Anonym (O) skrev 2025-01-08 01:00:09 följande:
Jag har hittills bara jobbat några nattpass men det känns som jag redan börjat vänja mig faktiskt jag är inte lika trött nu. Men det känns som man förlorar all social kontakt nu när man måste sova hela Dan innan jobb. Och sen har jag svårt och varva ner när jag kommer hem så jag somnar egentligen försent så det blir egentligen inte så mycket sömn. Det är ljust utomhus och bussar som låter utanför och ljud i trapphuset.
Det sociala blir gravt lidande, jag håller med.
Men därför desto viktigare att få hållbara rutiner.
För om man lyckas somna när man gått av sitt pass och sen sover säg 6-7h eller vad man nu behöver, så finns ju möjlighet att vara lite social eller träffa folk från lunchtid och framåt. Beroende på hur ens arbetspass ligger förstås.
Men när jag jobbat 21-07 vaken så har jag haft det som rutin, att gå ut och äta med en vän för en sen lunch. Det blir ju "frukost" för mig men lunch för vanliga människor
Och sen hinner man hem och strökolla på något på tv om man vill, ta tag i hushållsgrejer, träna på gymmet en timme eller två och sen gå på arbetspasset till kvällen.
Får man ingen sömn så är hela dagen en dimma och sen ska man tillbaka till jobbet...
Sen jobbar man ju inte varje natt så har man inget pass till kvällen har jag ibland dragit direkt från jobbet på morgonen till gymmet eller gått ut på en löprunda, ätit och sen sovit så länge som jag behövt. Då kan man ju hitta på något på kvällen sen om man vill och så har man några "vanliga" dagar innan man går på igen.