Anonym (Kontakta PT) skrev 2025-01-07 15:08:35 följande:
Kontakta en PT för stöd och hjälp med övningar. Alla är inte knutna till gym och även de som är knutna till gym kan hjälpa dig genom att du är tydlig med vad du önskar (övningar för att kunna träna hemma eller utomhus) och vad ditt mål med träningen är.
Ja, det kan ju vara en idé - går det alltså att ha bara en enda träff med en sådan?
SofieLarsson93 skrev 2025-01-07 15:13:38 följande:
Garvar alltid när jag läser trådar likt denna och där trådskaparen på riktigt är rädd för att lägga på sig FÖR mycket muskler. Alltså, herregud. Och nej, du har inget fett att tala om. Däremot gör avsaknaden av muskler att du helt saknar former.
Haha ja det förstår jag! Att du skrattar när du hör folk som är rädda att de ska få för mycket muskler. Varför du skrattar åt just min tråd vet jag däremot inte - jag är inte det minsta rädd för att få för stora muskler (det kommer liksom aldrig att hända!) - enda anledningen till att jag öht tog upp det var för att förklara att det inte heller är det som är mitt
mål.
Sen vad gäller fettet så nej - rent volymmässigt har jag inte så mycket fett, eftersom jag ligger på nedre gränsen av normalvikt, men andelen fett i förhållande till muskelmassa är stor. Är du med på skillnaden? Jämför du min kropp med en annan person som har samma bmi som jag, men som är vältränad så skulle jag ju ha betydligt mer fett än den, även i faktisk volym, eller hur?
TittyBangBang skrev 2025-01-07 15:24:09 följande:
Håller med.. folk tror verkligen att det är en enkel uppgift och att man helt sonika vaknar upp med feta biceps. Det tar år och år och åter år... Jag ser folk på gymmet som ä
Anonym (O) skrev 2025-01-07 18:49:22 följande:
Att bygga muskelmassa (vilket är vad du vill om kroppen ska bli fastare) kräver att man tränar tillräckligt tungt vilket är mycket svårt utan tillgång utrustning. Man behöver ju också hela tiden öka belastningen för att fortsätta utveckla kroppen.
För oss kvinnor är det ännu svårare och för att få synliga muskler krävs oftast att man dessutom går ner i låg fettprocent.
Som exempel tränar jag själv 4 pass i v sen flera år, lyfter betydligt tyngre än kvinnligt genomsnitt men har knappt synliga muskler trots det.
Resultat är mer som din beskrivning, jag är fast i kroppen och ser normaltränad ut.
Som kvinna behöver man inte vara rädd för att bli bulkig av träning, tvärtom kräver det mycket stor ansträngning både med träning och kost.
Men det finns ju även andra fördelar med att träna än vad som syns så jag vill inte säga att det är meningslöst att träna med enbart kroppsvikt.
r där nästan varje dag och har knappt förändrats kroppsmässigt.
Jag brukar säga som så att vågen måste röra på dig. Antingen upp eller ner för att se någorlunda resultat. Inte helt sant men för mig stämmer det.
Och som sagt: det är ju bra då att det inte är det jag vill heller 😊 (och heller aldrig trott).
Anonym (C) skrev 2025-01-07 16:07:11 följande:
Har väldigt svårt att tänka mig att en person med din vikt och längd har desto mer överskottsfett. Du behöver heller inte oroa dig för att bli för musklig, det händer inte sådär bara. Framförallt inte om du tränar utan vikter.
😊 se mitt svar t SofieLarsson93 ovan.
Lynx123 skrev 2025-01-07 16:07:22 följande:
Hur har du kommit fram till siffran 45%? Med tanke på din vikt och längd låter den inte helt rätt.
Genom att mäta, först själv, och sen, när jag ärligt talat trodde jag hade räknat fel, genom att använda en sån kalkylator på nätet där man bara för in värderna och den räknar ut det åt en. Resultatet blev det samma ...
Anonym (O) skrev 2025-01-07 18:49:22 följande:
Att bygga muskelmassa (vilket är vad du vill om kroppen ska bli fastare) kräver att man tränar tillräckligt tungt vilket är mycket svårt utan tillgång utrustning. Man behöver ju också hela tiden öka belastningen för att fortsätta utveckla kroppen.
För oss kvinnor är det ännu svårare och för att få synliga muskler krävs oftast att man dessutom går ner i låg fettprocent.
Som exempel tränar jag själv 4 pass i v sen flera år, lyfter betydligt tyngre än kvinnligt genomsnitt men har knappt synliga muskler trots det.
Resultat är mer som din beskrivning, jag är fast i kroppen och ser normaltränad ut.
Som kvinna behöver man inte vara rädd för att bli bulkig av träning, tvärtom kräver det mycket stor ansträngning både med träning och kost.
Men det finns ju även andra fördelar med att träna än vad som syns så jag vill inte säga att det är meningslöst att träna med enbart kroppsvikt.
Nä, som sagt: att jag ska bli bulkig är jag inte det minsta rädd för, men jag hade väl hoppats att jag som sagt skulle kunna få bort dallret och bli fastare i kroppen ... aja - det har ju fördelen ändå att jag slipper hålla på och träna eftersom det ändå inte kommer att göra nån skillnad 😊 (övriga fördelar bryr jag mig inte ett skvatt om)