Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Vem betalar?

Aniiee skrev 2025-01-09 14:23:38 följande:
    Jag läste TS inlägg. Det är ju inte som om hon kör med raka rör ang vad som hände/felade, förutom att de gick på restaurang istället för att det kom en gäst för mycket.
    Framgår att de inte var hemma, därför fanns det inte plats till en till. 

Men i övrigt, ja TS är ganska otydlig. Kanske inte bara i skrift utan även IRL. Och då är det ju inte konstigt att det blir missuppfattningar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:42:42 följande:
    Det jämnar inte ut sig, de betalar aldrig något för mitt barn. Och barnet bjöd med sig själv, det var inte min önskan att ha henne med. Jag lät min dotter avgöra.
    Varför svarar du inte på övriga frågor i tråden?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:44:51 följande:

De vet att jag är ensamstående med flera barn och lever på csn. Det borde inte ens behöva betonas att jag inte har råd att bjuda ett stort sällskap på restaurang. Jag minns inte exakt hur dialogen gick, men det var när jag la beställningen för mig och mina barn som de hoppade på och sa sitt. Det var ingen nota.

Och när du sade att du inte kan betala för dom, vad svarade dom då?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:44:51 följande:

De vet att jag är ensamstående med flera barn och lever på csn. Det borde inte ens behöva betonas att jag inte har råd att bjuda ett stort sällskap på restaurang. Jag minns inte exakt hur dialogen gick, men det var när jag la beställningen för mig och mina barn som de hoppade på och sa sitt. Det var ingen nota.

Det är nog detta som är ditt problem. Du tycker det inte behövs kommuniceras. 

Det är alltid mycket bättre att vara tydlig, speciellt om man har det ansträngt med pengar. Du skulle sagt till redan innan ni gick till restaurangen, dvs när du föreslog det, att det inte längre handlar om en bjudning. 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:55:39 följande:
    De VET. Jag förstår inte alls hur de kunnat inbilla sig att jag skulle ha råd att bjuda alla. Det blev redan dyrare iom de ändrade planerna.
    De tror du bjuder eftersom du har bjudit in på kalas. 

Som sagt, vad sade de när du berättade att du inte har råd att betala för dom?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 16:53:47 följande:
    Vi skulle åka dit, fanns varken reservation eller bilplats för alla när hen skulle med.
    Fast hen hade ju en bilplats redan. 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 17:16:43 följande:

Det ändrar inte att det är gästens fel att vi ens behövde boka om. Det var hen som förstörde planerna. Jag sa nåt i stil med att om hen ska med så "får vi gå ut och äta eller nåt istället".

Ja, och då borde du sagt att var och en betalar för sig. Du bytte ju ut en aktivitet mot en annan. Klart de tror att du fortfarande bjuder.

Vad sade de när du berättade att du inte hade råd att betala?
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 17:26:44 följande:

Och ja, det var tydligt förmedlat att extragästen inte var med i planerna och att de inte skulle gå att genomföra om hen var med. Jag fick inte veta 100% att hen åkte med förrän de satt i bilen hit.

Du har skrivit det flera gånger.

Varför svarar du inte på frågan vad de sade när du berättade att du inte hade råd att betala för alla? 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-09 17:39:56 följande:
    Jag godkände ärligt talat inte, men jag känner hen. Hen gör som hen vill oavsett vad man säger.

Ok, varför uteslöt du då hen från början, du borde förstått att det inte skulle fungera. 

Du framstår bara som mer och mer otydlig, tycker andra borde förstå utan att du öppnar munnen. Det fungerar inte så. 

Se detta som en lärdom. 

• Anonym (M)
    olof 45 skrev 2025-01-10 10:01:23 följande:

Om du faktiskt kommunicerade till ungdomarna hur dyr aktiviteten var och att hon fick följa med om hon själv betalade, då ska du istället skriva typ 

"Hej [Föräldrarnas namn],

Jag hoppas allt är bra med er. Jag vill ta upp något gällande när Lotta följde med mig och Augusta häromdagen. Vi hade planerat en mor- och dotterdag, men  Lotta ville också gärna följa med. Vilket vi gick med på, att det kunde vara trevligt!

Jag nämnde givetvis för Lotta att det skulle kosta en del, så jag blev förvånad när sedan inte hade med sig några pengar. När jag sedan fick höra att ni hade utgått från att "den som bjuder med betalar," kände jag att det var viktigt att klargöra hur det låg till. Lotta blev inte bjuden i den meningen att vi stod för hennes kostnader, utan hon var med på det med förståelsen att hon skulle betala för sig själv. Jag tyckte att jag var tydlig (men misstänker att Lotta kände sig lite trängd när ni sa att jag "borde" betala för alla medbjudna?). 

Jag förstår att det kan ha blivit en missuppfattning, men när en aktivitet som en SPA-dag innebär betydande kostnader tycker jag att det är rimligt att anta att varje deltagare står för sina egna utgifter, om inget annat verkligen uttryckligen avtalats.

Detta blev nu en oväntad kostnad för mig, och jag skulle uppskatta om ni kunde bidra i efterhand. Summan för Lotta var [summa], och ni kan swisha mig på [ditt nummer].

Jag tycker att det är viktigt att vi hjälps åt att undvika sådana här missförstånd framöver, både för vår egen skull och för barnens. Jag uppskattar verkligen att Lotta och Augusta har en så fin vänskap, och jag hoppas vi kan ha en tydlig dialog om förväntningar nästa gång något liknande händer.

Tack för att ni förstår, och hör gärna av er om ni har några funderingar!

Med vänliga hälsningar,
    [Din signatur]

Har du ens läst TS inlägg? Tror du att TS är den sortens person som skulle skriva ett sådant brev? Hon klarar ju inte ens av att kommunicera med sin egen familj och släkt. Tvärtom, hon låter dom  köra över henne, eftersom hon anser att de borde förstå utan att hon pratar med dom.
  • Anonym (M)
    olof 45 skrev 2025-01-10 10:12:42 följande:
    Det är därför jag draftade. SÅ hon ser sina alternativ, och förstår att hon kan antingen slicka sina sår, eller sluta vara en dörrmatta.

Vad har hon att förlora på att skicka detta meddelande?
    Inget, naturligtvis. Men hennes ingång är att det är den andre föräldern som gjort fel, som borde förstått att de skulle skicka med pengar. Det ska inte behövas säga ifrån och det ligger inte i TS personlighet att säga ifrån. Andra borde förstå ändå. 

Men visst borde hon börja göra det, säga ifrån alltså. Stå upp för sig själv. 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:34:30 följande:
    Hon ville inte komma, hade andra planer som sen inte blev av.

Om du vet att en släkting lever på csn och är ensamstående med flera barn, utgår du då ifrån att den ska bjuda dig och resten av sällskapet, lägga flera tusen på restaurang?

Jag förväntar mig att det kommuniceras om betalningen. 

Om någon är så fattig som du, så hade jag förväntat mig ett hemmakalas. Inte en aktivitet ute. 

• Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2025-01-10 23:46:56 följande:
    Det har jag redan förklarat. En aktivitet var planerad och det gick inte att lägga till fler och sen fick vi veta att vi inte ens skulle få plats i bilarna längre.

Hon klagar också och pratar om det med andra som inte var där.
    Släktkalas? Mitt barn ville bjuda in dem hon bjöd, ska jag förbjuda det på grund av pappas sambo?
    Ja, ställer sambon till så mkt problem så får du göra något åt det. Nu blev ju din dotters kalas i ställt pga henne.
Svar på tråden Vem betalar?