Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Vem betalar?

Jemp skrev 2025-01-09 12:01:27 följande:
    Det är väl inte alla gästers ansvar att en objuden gäst kommer och att du då ändrar planen?

Men du verkar inte vilja ha input. Du kan antingen hålla på övertygelsen att du har rätt, eller så kan du ta med dig några lärdomar för att undvika samma problem i framtiden. 
    De var i sällskap och informerade innan att det inte skulle gå att göra om hen kommer med.
  • Anonym (H)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-01-09 13:34:50 följande:
    För att du bjöd in dem till kalas. Ändringar i sista minuten ska inte de behöva stå för.
    Trots att det var deras fel?
  • Anonym (H)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-01-09 15:26:01 följande:
    Hur kan det vara gästens fel att du inte sa åt hen att den fick betala själv? 
    Gästen visste att vi var tvugna att ändra planerna (mot födelsedagsbarnets önskan) om hen följde med. Hen kom med ändå.
  • Anonym (H)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-09 16:38:45 följande:
    Det hade inte jag gjort då mitt barns vänner och jag har samma tänk. Det jämnar ut sig. Jag betalar när det är jag, mitt barn + kompis och kompis förälder betalar när de gör nåt med mitt barn.
    Det jämnar inte ut sig, de betalar aldrig något för mitt barn. Och barnet bjöd med sig själv, det var inte min önskan att ha henne med. Jag lät min dotter avgöra.
  • Anonym (H)

De vet att jag är ensamstående med flera barn och lever på csn. Det borde inte ens behöva betonas att jag inte har råd att bjuda ett stort sällskap på restaurang. Jag minns inte exakt hur dialogen gick, men det var när jag la beställningen för mig och mina barn som de hoppade på och sa sitt. Det var ingen nota.

• Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-01-09 16:44:05 följande:
    Varför svarar du inte på övriga frågor i tråden?
    Jag skriver för fullt. Har kasst nät så flera saker postas inte
  • Anonym (H)
    Teresse7 skrev 2025-01-09 16:50:07 följande:
    Måste fråga hur många gäster detta rörde sig om? Det låter högst otroligt att du fixat ett kalas och detta faller på 1 gäst? Då har du ju dessutom lagt ut pengar för att ha ett kalas hemma innan? Köpt hem mat osv ? Eller va det så att du fick veta i god tid att gösten skulle komma med och valde restaurang?
    Vi skulle åka dit, fanns varken reservation eller bilplats för alla när hen skulle med.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-01-09 16:49:36 följande:
    Det är nog detta som är ditt problem. Du tycker det inte behövs kommuniceras. 

Det är alltid mycket bättre att vara tydlig, speciellt om man har det ansträngt med pengar. Du skulle sagt till redan innan ni gick till restaurangen, dvs när du föreslog det, att det inte längre handlar om en bjudning. 
    De VET. Jag förstår inte alls hur de kunnat inbilla sig att jag skulle ha råd att bjuda alla. Det blev redan dyrare iom de ändrade planerna.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-01-09 17:04:40 följande:
    Fast hen hade ju en bilplats redan. 

Vi skulle åka i den bilen.

• Anonym (H)

Det ändrar inte att det är gästens fel att vi ens behövde boka om. Det var hen som förstörde planerna. Jag sa nåt i stil med att om hen ska med så "får vi gå ut och äta eller nåt istället".

Svar på tråden Vem betalar?