Inlägg från: Anonym (Pk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pk)

En av sju vågar inte uttrycka sina åsikter på jobbet

Citat ur länkad artikel: ?En av sju medarbetare vågar inte uttrycka sin åsikt på jobbet, visar en ny kartläggning. Det visar ny data från undersöknings- och analysbolaget Brilliant future som har kartlagt förekomsten av tystnadskultur på landets arbetsplatser. Var sjunde medarbetare är rädd för att göra sin röst hörd på jobbet.?

https://www.tv4.se/artikel/638MMM608WKTZNhaN9xbkr/haer-aer-branschen-med-vaerst-tystnadskultur

Känner ni igen er i att det finns en tystnadskultur på era arbetsplatser? 

Vågar ni uttrycka era åsikter på arbetet? 
  • Svar på tråden En av sju vågar inte uttrycka sina åsikter på jobbet
  • Anonym (Pk)
    Anonym (Statsanställd) skrev 2025-01-10 20:21:35 följande:

Arbetar statligt och skulle få problem om jag uttryckte mina högerkonservativa åsikter. Även om jag underbyggde dem forskning eller statitsik från myndigheter så skulle det inte fungera.

Är smidig och håller tyst.

Är du öppen med dina åsikter privat och i sociala medier? 
  • Anonym (Pk)
    Anonym (Nja) skrev 2025-01-10 21:39:29 följande:

Nu handlar ju inte artikeln om personliga åsikter om politik och annat utan om missförhållanden på jobbet...

För mig beror det på vad det handlar om. Hittills har jag märkt att man gärna slätar över om en medarbetare blir illa behandlad av andra. Jag skulle vara väldigt försiktig med att klaga i onödan.

Det har jag också märkt av på min arbetsplats. Tystnadskulturen vad gäller utfrysning, mobbing och arbetsfördelning är nog bland de största problemet på många arbetsplatser. 
Svar på tråden En av sju vågar inte uttrycka sina åsikter på jobbet