• Anonym (O)

Hur vänjer man sig att jobba natt?

Hej jag har nyligen börjat jobba vaken natt men tycker det är så svårt nu i början när jag inte vant mig än. Jag har svårt och hålla mig vaken och höll på somna flera ggr tidigare under kvällen. Dricker energidryck och lägger pussel och försöker undvika och sitta i soffan men håller nästan på och somna ändå. Vänjer man sig med tiden? 

• Svar på tråden Hur vänjer man sig att jobba natt?
  • Maggena

Se till att du har sovit ut när du börjar jobba. Man behöver lika mycket sömn när man jobbar natt som när man jobbar dag.

Jag har inga problem med att jobba natt, men jag vänder på dygnet och sover tills en timme innan jag ska börja typ. Dricker en kopp kaffe när jag kommer till jobbet men sedan blir det inte mer koffein för min del. Man vill ju kunna sova när man kommer hem också

Vet inte om man kan vänja sig tyvärr. 

• Anonym (O)
    Maggena skrev 2025-01-07 01:45:20 följande:

Se till att du har sovit ut när du börjar jobba. Man behöver lika mycket sömn när man jobbar natt som när man jobbar dag.

Jag har inga problem med att jobba natt, men jag vänder på dygnet och sover tills en timme innan jag ska börja typ. Dricker en kopp kaffe när jag kommer till jobbet men sedan blir det inte mer koffein för min del. Man vill ju kunna sova när man kommer hem också

Vet inte om man kan vänja sig tyvärr. 

Hur orkar du jobba om du bara sovit en timme? Jag har sovit ut men är ändå trött pga inte van. 
  • EnAnonumius
    Anonym (O) skrev 2025-01-07 01:55:56 följande:
    Hur orkar du jobba om du bara sovit en timme? Jag har sovit ut men är ändå trött pga inte van. 
    Nu skrev h*n väl inte att h*n sover en timme. H'n skrev att h*n sover tills det är en timme kvar, till Jobbet börjar... D.vs h*n går och lägger sig vid en viss tid och sover då 6-8 timmar och går upp en timme innan h*n börjar jobba.

Du har nyligen börjat.. Det tar tid för vissa människor  att ställa om sig, i synnerhet de människor som är naturligt morgonmänniskor/dagsmänniskor.

Ett tips, beroende på vad du jobbar med är att du försöker hålla dig aktiv under natten.  För exempel att du håller dig i rörelse i stället för att vara stilla sittande...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (B)

Nattjobb passar inte alla .Men testa om du orkar.

• Anonym (Stella)

Man behöver kunna vända på dygnet i princip (om det ska hålla) och även ha rutiner och karaktär att följa dem. Annars kommer man hamna i en riktigt dålig loop och blir förmodligen inte långvarig inom nattarbete.
    För det är som fler skrivit, du behöver lika mycket sömn och du behöver hitta stategier så att du håller dig aktiv och vaken nattetid. Tills du ställt om.

Men sen är inte nattarbete för alla heller. Och det absolut värsta jag testat var nåt slags skift där vaken natt förekom men också kvällar och dagar. Blandat. Så det gick inte att få rutin på nånting.
    Då föredrar jag ständig natt eller bara dagjobb.

Att det påverkar hälsan finns det forskning på, och sen är det bra att läsa in sig på tips:

Skiftarbete och nattarbete

• Anonym (O)
    EnAnonumius skrev 2025-01-07 02:24:23 följande:
    Nu skrev h*n väl inte att h*n sover en timme. H'n skrev att h*n sover tills det är en timme kvar, till Jobbet börjar... D.vs h*n går och lägger sig vid en viss tid och sover då 6-8 timmar och går upp en timme innan h*n börjar jobba.

Du har nyligen börjat.. Det tar tid för vissa människor  att ställa om sig, i synnerhet de människor som är naturligt morgonmänniskor/dagsmänniskor.

Ett tips, beroende på vad du jobbar med är att du försöker hålla dig aktiv under natten.  För exempel att du håller dig i rörelse i stället för att vara stilla sittande...
    Jag läste fel antagligen pga trötthet Men idag är det bättre. Mm men det är svårt och vara i rörelse hela tiden på natten och när det ska vara tyst så jag kan ju inte dra igång dammsugaren. Jag lägger pussel städar det som går tyst och spelar i mobilen. 
  • Anonym (O)
    Dexter dot com skrev 2025-01-07 04:01:52 följande:

Sover man ordentligt så brukar man vänja sig. Vad jobbar du med ?

Det tror jag med och det känns faktiskt lättare redan nu. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Stella) skrev 2025-01-07 08:05:02 följande:

Man behöver kunna vända på dygnet i princip (om det ska hålla) och även ha rutiner och karaktär att följa dem. Annars kommer man hamna i en riktigt dålig loop och blir förmodligen inte långvarig inom nattarbete.
    För det är som fler skrivit, du behöver lika mycket sömn och du behöver hitta stategier så att du håller dig aktiv och vaken nattetid. Tills du ställt om.

Men sen är inte nattarbete för alla heller. Och det absolut värsta jag testat var nåt slags skift där vaken natt förekom men också kvällar och dagar. Blandat. Så det gick inte att få rutin på nånting.
    Då föredrar jag ständig natt eller bara dagjobb.

Att det påverkar hälsan finns det forskning på, och sen är det bra att läsa in sig på tips:

Skiftarbete och nattarbete

Jag har hittills bara jobbat några nattpass men det känns som jag redan börjat vänja mig faktiskt jag är inte lika trött nu. Men det känns som man förlorar all social kontakt nu när man måste sova hela Dan innan jobb. Och sen har jag svårt och varva ner när jag kommer hem så jag somnar egentligen försent så det blir egentligen inte så mycket sömn. Det är ljust utomhus och bussar som låter utanför och ljud i trapphuset. 
  • Anonym (Urk)

Försök skapa en bra sovmiljö på dagen. Jag har jobbat natt i perioder, värst var under covid och min dåvarande sambo jobbade hemifrån på dagen när jag försökte sova. Satt i möten, gjorde mat och slamrade i köket och så vidare. Höll på att bli helt knäckt. 

Så försök med öronproppar, mörkläggningsgardiner, tyngdtäcke eller vad det än må vara för att få en god och sammanhängande sömn på dagen innan du går på ditt pass. 

Sen, håll dig sysselsatt i den mån det går när du ska hålla dig vaken. Du hittar säkert "din grej" efter ett tag. Koffein är okej men då i rimliga mängder, annars brukar man bara må kymigt efter ett tag. Iskallt vatten piggar också upp. Samma om du får lov så lite frisk, sval utomhusluft. Om du kan ställa dig utanför ytterdörren i någon minut. 

Och som flera redan varit inne på, det är inte säkert att det funkar att jobba natt. Eller att du kan jobba natt en längre period. Jag hade inga som helst problem när jag var 21, då var man ju dessutom uppe sent även när man var ledig, nu är jag 30 och det fungerar inte längre. Kroppens återhämtning är långsammare och förutsättningar i omgivningen (sambo, husdjur, vänner och ärenden dagtid) är annorlunda. Var rädd om dig, hälsan måste alltid gå först. 

• Anonym (aldrig igen)

Jag klarade av att jobba vaken natt i ett år ungefär. Jag sover dåligt sen förut, så att försöka sova på dagen fungerade knappt för mig. Att jobba natt på vinterhalvåret var dessutom fruktansvärt. Gå och lägga sig när det är mörkt för att sen vakna och jobba när det är ännu mörkare. Missade allt dagsljus. På nätterna sysselsatte jag mig med att titta på serier och film, men även plugga lite när jag kombinerade de två. Det hjälpte även att dricka kaffe i början av passet för att sen ta en energidryck vid 2. Även att planera sina mellanmål och äta frukost på morgonen.

Idag har jag ett 7-16 jobb och är så glad för det.

• Anonym (Stella)
    Anonym (O) skrev 2025-01-08 01:00:09 följande:
    Jag har hittills bara jobbat några nattpass men det känns som jag redan börjat vänja mig faktiskt jag är inte lika trött nu. Men det känns som man förlorar all social kontakt nu när man måste sova hela Dan innan jobb. Och sen har jag svårt och varva ner när jag kommer hem så jag somnar egentligen försent så det blir egentligen inte så mycket sömn. Det är ljust utomhus och bussar som låter utanför och ljud i trapphuset. 
    Det sociala blir gravt lidande, jag håller med.
    Men därför desto viktigare att få hållbara rutiner.
    För om man lyckas somna när man gått av sitt pass och sen sover säg 6-7h eller vad man nu behöver, så finns ju möjlighet att vara lite social eller träffa folk från lunchtid och framåt. Beroende på hur ens arbetspass ligger förstås.
    Men när jag jobbat 21-07 vaken så har jag haft det som rutin, att gå ut och äta med en vän för en sen lunch. Det blir ju "frukost" för mig men lunch för vanliga människor

Och sen hinner man hem och strökolla på något på tv om man vill, ta tag i hushållsgrejer, träna på gymmet en timme eller två och sen gå på arbetspasset till kvällen.

Får man ingen sömn så är hela dagen en dimma och sen ska man tillbaka till jobbet...

Sen jobbar man ju inte varje natt så har man inget pass till kvällen har jag ibland dragit direkt från jobbet på morgonen till gymmet eller gått ut på en löprunda, ätit och sen sovit så länge som jag behövt. Då kan man ju hitta på något på kvällen sen om man vill och så har man några "vanliga" dagar innan man går på igen. 
Svar på tråden Hur vänjer man sig att jobba natt?