gamla. För att fika med någon, träna eller bara vara för mig själv några timmar. Man behöver det när man nästan sitter klistrad vid bebisarna all övrig tid. Min man träffade också polare då och då. Man måste inte vara med sina barn dygnet runt och avstå allt annat i flera månader. 

Det är viktigt att om möjligt ge varandra utrymme och egentid även under småbarnsåren. Är han en engagerad och omtänksam man och pappa, som inte sticker iväg jämt och ständigt, ser jag faktiskt inte problemet. 

Mkay skrev 2025-01-12 06:13:06 följande:

hur mycket hjälper han till hemma och med bebisen annars? Tror det är den viktiga frågan i detta. Min fästman hjälpte till med allt och lagade även mat samt städade osv. Nu kunde inte jag amma så vi båda kunde ha lite egentid borta från bebisen ibland och vi båda uppskattade verkligen den egentiden för vår mentala hälsa. Det är svårare med egentid när man ammar men hjälper din kille till med allt så kan han absolut gå ut ibland med sina vänner om det är viktigt för honom tycker jag. Så länge det inte händer för ofta och/eller att han är helt bakis och inte orkar göra något dagen efter, då förstår jag att det är ett problem som du måste prata med honom om. 

Försök ta dig lite hemifrån du med både med bebis (besök vänner, familj, öppna förskolan, bibliotek - ja håll dig sysselsatt om dagarna för din mentala hälsa) och senare utan bebis vid tillfällen du kan. 

Jag delammade de första månaderna, innan vi gick över helt och hållet till flaska. Med lite planering funkar det ofta att vara ifrån bebis några timmar då och då, även om man ammar.
    Tillägg: Vad betyder gå ut och festa i hans fall? Vara borta halva natten och komma hem dyngrak? Det hade jag inte varit ok med. Men träffa kompisar och ta några öl är inget problem efter en månad. 
  • Anonym (Mjausan)

Jag tycker inte det finns ett enkelt ja eller nej på frågan. Det finns många faktorer som spelar in, tex:
    Hur mår du som mamma?
    Får du n okej med sömn eller är halvt medvetslös? Deprimerad? Överväldigad av föräldraskapet och tycker det är knepigt att vara ensam med bebisen? 
    Finns det fler barn i hushållet som måste tas om hand?

Att ha tänket att han ska vara hemma av solidariska skäl för att du måste vara det är lurigt. Jag kan förstå att du känner så men det är ett recept på bitterhet och att förhållandet tar stryk.
    Däremot så är det inte rimligt att han drar ut varje kväll...

Jag hade inget problem med att mitt barns pappa gick ut (enstaka) gång när barnet var riktigt litet, men jag hade ett "lätt" barn och mådde helt okej. Hade jag däremot haft kolikbarn, genomgått kejsarsnitt och haft fler barn att ta hand om hade jag inte varit okej med att han lämnade skutan.

• TittyBangBang

Nej se till att han inte går ut med vänner. Håll honom inne mot hans vilja. Låt han inte göra saker på egen hand. Var på honom varje minut. 

Se till att alltid, om han går ut, smsa honom var 20e minut och fråga när han kommer hem. Killar brukar gilla sånt. 

Svar på tråden Nybliven pappa som går ut och festar med kompisar