Tusen, tusen tack för era svar och för att ni tar er tid!!!
Lynx123 skrev 2025-01-07 07:30:52 följande:
Om du inte är överviktig finns det inget fett att få bort. Iställer bygger du muskler som kommer synas väl om du redan är smal. Du kommer att gå upp i vikt pga muskelökningen men det spelar ju ingen som helst roll eftersom du fortfarande kommer se smal ut - smalare än när du inte hade muskler. Du kan googla på folk som väger lika mycket men har muskler eller inte för att se skillnaden. Lycka till
Alltså, grejen är ju den att en stor del av min vikt består av fett istället för muskler - jag har en fettprocent på ca 45 🙈 - så jo, där finns helt klart en del överskottsfett ... Hursomhelst - ja det var lite det jag tänkte också: att muskler väger ju mer än fett per volymenhet, så för att förbli samma storlek bör jag ju rimligen öka i vikt.
Anonym (O) skrev 2025-01-07 07:57:41 följande:
Om du inte har någon direkt övervikt att få bort så bygg muskler först och deffa något vid behov senare. Svårt att bygga muskler och gå ner samtidig.
Men det är svårt att enbart bygga muskler med kroppsvikt, för att få fram tonade muskler som kvinna krävs ändå rätt mycket träning.
Eventuellt skulle du kunna använda dig av utegym om det finns med bra maskiner där du bor.
Allt köp i alla fall några kettlebells och ställbara hantlar.
Nej, alltså - gå ned i vikt har jag ingen önskan att göra! Men du tror alltså inte att jag kommer att få mer muskler av att bara träna m kroppsvikt? Det kommer alltså att förbli status quo, så det är inte lönt? Fördelningen mellan fett och muskler kommer alltså att förbli densamma även om jag tränar, så länge jag bara gör det m kroppsvikt? Obs att mitt mål inte är att få synliga muskler, utan enbart att kroppen ska bli fastare/kompaktare; att en mindre andel av kroppen ska bestå av fett och en större av muskler.
Anonym (gymråttan) skrev 2025-01-07 09:44:22 följande:
Att få synliga muskler som kvinna kräver tid, engagemang och ett gym med tunga vikter.
Gå till ett gym och få en introduktion.
Vill du endast träna hemma kan du göra armhävningar, situps mm, men du kommer inte att bygga muskler i någon större utsträckning.
Fast mitt mål är som sagt inte att få synliga muskler, utan bara att kroppen ska bli fastare. Är det ändå meningslöst då?
Anonym (köttapå) skrev 2025-01-07 13:27:24 följande:
Är du tjej? Träna på med basövningar bara, du kommer aldrig vakna upp och se ut som shehulk.
Haha - nä det hoppas jag
verkligen inte!!! Huvaligen!