• Anonym (Pk)

En av sju vågar inte uttrycka sina åsikter på jobbet

Citat ur länkad artikel: ?En av sju medarbetare vågar inte uttrycka sin åsikt på jobbet, visar en ny kartläggning. Det visar ny data från undersöknings- och analysbolaget Brilliant future som har kartlagt förekomsten av tystnadskultur på landets arbetsplatser. Var sjunde medarbetare är rädd för att göra sin röst hörd på jobbet.?

https://www.tv4.se/artikel/638MMM608WKTZNhaN9xbkr/haer-aer-branschen-med-vaerst-tystnadskultur

Känner ni igen er i att det finns en tystnadskultur på era arbetsplatser? 

Vågar ni uttrycka era åsikter på arbetet? 
  • Svar på tråden En av sju vågar inte uttrycka sina åsikter på jobbet
  • Anonym (Statsanställd)

Arbetar statligt och skulle få problem om jag uttryckte mina högerkonservativa åsikter. Även om jag underbyggde dem forskning eller statitsik från myndigheter så skulle det inte fungera.

Är smidig och håller tyst.

• Anonym (Pk)
    Anonym (Statsanställd) skrev 2025-01-10 20:21:35 följande:

Arbetar statligt och skulle få problem om jag uttryckte mina högerkonservativa åsikter. Även om jag underbyggde dem forskning eller statitsik från myndigheter så skulle det inte fungera.

Är du öppen med dina åsikter privat och i sociala medier? 
  • MsM84

Det rimliga är väl att det handlar om åsikter gällandet arbetet och inte ens personliga åsikter såsom gällande politik eller religion? 

Jag är just nu på en arbetsplats där jag upplever att det inte är lönt att ge min åsikt då det ändå inte lyssnas på. Det är ingenstans jag kommer vara en längre period.

• Anonym (BY)
    Anonym (Statsanställd) skrev 2025-01-10 20:21:35 följande:

Varför skulle man diskutera sina politiska åsikter på jobbet? Jag har helt mainstream-åsikter och håller också tyst. Frågan är om det är tystnadskultur eller normalt folkvett att inte blanda in sina politiska åsikter på arbetsplatsen.
  • Anonym (Statsanställd)
    Anonym (BY) skrev 2025-01-10 20:40:02 följande:
    Varför skulle man diskutera sina politiska åsikter på jobbet? Jag har helt mainstream-åsikter och håller också tyst. Frågan är om det är tystnadskultur eller normalt folkvett att inte blanda in sina politiska åsikter på arbetsplatsen.
    Vad är "mainstream-åsikter" för dig?
  • Anonym (BY)
    Anonym (Statsanställd) skrev 2025-01-10 20:45:10 följande:
    Vad är "mainstream-åsikter" för dig?
    Du kan väl börja med att svara på mitt inlägg, så ska jag svara på ditt sedan.
  • Anonym (Hm)

Aldrig pratat politik på jobbet, religion o.s.v. på jobbet.

• Anonym (Nja)

Nu handlar ju inte artikeln om personliga åsikter om politik och annat utan om missförhållanden på jobbet...

För mig beror det på vad det handlar om. Hittills har jag märkt att man gärna slätar över om en medarbetare blir illa behandlad av andra. Jag skulle vara väldigt försiktig med att klaga i onödan.

• Anonym (A)

Jag jobbar på myndighet och har vissa drogliberala åsikter som jag inte kan skylta med. Min syn på hur jag ser på hjälp från exempelvis psykiatrin och vården stämmer heller inte överens med den syn jag "bör ha" på jobbet. Överlag är jag en betydligt mer "fri själ" än vad som funkar att skylta med öppet. Så ja, jag håller tyst. 

• Anonym (Räven)

Nej jag vågar inte uttrycka mina åsikter på jobbet. Jag håller tyst, så många som är lättkränkta och pk idag. 

• Anonym (Pk)
    Anonym (Nja) skrev 2025-01-10 21:39:29 följande:

Nu handlar ju inte artikeln om personliga åsikter om politik och annat utan om missförhållanden på jobbet...

För mig beror det på vad det handlar om. Hittills har jag märkt att man gärna slätar över om en medarbetare blir illa behandlad av andra. Jag skulle vara väldigt försiktig med att klaga i onödan.

Det har jag också märkt av på min arbetsplats. Tystnadskulturen vad gäller utfrysning, mobbing och arbetsfördelning är nog bland de största problemet på många arbetsplatser. 
  • Anonym (Nej)

Nej!!! Det vågar jag inte. Sist jag uttalade mig om mina åsikter förlorade jag jobbet, och min man förlorade nästan jobbet han med (För vad JAG skrev på sociala medier. Hallååååå kvinnosyn? Han är inte ansvarig för vad JAG skriver!)

Så jag tycker numera att allt som är vänster, pk, inklusivt osv. är jättebra om jag blir tillfrågad. Invandringen blir en vinst längre fram och män som identifierar sig som kvinnor minst lika mycket kvinnor som mig. Jag har inga problem alls med sådant och jag är inte passivt aggressiv eller är sarkastisk heller.

• Anonym (d)

Ändå rätt komiskt med alla som tror att det gäller sina egna politiska åsikter som ingen vill höra istället för det riktiga problemet med tystnadskultur. Hur kommer det sigOskyldig

• Virriga Vera

Jag har aldrig varit rädd för att säga vad jag tycker på jobb. Har aldrig råkat illa ut för att jag sagt ifrån varken från chefer eller arbetskamrater.

Svar på tråden En av sju vågar inte uttrycka sina åsikter på jobbet