Elisand skrev 2025-01-24 11:43:47 följande:
Jag har en fundering till er som också är uppe i försökandet. Kring kommentarer och sånt.
Senaste tiden har både jag och min man börjat få ganska mycket kommentarer/frågor från människor i vår omgivning om just barn. Mina svärföräldrar framförallt som kan ge kommentarer som "är det inte dags snart", "det kanske är dags att rappa på lite" och "nu fattas det ju bara små fötter som tassar runt här". Innan vi började försöka blev jag ledsen av de här kommentarerna eftersom jag gärna hade velat, men det var ändå lättare att hantera det. Brukade bara svara typ "ja, vi får väl se", typ. Nu känns det ännu jobbigare och mer svårt att veta vad jag ska svara. Min man ignorerar det totalt och vägrar svara på det dom säger.
Vad skulle ni svara på såna här frågor eller kommentarer? Eller vad har ni svarat? På ett sätt skulle jag vilja säga något om att vi jobbar på det eller åtminstone att det är jobbigt att dom säger något men vet inte. Vill också skrika ut varje gång att det inte är så enkelt som att bara beställa ett barn.
Jag förstår att det där är skitjobbigt, folk i vår omgivning tycker det är mycket märkligt att vi är öppna för en till liten en.. Jag har ett barn sedan innan som blir 18 i år, sen har vi två gemensamma varav yngsta är 11 och mellan blir 15... Dom tycker vi är klara osv osv.
Jag brukar försöka svara lite fint med att det är vi som lever våra liv, det är vårt beslut, ingen annans. I er situation skulle jag nog svara; "och om jag sköter mitt samliv så sköter du ditt" med en vass skämtsam ton, för att markera.. men jag kan också vara lite barsk emellanåt.