• Jemp

Viktigt att skydda sin sgi föräldraledig ?

Anonym (P) skrev 2025-01-06 09:38:46 följande:
    Men om man då väljer att inte skydda sgi, säg att jag bara jobbar 60% utan att ta FP övriga dagar. om jag sedan blir gravid, kan jag börja plocka fb övriga dagar då o på så sätt höja sgi till fullt igen eller är det kört redan då ?
    Nej, då har du redan sänkt din sgi så den baseras på 60% arbete. Då är alltså Varje dag mindre värd.
    Det gäller för övrigt inte bara föräldrapenning utan även sjukpenning osv, alla ersättningar du kan tänkas behöva i framtiden (och jag antar även a-kassa).

Dessutom: ditt barn är över 18 mån och då har du bara rätt till att gå ner till 75% utan att plocka ut dagar. 
  • Jemp
    Anonym (P) skrev 2025-01-06 18:05:48 följande:
    jag tänker egebtligen enbart på föräldraledighet inför framtida barn. skulle jag tex behöva vabba någon dag o få lägre just då är inte hela världen. Men om jag skulle vara föräldraledig i framtiden vill jag ha så hög sgi som möjligt. Så är enda då att fortsätta ha FP lediga dagar?  För som sagt kommer jag jobba 60% i ett år till o inte tanke på att jobba fullt kommande år. jag tänker kanske syskon om allt går enligt plan när min nuvarande barn är 4 år. jag bör ha dagar kvar så det hade räckt. Ble jag fortsätta ta FP då lediga dagar eller kan ja öndå spara o fylls ut när jag väl blir gravid?
    NEJ (nu har du fått samma svar ett antal gånger).
    Om du inte skyddar sgi genom att ta ut FP så baseras din sgi framöver på ditt arbete på 60%. Systemet glömmer att du nånsin arbetat heltid och det finns ingen möjlighet att få tillbaka den utan att gå upp på heltid igen.

Det gäller inte enbart fp utan alla ersättningar, alltså även om du råkar ut för en olycka och inte kan jobba mer. 
Svar på tråden Viktigt att skydda sin sgi föräldraledig ?