Vem betalar?
Men i övrigt, ja TS är ganska otydlig. Kanske inte bara i skrift utan även IRL. Och då är det ju inte konstigt att det blir missuppfattningar.
De vet att jag är ensamstående med flera barn och lever på csn. Det borde inte ens behöva betonas att jag inte har råd att bjuda ett stort sällskap på restaurang. Jag minns inte exakt hur dialogen gick, men det var när jag la beställningen för mig och mina barn som de hoppade på och sa sitt. Det var ingen nota.
De vet att jag är ensamstående med flera barn och lever på csn. Det borde inte ens behöva betonas att jag inte har råd att bjuda ett stort sällskap på restaurang. Jag minns inte exakt hur dialogen gick, men det var när jag la beställningen för mig och mina barn som de hoppade på och sa sitt. Det var ingen nota.
Det ändrar inte att det är gästens fel att vi ens behövde boka om. Det var hen som förstörde planerna. Jag sa nåt i stil med att om hen ska med så "får vi gå ut och äta eller nåt istället".
Och ja, det var tydligt förmedlat att extragästen inte var med i planerna och att de inte skulle gå att genomföra om hen var med. Jag fick inte veta 100% att hen åkte med förrän de satt i bilen hit.
Ok, varför uteslöt du då hen från början, du borde förstått att det inte skulle fungera.
Du framstår bara som mer och mer otydlig, tycker andra borde förstå utan att du öppnar munnen. Det fungerar inte så.
Se detta som en lärdom.
Om du faktiskt kommunicerade till ungdomarna hur dyr aktiviteten var och att hon fick följa med om hon själv betalade, då ska du istället skriva typ
"Hej [Föräldrarnas namn],
Jag hoppas allt är bra med er. Jag vill ta upp något gällande när Lotta följde med mig och Augusta häromdagen. Vi hade planerat en mor- och dotterdag, men Lotta ville också gärna följa med. Vilket vi gick med på, att det kunde vara trevligt!
Jag nämnde givetvis för Lotta att det skulle kosta en del, så jag blev förvånad när sedan inte hade med sig några pengar. När jag sedan fick höra att ni hade utgått från att "den som bjuder med betalar," kände jag att det var viktigt att klargöra hur det låg till. Lotta blev inte bjuden i den meningen att vi stod för hennes kostnader, utan hon var med på det med förståelsen att hon skulle betala för sig själv. Jag tyckte att jag var tydlig (men misstänker att Lotta kände sig lite trängd när ni sa att jag "borde" betala för alla medbjudna?).
Jag förstår att det kan ha blivit en missuppfattning, men när en aktivitet som en SPA-dag innebär betydande kostnader tycker jag att det är rimligt att anta att varje deltagare står för sina egna utgifter, om inget annat verkligen uttryckligen avtalats.
Detta blev nu en oväntad kostnad för mig, och jag skulle uppskatta om ni kunde bidra i efterhand. Summan för Lotta var [summa], och ni kan swisha mig på [ditt nummer].
Jag tycker att det är viktigt att vi hjälps åt att undvika sådana här missförstånd framöver, både för vår egen skull och för barnens. Jag uppskattar verkligen att Lotta och Augusta har en så fin vänskap, och jag hoppas vi kan ha en tydlig dialog om förväntningar nästa gång något liknande händer.
Tack för att ni förstår, och hör gärna av er om ni har några funderingar!
Med vänliga hälsningar,
[Din signatur]
Jag förväntar mig att det kommuniceras om betalningen.
Om någon är så fattig som du, så hade jag förväntat mig ett hemmakalas. Inte en aktivitet ute.