Inlägg från: Anonym (Hockeymorsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hockeymorsa)

Konflikt om idrottsaktiviteter

Mina barn spelar hockey. Jag och barnens pappa är separerade. Han bor så han har barnen varannan helg (ungefär) och på lov. Det är matcher nästan varje helg och då får vi helt enkelt pussla. Denna helg åker ena barnet till pappa på fredagen och det andra barnet på lördag förmiddag efter sina matcher. Barn 1 har match på söndag eftermiddag och lämnas då där och jag har mött upp med trunk. 

Allt går att lösa om man vill, under förutsättning att barnet i fråga vill hålla på med idrotten i fråga. 

• Anonym (Hockeymorsa)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 10:34:26 följande:

Ja alltså jag ser mer att jag vill kunna åka till mormor, gå och fika m.m.

Min mans argument är att detta handlar om rörelse och att man är en del av en gemenskap? att sjunga i en kör kan man väl göra om man vill ha gemenskap i en grupp, finns många sånna aktiviteter Som inte kostar 40 tusen om året och där man ändå kan ha ett normalt liv. 

Jag förstår inte heller det där men rörelse. Det är ju inte så att det bara är hockey eller fotboll som är en aktivitet där man är i rörelse. Om man cyklar med familjen så är man väl också i rörelse. Känner flera personer som ägnat sig åt helt andra sporter, typ orientering som kan cykla mellan Nyköping och Uppsala för att dom ska träffa en kompis?. Så då cyklar dom fram och tillbaka. Kräver ju en hel del av kroppen för detta, det är ingen elcykel heller. Dessutom tränar ju inte föräldrarna när dom sitter i timmar i bilen och skjutsar, hämtar, lämnar, sitter och tittar och sen åker hem. I min värld är det ju mer rimligt att efter skolan och efter middagen går ut och springer själv som vuxen och låter barnen cykla bredvid eller springa med? Ingen restid, frisk luft och ingen stress. 

Min mans vänner som också ägnat sig åt samma sport utövar ingen sport idag mer än promenaden till någon arena och sedan är ölen väldigt central i denna sportaktivitet. Jag får inte ihop detta. Vad är poängen? Jag missar något helt, för argumenten håller inte. Mer än att det bara är såhär. Som att man är med i en strikt religös församling. 

Det är inga som helst problem att inte vara med på exakt varje träning eller exakt varje match. De flesta i mina barns lag håller på med minst en sport till, vissa två, och ibland krockar det. Ibland är det nej pga annat. 

Vi hade inga planer på att bli hockeyföräldrar utan anmälde barnen för att de skulle lära sig att åka skridskor. 

Vad vill barnet i fråga? Hur gammalt är barnet? De flesta idrotter (så även hockeyn) brukar ha att man kan testa ett par gånger innan man behöver betala. I början (om barnet är litet) kostar det inte speciellt mycket heller och väldigt mycket utrustning går att hitta begagnat i bra skick. 
  • Anonym (Hockeymorsa)
    Studentpappa skrev 2025-01-09 12:43:17 följande:
    Har ni väldigt långt till ishallen eller varför går det inte ha ett vanligt arbete? Jag är bara nyfiken, jag känner många som har ungar i både alpint och hockey men ändå vettiga jobb. Sen att dom måste stå i en skidbacke och huttra varje helg är inget jag avundas Cool
    På knattenivå har de ofta träning kl 16 på vardagar, och sen då samling 30-60 min innan och då är det kl 15. Inte helt enkelt om man inte har ett flexibelt arbete. 
  • Anonym (Hockeymorsa)
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-09 13:29:37 följande:

Anonym (Hockeymorsa) skrev 2025-01-09 12:45:24 följande:
    Det är inga som helst problem att inte vara med på exakt varje träning eller exakt varje match. De flesta i mina barns lag håller på med minst en sport till, vissa två, och ibland krockar det. Ibland är det nej pga annat. 

Vi hade inga planer på att bli hockeyföräldrar utan anmälde barnen för att de skulle lära sig att åka skridskor. 

Vad vill barnet i fråga? Hur gammalt är barnet? De flesta idrotter (så även hockeyn) brukar ha att man kan testa ett par gånger innan man behöver betala. I början (om barnet är litet) kostar det inte speciellt mycket heller och väldigt mycket utrustning går att hitta begagnat i bra skick. 
    Det där funkar bara när de är små. Tro mig. 

Att hålla på med tre sporter när man är 12-13 år och uppåt ser jag som helt uteslutet, åtminstone om man är med i ett lag där de spelar i någon högre serie. Hur ska man hinna om man har fyra träningstillfällen varje vecka samt 2 matcher varje helg? Det går ju inte. I högstadiet tar skolan fart också och det är mycket plugg. När ska man hinna vara barn och bara umgås med andra barn utanför idrotten? Gå på kalas? Träffa mormor? Gå och simma med mamma? Glad 
    Tja, mina är 11 nu och än så länge uppmuntras de att hålla på med annat. Samma sak med vännens 12-åring i samma klubb. Det är väl typ från U15/U16 som det verkligen blir allvar från klubbens sida. Redan från U13 (helplan) ligger inte alla matcher på helgen heller. 

Men där är ju hockeyn lite annorlunda från fotbollen som gärna selekterar långt tidigare.
  • Anonym (Hockeymorsa)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-09 14:30:27 följande:

Sen är det för  jävligt hur det hetsats och kränks i vissa sporter, du är en vettig förälder som reagerar mot det!

Att kraven ökar och att sporten blir mer tävlingsinriktad när barnen blir äldre, är naturligt. Men det borde inte behöva inkludera oförskämda föräldrar eller tränare som trycker ner. Då skapas dessutom osunda machoideal och mobbningstendenser, som förs över på barnen. 

Jag trodde att man hade jobbat mer med sånt här i klubbarna? Efter åratal av kritik, särskilt i fotboll och hockey. 

De har ofta jättefina värdegrundspapper i klubbarna. Tyvärr fungerar det lika ofta i praktiken som antimobbningsarbetet i skolorna, dvs oftast inte alls. Fotbollen har synnerligen stora problem med hets, otrevliga föräldrar, otrevliga tränare pga deras tidiga selektering skulle jag tro. 
Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter