Anonym (favvo) skrev 2025-01-09 08:27:23 följande:
Hur ser du detta mer och mer? har du insyn i en hel massa olika skolor och ser att det är mer och mer förekommande? Eller ser du detta i din egen lilla arbetsgrupp?
Ibland är den där favoriseringen pga att den medarbetaren är lite bättre än de andra, ställer upp mer, utvecklar sig själv och verksamheten. Men de andra ser inte det eller tror att de är lika bra.
Att premiera någon som gör bra ifrån sig är inte särbehandling eller att favorisera.
Ja jag ser det mer och mer än förr. Kanske för att jag förr var ung och inte uppmärksam jag vet inte. Det här handlar inte om att permiera duktiga eftersom vad favoriterna får och inte har inget med deras kompetens att göra.
Ex: Favoritlärarna får ok att gå på dyra studiebesök med sina klasser. Favoriterna får alltid de bästa klassrummen till sina mentorselever. Favoriterna får alltid de bästa scheman och behöver aldrig ha lektioner fredag eftermiddag osv. Favoriterna kan bete sig illa/göra fel men får aldrig en tillsägelse som andra får om de begår samma misstag. Favoriterna kan ha en riktig dålig lektion vid lektionsbesök men får ändå ingen kritik och får ändå högst lönepåslag.
Har massvis med exempel.
Finns många som är bätttre lärare än favoriterna på mitt jobb. Men tyvärr är de nöjda med att vara favoriter och blir också rektorernas spanare och skvallrare. Det har också kommit fram.