Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Vem betalar?

Cartjan1 skrev 2025-01-09 17:20:51 följande:

1. Här skulle jag inte ha utgått från att vi blev bjudna även om vi var bjudna till ngt annat först. Men tänker att det även beror på vad man är van vid. I vår umgängeskrets och familj är det lite så att om vi går på restaurang för att fira någon istället för bjudning, så står alla för sitt istället för presenter till den som fyller. Eller så ges bara ngt symboliskt. Har nu aldrig hänt vid ett barns födelsedag för då skulle vi givetvis köpa presenter ändå. Men allt beror på vad man är van vid och jag tänker att det inte behöver betyda att andra är snåla eller snyltar utan bara vana vid annat. Därför behöver sådant kommuniceras innan för något som hade varit ofint är att ha ändrat planerna - där de skulle ha bjudits - och på plats meddela att de förväntas betala. Precis som ts så kan andra ha stram ekonomi och restaurangbesök inte finnas i budgeten. Så kommunikation och tydlighet är det bästa.

2. Här blir jag kanske lite motsägelsefull men det beror på vilken sida jag är på. Hade det varit jag som var i ts position så hade jag bjudit och funnit det självklart. Om jag hade begränsad ekonomi vid tillfället så hade jag antingen nekat vännen att följa med eller direkt sagt att jag tyvärr inte har möjlighet att bjuda denna gång men att vännen får följa med om den vill men då betala själv. Men det motsägelsefulla är väl att om det var mina barn som fick följa med så hade jag aldrig antagit att de blev bjudna utan att stämma av med de andra föräldrarna först.

Släktingarnas ekonomi är definitivt inte tajt dock. Det är jag som har det tajt.
  • Anonym (H)

Och ja, det var tydligt förmedlat att extragästen inte var med i planerna och att de inte skulle gå att genomföra om hen var med. Jag fick inte veta 100% att hen åkte med förrän de satt i bilen hit.

• Anonym (H)
    Cartjan1 skrev 2025-01-09 17:25:10 följande:
    ...Vilket beroende på tonläge kan missuppfattas som ett "ok, planerna spricker men klart vi gör ngt annat så hen kan följa med". Till nästa gång så vore det bra om du helt sonika sa nej om du inte vill något. Så blir det inte missförstånd, tråkigheter samt negativa känslor. För inte är det gästens fel utan du gjorde ju ändå ett val att godkänna de ändrade planerna. 
    Jag godkände ärligt talat inte, men jag känner hen. Hen gör som hen vill oavsett vad man säger.
  • Anonym (H)
    Lynx123 skrev 2025-01-10 08:59:27 följande:

Jag börjar känna att den här tråden mer handlar om den objudna gästen och mindre om betalningen. Tänker i banorna att gästen är typ exets nya partner (eller något i den stilen) och att TS vill lägga ALL skuld på den personen. Det är den personens fel att TS fick betala, den är.den personens fel att TS inte mår bra, att vädret är dåligt etc. 

Absolut inte, det är min pappas sambo. En äkta narcissist. Hon visste att hon förstörde planerna, men prioriterade sin egen vilja.

Och nej, jag betalade inte på restaurangen, men fick klagomål över det. Samtliga som var där vet hur min ekonomi ser ut, så var bara fult att tro att jag skulle tömma bankkontot för det. Hade hon inte följt med hade det här inte ens varit ett problem.
  • Anonym (H)
    Olsdotter skrev 2025-01-10 23:22:48 följande:
    Bjuder in/med= betalar. Annars heter det inte bjuda.
    Vi bjöd in till en annan aktivitet, inte restaurangen. Barnet bjöd jag inte öht, hon frågade själv om hon fick följa med.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-01-10 08:12:23 följande:

Ok, varför uteslöt du då hen från början, du borde förstått att det inte skulle fungera. 

Du framstår bara som mer och mer otydlig, tycker andra borde förstå utan att du öppnar munnen. Det fungerar inte så. 

Se detta som en lärdom. 

Hon ville inte komma, hade andra planer som sen inte blev av.

Om du vet att en släkting lever på csn och är ensamstående med flera barn, utgår du då ifrån att den ska bjuda dig och resten av sällskapet, lägga flera tusen på restaurang?
  • Anonym (H)
    Teresse7 skrev 2025-01-10 23:41:21 följande:
    Men hur kan hon, en enda person förstört att kalaset inte gick att hållas som det va tänkt från början. Känns nästan som om du vill lägga skulden på henneatt det blev som det blev ?

Du har inte betalat. Bra. Du kan släppa den biten då ju. Är inte in pappas sambos fel att folk klagar lite över att du inte bjöd. 

Ursäkta mig men detta är så bittert. Hon är kanske narcissit men om det är ohanterbart så får ni väl hoppa släktkalas. 
    Det har jag redan förklarat. En aktivitet var planerad och det gick inte att lägga till fler och sen fick vi veta att vi inte ens skulle få plats i bilarna längre.

Hon klagar också och pratar om det med andra som inte var där.
    Släktkalas? Mitt barn ville bjuda in dem hon bjöd, ska jag förbjuda det på grund av pappas sambo?
  • Anonym (H)
    Teresse7 skrev 2025-01-11 00:14:18 följande:
    Vad var det för aktivitet som var planerad ? 

Nej du ska inte förbjuda din dotter att ha kalas men om du vet med dig hur det kan bli så blir ju både din och din dotters förväntningar sabbade helt. Du har ju skrivit att du vet hur din pappas sambo är och att du inte var förvånad att hon hängde med trots ett nej. Då måste du väl anat utgångsläget lite? 

Nu förstörde ju hon för din dotter och du hade redan aningar innan... då kanske det är bättre att ha ett kalas som oavsett om det kommer en extra gäst är genomförbart från början? Blir ju få besvikna då.
    Nej jag hade ingen anledning att tro att hon skulle göra så, hon har aldrig kommit tidigare om hon först sagt att hon inte ska det, däremot är jag INTE förvånad att hon satte sin önskan före.
  • Anonym (H)
    Lynx123 skrev 2025-01-11 06:54:42 följande:
    Det var ju det jag anade. Du skyller det här på en person som du helt enkelt inte gillar. Är hon diagnosticerad narcissit så fine, men är hon inte det och det är din egen amatördiagnos så är det lågt att kalla henne så. Utifrån det du skriver skulle jag också kunna ge dig den amatördiagnosen för allt verkar handla om att det här absoliut inte är ditt fel och att det bara är du som har rätt. Men det gör jag alltså inte, utan låter kvalificerde personer sköta diagnosticerandet.

Hur som haver så hade det hela kunnat undvikas med lite välvilja. Det hade säkert gått att få med en extra person men om det nu var så omöjligt hade du kunnat förklara för alla inbjudna att du skulle bjuda på efterätten men inte resten på restaurangen. Ingen hade behövt veta att det var den extra gästen som orsakat ändringen, det har ju ingen med att göra, och allt hade gått smidigt.

Nästa gång får du vara tydligare med vad som ska ske, och se till att alla är inkluderade när du planerar. Alla kan begå misstag och nu kan du förhoppningsvis ta lärdom av hur viktigt det är med bra kommunikation och noggranna förberedelser.
    Jag trodde att jag var tydlig och iom att samtliga är helt insatta i situationen, vi har liksom inte ens fullt möblerat hem än för att jag helt enkelt inte har råd, fanns inte tanken att de kunde tro annat.
    Jag har aldrig skyllt ifrån mig, jag ifrågasätter hur de kunde tro att jag skulle ha råd. De vet redan att det var på grund av henne, det berättade hon så glatt själv och fick det att låta som en "hoppsan" och att hon "såklart inte kan missa flickans födelsedag"'osv. Dottern tycker inte ens om henne för hon kläcker ofta ur sig elaka kommentarer osv.
  • Anonym (H)
    Anonym (S) skrev 2025-01-11 07:15:32 följande:
    Vad är detta för speciell aktivitet som blir omöjlig att genomföra på grund av en extra person? Det verkar som detta enbart handlar om den extra personen som du inte tycker om och att du vill lägga skuld på den personen. En schysst och välvillig person löser en en sådan situation på ett bra sätt utan att demonstrativt ställa in och lägga skulden på någon annan.
    Jag ringde och frågade, det gick inte att lägga till fler om inte någon annan avstod från en del av sin tid, men tänkte att det får pappa och hon lösa sinsemellan isf. Men som sagt, sen insåg jag att vi inte ens fick plats i bilarna längre, så vi kunde inte ta oss dit alls.
  • Anonym (H)
    Teresse7 skrev 2025-01-11 18:28:06 följande:
    Tror samma. En bitterhet vilar i denna tråd. 
    Visst inte. Hon är elak, men jag är inte bitter. Vi fick inte plats i bilen.
  • Anonym (H)
    Anonym (Karin) skrev 2025-01-11 20:37:31 följande:
    Och aktiviteten var?
    Helt irrelevant.
Svar på tråden Vem betalar?