Vem betalar?
1. Här skulle jag inte ha utgått från att vi blev bjudna även om vi var bjudna till ngt annat först. Men tänker att det även beror på vad man är van vid. I vår umgängeskrets och familj är det lite så att om vi går på restaurang för att fira någon istället för bjudning, så står alla för sitt istället för presenter till den som fyller. Eller så ges bara ngt symboliskt. Har nu aldrig hänt vid ett barns födelsedag för då skulle vi givetvis köpa presenter ändå. Men allt beror på vad man är van vid och jag tänker att det inte behöver betyda att andra är snåla eller snyltar utan bara vana vid annat. Därför behöver sådant kommuniceras innan för något som hade varit ofint är att ha ändrat planerna - där de skulle ha bjudits - och på plats meddela att de förväntas betala. Precis som ts så kan andra ha stram ekonomi och restaurangbesök inte finnas i budgeten. Så kommunikation och tydlighet är det bästa.
2. Här blir jag kanske lite motsägelsefull men det beror på vilken sida jag är på. Hade det varit jag som var i ts position så hade jag bjudit och funnit det självklart. Om jag hade begränsad ekonomi vid tillfället så hade jag antingen nekat vännen att följa med eller direkt sagt att jag tyvärr inte har möjlighet att bjuda denna gång men att vännen får följa med om den vill men då betala själv. Men det motsägelsefulla är väl att om det var mina barn som fick följa med så hade jag aldrig antagit att de blev bjudna utan att stämma av med de andra föräldrarna först.