• Anonym (missnöjd)

Lärare: Har ni rektorer som favoriserar personal?

Jag ser mer och mer detta. Rektorer som har favoriter bland personalen. I början fösrtår man det inte men mer och mer ju fler år som går så uppdagas det. Vissa lärare får alltid specialbehandling och sin vilja igenom, bäst löneökning och får bestämma mest.

I skolans värld som det är så noga att alla behandlas på samma sätt, det ska vara jämställt och vi lärare ska se alla elever och inte särbehandla någon. 

Men detta verkar inte gälla rektorernas syn på oss lärare. 

Jag älskar mitt jobb och min arbetsplats. Men nu har detta fått mig att känna mig som att jag går i högstadiet.

Har ni rektorer som har tydliga favoriter?

• Svar på tråden Lärare: Har ni rektorer som favoriserar personal?
  • Anonym (Förskollärare)

Jobbar i förskola .
    Visst har rektorer ett närmare samarbete med vissa förskollärare .
    Vissa får större ansvarsområden, fler utbildningar osv.
    Men de får oftast slita mer också, läsa och förbereda hemma osv.

• Anonym (Japp)

Jajjamänsan! Just nu har vi en bra rektor, men hon som var innan kunde vara rent mobbande mot vissa anställda och favoriserade övertydligt de som var hennes "polare". Hon hade varit vanlig lärare där innan. Det gick så långt att större delen av personalstyrkan gav henne urusla omdömen för ett par år sedan, hon klarade inte ens av att hålla mötet där man skulle gå igenom resultatet och terminen efter fick hon sparken.

Det där var väl ett extremt exempel, men visst märker man att rektorer favoriserar vissa, eller iaf att de lyssnar mer på vissa anställda osv.

Jag jobbar på gymnasiet, har även erfarenhet av högstadiet.

• Anonym (Kvasthilda)

Tror du att detta är unikt för skolan som arbetsplats?

Jag har varit favoriten i gruppen på annan arbetsplats, men det fanns också konkret anledning till det. Jag gjorde gjorde mer arbete än de och sopade även rent kollegornas tråkuppgifter som de aldrig fick gjorda annars.

En kvinna hade som uttalad policy att "det är familj och fritid som går först, jag tänker inte ställa upp med extrajobb för att underlätta för andra". Först till kaffebordet och först hem varje dag typ.

Och sen klagar de tröga människorna när jag får roligare kurser och bättre lönehöjning. Sopa klart din egen skit något år så hade du fått det själv.

• Anonym (Isabelle)

Låter som många chefer man stött på. Oproffsiga. 

• Anonym (J)

Det har väl inget med skolan att göra, så kan det väl vara översllt 

• Anonym (Liz)

Jag har respekt för rektorsjobbet, tror det är en av de tuffaste yrkesrollarna man kan ha. Därmed är det heller inte så enkelt att hitta kompetenta rektorer tyvärr utan en och annan idiot slinker igenom.

Jag har bytt jobb pga inkompetent rektor. Två-tre personer var hennes gullegrisar och kunde inte göra fel alls, alla andra var bara dumma och elaka mot dessa oavsett vad vi gjorde. De kunde ställa till med vad som helst och belönades med förstelärartjänster. Umgicks flitigt med rektorn på fritiden. 

På mitt nya jobb är jag uppskattad och värderad igenom. Tack och hej puckorektor - kompetent folk fortsätter föy arbetsplatsen och resultaten går stadigt neråt. 

Många bra rektorer finns det också. Ännu fler medelbra. Att få bort en idiot på fel tjänst är dock inte det lättaste och de kan förstöra mycket. Kanske inte unikt för skolans värld dock. 

• OlleSQ

Under de 20 åren som jag varit i skolans värld så har det hunnits med en hel del rektorer (de sitter ju sällan så länge innan de drar vidare) och de flesta har varit som du beskriver. Flera har dessutom tagit med sig lärare till sina nya tjänster när de dragit vidare (vilket iofs varit positivt då de i stor utsträckning varit rövslickare).

Jag får nog skriva en bok om det när jag blir pensionär :D

• Anonym (favvo)
    Anonym (missnöjd) skrev 2025-01-09 00:58:57 följande:
    Lärare: Har ni rektorer som favoriserar personal?

Jag ser mer och mer detta. Rektorer som har favoriter bland personalen. I början fösrtår man det inte men mer och mer ju fler år som går så uppdagas det. Vissa lärare får alltid specialbehandling och sin vilja igenom, bäst löneökning och får bestämma mest.

I skolans värld som det är så noga att alla behandlas på samma sätt, det ska vara jämställt och vi lärare ska se alla elever och inte särbehandla någon. 

Men detta verkar inte gälla rektorernas syn på oss lärare. 

Jag älskar mitt jobb och min arbetsplats. Men nu har detta fått mig att känna mig som att jag går i högstadiet.

Har ni rektorer som har tydliga favoriter?

Hur ser du detta mer och mer? har du insyn i en hel massa olika skolor och ser att det är mer och mer förekommande? Eller ser du detta i din egen lilla arbetsgrupp?

Ibland är den där favoriseringen pga att den medarbetaren är lite bättre än de andra, ställer upp mer, utvecklar sig själv och verksamheten. Men de andra ser inte det eller tror att de är lika bra. 

Att premiera någon som gör bra ifrån sig är inte särbehandling eller att favorisera. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (favvo) skrev 2025-01-09 08:27:23 följande:
    Hur ser du detta mer och mer? har du insyn i en hel massa olika skolor och ser att det är mer och mer förekommande? Eller ser du detta i din egen lilla arbetsgrupp?

Ibland är den där favoriseringen pga att den medarbetaren är lite bättre än de andra, ställer upp mer, utvecklar sig själv och verksamheten. Men de andra ser inte det eller tror att de är lika bra. 

Att premiera någon som gör bra ifrån sig är inte särbehandling eller att favorisera. 

Som lärare möter man många andra lärare på andra skolor. Naturligtvis pratas det om ledarskap då, så visste har många lärare insyn i hur det fungerar på många andra skolor. 

Nu pratar du om att premiera de som är duktiga, men TS handlar om att favorisera vissa lärare som man gillar. Två olika saker. 

• Anonym (favvo)
    Anonym (Klara) skrev 2025-01-09 08:43:05 följande:

Som lärare möter man många andra lärare på andra skolor. Naturligtvis pratas det om ledarskap då, så visste har många lärare insyn i hur det fungerar på många andra skolor. 

Nu pratar du om att premiera de som är duktiga, men TS handlar om att favorisera vissa lärare som man gillar. Två olika saker. 

Ok, så TS pratar med kollegor och får höra att favorisering förekommer mer och mer på skolor.

Det kan ju se ut för TS som att det är favorisering, men att det egentligen handlar om att det är de duktiga som premieras. Många som inte är så kompetenta är avundsjuka och missunnsamma mot dem som är duktiga, och kan inte heller se att de själva inte har samma kvaliteter. 
Svar på tråden Lärare: Har ni rektorer som favoriserar personal?