Inlägg från: Anonym (Micke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Micke)

Konflikt om idrottsaktiviteter

Anonym (TS) skrev 2025-01-09 09:37:29 följande:
    För två barn blir detta över 40 tusen om året för en fritidsaktivitet och att man inte har en eget liv, man kan inte ha ett vanligt arbete. 
    Då hade jag vägrat. Om barnen vill, låt honom sköta det då. Vill barnen inte och han ändå anmäler dom, så kommer det att märkas i klubben och det kommer inte att fungera och barnen får sluta. 
  • Anonym (Micke)
    Jemp skrev 2025-01-09 11:34:49 följande:
    Det du missar är ju hobby och intresset. Att bara engagera sig på miniminivå hela tiden blir ju inte heller bra, om barnen vill annat. 
    Varför tror du att det blir mininivå bara för att de väljer bort det dyra, tidskrävande intresset?

Man kan faktiskt engagera sig på hög nivå fast man inte gör det med just deras idrott. Idrottande barn är inte lika med engagerande föräldrar, precis som att icke-idrottande barn inte är samma sak som icke engagerande föräldrar.

Tror nog du drar felslutsatser. 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-09 12:33:17 följande:
    Vad du tycker det är vart ar inte lika intressant som vad barnen tycker det är värt.

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:07:05 följande:
    Fast detta innebär att jag aldrig kan göra saker med barnen på helgerna? 
    Så du tänker inte delta i barnens idrottande om de väljer "fel" sport?

-Men din man verkar kunna det så då löser han det.

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:20:50 följande:
     Min partner tycker det är rimligt att sluta jobba 15 varje dag för att hämta barnen för att åka på aktiviteten. Det är uteslutet för mig 
    Men det är inte uteslutet för honom så då fixar han det

-Grattis du har blivit förälder. Nu är ditt liv så tills den sista fyller 20 ungefär.

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 10:34:26 följande:

Ja alltså jag ser mer att jag vill kunna åka till mormor, gå och fika m.m.

Åh så kul för barnen. Sitta och fika hos mormor ...

*ironi*

De flesta kommer nog ihåg hur trist det var att som barn sitta hos mormor/farmor medan de vuxna pratade.

Mycket roligare då att träna och spela med kompisarna i laget

Självklart är det föräldern som bestämmer. Det är förälderns tid och pengar som tas i anspråk. Vår son ville spela ishockey, vi sade nej. 

Resten fultolkar du bara, så det är inte värt att kommentera. 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-09 12:55:13 följande:
    Ja vi är alla olika
    Ja, alla har inte samma förutsättningar att lägga om sitt liv för barnens hobbys. 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-09 13:01:33 följande:
    Ja vi prioriterar alla olika
    Precis, livspusslet ska gå ihop. 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-10 08:35:58 följande:
    Ja och då prioriterar de vuxna inom familjen vems "livspussel" som ska gå ihop på vems bekostnad.

Är det de vuxna som inte ska få sovmorgon på lördagarna eller är det barnet som inte ska få utöva en sport de vill.

Själv tycker jag synd om de barn som inte ens får chansen att prova på en sport de vill prova för att se om de gillar den
    Allas livspussel. Ingen i familjen ska behöva vända och vrida på sig för att hinna med. Men självklart är det föräldrarna som bestämmer, det är väl ingen kontroversiell åsikt. Ska 8-åringar bestämma hur familjen ska lägga upp tiden och pengarna?

Ja, man tycka det är synd om barnen, men livet är inte rättvist. Alla barn kan inte rida för alla familjer har inte råd. Alla barn har inte heller samma förutsättningar, dvs bor man i Skåne blir man inte en Stenmark. Åker inte föräldrarna skidor då lär man inte barnen det, det skadar inte barnen. 

När det gäller vår son så fick vi inte ihop det med arbetet samt syskon. Det är verkligen inte synd om honom. 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (så) skrev 2025-01-10 12:50:29 följande:
    Det är dessutom viktigt även för barnen att umgås med släktingar, ha sovmorgon, få göra andra aktiviteter än bara sin sport.

Jag fattar inte hur familjer går med på att ha det som vissa beskriver sin vardag med barnens sportande som äter upp precis all fritid. 
    Håller med.  Jag tror inte det är bra varken för föräldrar eller barn om föräldrarna utplånar sig själva för att barnen ska få hålla på med dyra och tidskrävande sporter. 
    Har man råd, tid och intresse själv som förälder och barnet vill är det väl ok. 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-11 09:23:31 följande:
    Förutsättningar har inget med saken att göra när argumentet emot barnets idrottande är:

"Ja alltså jag ser mer att jag vill kunna åka till mormor, gå och fika m.m."

Och nä, som alla skriver så anges inte vad som är barnets egen vilja här i tråden.

Fast det är ett fullgott skäl om det handlar om en sport som kräver mkt tid. TS vill att barnen ska ha tid till annat. Du hakar upp dig på ett exempel. 

Vem är du att ifrågasätta andras val? Alla vill inte vara idrottsfamiljer där allt kretsar kring barnens idrotter. 

• Anonym (Micke)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-11 09:41:32 följande:
    Precis, TS vill ... men vad vill barnet?

Vill inte ungen så är det ingen fråga överhuvudtaget. Vill barnet så har pappan rätt - om han nu kan ordna det praktiska.

Och jag "hakar upp mig" på TS situation eftersom det är TS situation tråden handlar om.

Vem jag är är ointressant men jag tycker synd om barn som inte får möjligheten att prova och testa för att föräldrarna tycker det blir jobbigt.

Och jag tycker synd om barn som får göra vad de vill fast deras föräldrar går på knäna, både ekonomiskt och tidsmässigt, bara för att barnen ska få sin vilja igenom. 

Barn mår inte dåligt av att inte få göra vad de vill, tvärtom. De lär sig att allas mående i en familj är viktigt, att alla familjer har olika förutsättningar. Att livet inte är rättvist. 

Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter