• Anonym (P)

Viktigt att skydda sin sgi föräldraledig ?

jag tycker det här med föräldrapenning är så sjukt komplicerat så jag blir galen. Jag jobbar 60%, hemma 40% med vår dotter på 18 månader. Tanken är att jobba 60% hela året 2025. jag har föräldrapenning resterande dagar för att skydda sgi. Jag hade klarat mig på lönen på 60% men just för att skydda sgi. På ett vis känns det bortslösat att ta föräldradagar när jag inte behöver pengarna utan hade hellre sparat o kunna va ledig men så är det detta med skydda sgi. hur viktigt är det? Om jag bara har lön på 60% hade dagen avlockat mindre värda sen när jag väl plockar de? Tex om jag vill ha extra lång semester?
    sen tänker jag la i framtiden om jag skaffar syskon, då vill man ju ha så hög som möjligt. jag har inte tänkt börja jobba 100% tills barnet är större så det kommer dröja många år. O så länge jag har dagar kvar skyddas den ju. Men är det smartare att inte ta dagar nu utan om jG sen skulle bli gravid, då börja ta 5 dagar i veckan ? hoppas ni förstår vad jag menar? men då har ju min sgi sänkts så då kanske de inte gör så mycket öndå? Hur länge måste man jobba för att få in full sgi?

• Svar på tråden Viktigt att skydda sin sgi föräldraledig ?
  • Anonym (Cissi)

Man bör alltid prata med FK för att få 100% rätt svar (förhoppningsvis ) eftersom det alltid kan finnas någon liten detalj som skiljer mellan två personer.
    Men du har fattat rätt.
    Skyddar du SGI så kommer andra ersättningar (sjukpenning, tillfällig föräldrapenning = vab , föräldrapenning) att grunda sig på din heltidslön.
    Gör du inte det så kommer du få motsvarande 80% av dina 60% som du arbetar  om du tex blir sjuk eller skadar dig så att du blir sjukskriven.
    Det är ju rätt logiskt egentligen, 60% lön är vad du har och vad du i så fall skulle gå miste om. Inte heltidslön. Så om du då blir sjuk får du ca 80% av dina 60%. 

Som jag förstått det så kan du inte få en SGI fastställd på en lägre procent och sen vid en senare tidpunkt börja plocka ut föräldrapenning på deltid för att höja upp den igen. Utan du måste du i så fall jobba heltid en period.

Hur länge tycker jag man får olika svar om, därav min kommentar om "förhoppningsvis" rätt vid kontakt med FK. Någon har sagt att så fort du är tillbaka på heltid så finns en förväntan om att du ska jobba heltid pga du har en sån anställning i grunden. Någon annan har nämnt en viss tid innan en ny föräldraledighet. Det skulle jag prata med FK om. 

Jag har i perioder jobbat deltid utan att skydda SGI helt enkelt för att vi velat spara dagar och jag har varit helt okej med att min ersättning vid typ vab har blivit baserad på det jag faktiskt jobbar (85%) än heltid. 

• Anonym (P)
    Anonym (Cissi) skrev 2025-01-06 08:14:43 följande:

Man bör alltid prata med FK för att få 100% rätt svar (förhoppningsvis ) eftersom det alltid kan finnas någon liten detalj som skiljer mellan två personer.
    Men du har fattat rätt.
    Skyddar du SGI så kommer andra ersättningar (sjukpenning, tillfällig föräldrapenning = vab , föräldrapenning) att grunda sig på din heltidslön.
    Gör du inte det så kommer du få motsvarande 80% av dina 60% som du arbetar  om du tex blir sjuk eller skadar dig så att du blir sjukskriven.
    Det är ju rätt logiskt egentligen, 60% lön är vad du har och vad du i så fall skulle gå miste om. Inte heltidslön. Så om du då blir sjuk får du ca 80% av dina 60%. 

Som jag förstått det så kan du inte få en SGI fastställd på en lägre procent och sen vid en senare tidpunkt börja plocka ut föräldrapenning på deltid för att höja upp den igen. Utan du måste du i så fall jobba heltid en period.

Hur länge tycker jag man får olika svar om, därav min kommentar om "förhoppningsvis" rätt vid kontakt med FK. Någon har sagt att så fort du är tillbaka på heltid så finns en förväntan om att du ska jobba heltid pga du har en sån anställning i grunden. Någon annan har nämnt en viss tid innan en ny föräldraledighet. Det skulle jag prata med FK om. 

Jag har i perioder jobbat deltid utan att skydda SGI helt enkelt för att vi velat spara dagar och jag har varit helt okej med att min ersättning vid typ vab har blivit baserad på det jag faktiskt jobbar (85%) än heltid. 

Men om man då väljer att inte skydda sgi, säg att jag bara jobbar 60% utan att ta FP övriga dagar. om jag sedan blir gravid, kan jag börja plocka fb övriga dagar då o på så sätt höja sgi till fullt igen eller är det kört redan då ?
  • Jemp
    Anonym (P) skrev 2025-01-06 09:38:46 följande:
    Men om man då väljer att inte skydda sgi, säg att jag bara jobbar 60% utan att ta FP övriga dagar. om jag sedan blir gravid, kan jag börja plocka fb övriga dagar då o på så sätt höja sgi till fullt igen eller är det kört redan då ?
    Nej, då har du redan sänkt din sgi så den baseras på 60% arbete. Då är alltså Varje dag mindre värd.
    Det gäller för övrigt inte bara föräldrapenning utan även sjukpenning osv, alla ersättningar du kan tänkas behöva i framtiden (och jag antar även a-kassa).

Dessutom: ditt barn är över 18 mån och då har du bara rätt till att gå ner till 75% utan att plocka ut dagar. 
  • Anonym (P)
    Jemp skrev 2025-01-06 10:20:06 följande:
    Nej, då har du redan sänkt din sgi så den baseras på 60% arbete. Då är alltså Varje dag mindre värd.
    Det gäller för övrigt inte bara föräldrapenning utan även sjukpenning osv, alla ersättningar du kan tänkas behöva i framtiden (och jag antar även a-kassa).

Dessutom: ditt barn är över 18 mån och då har du bara rätt till att gå ner till 75% utan att plocka ut dagar. 
    Gud blir snurrig av allt. Så alltså för att behålla full sgi inför ev framtida barn behöver jag redan nu fortsätta fylla på med fp de dagsr jag inte jobbar? 
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (P) skrev 2025-01-06 12:20:12 följande:
    Gud blir snurrig av allt. Så alltså för att behålla full sgi inför ev framtida barn behöver jag redan nu fortsätta fylla på med fp de dagsr jag inte jobbar? 
    Det är som ovan svarat, det är det du inte kan. Dvs få en lägre SGI och sen öka den genom att DÅ börja plocka fp.
    Den behöver bibehållas. Eller så måste du jobba heltid ett tag mellan barnen.
  • Anonym (M)
    Anonym (P) skrev 2025-01-06 12:20:12 följande:
    Ja. 
  • Anonym (M)

Sen är det ren galenskap att inte skydda SGI. 

Det finns verkligen inga garantier för att ditt äkteenskap håller, din partner kan gå bort eller att du är frisk. Allt kan hända. Skydda din SGI. 

• Anonym (Cissi)
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 15:36:16 följande:

Sen är det ren galenskap att inte skydda SGI. 

Det finns verkligen inga garantier för att ditt äkteenskap håller, din partner kan gå bort eller att du är frisk. Allt kan hända. Skydda din SGI. 

Det skulle jag inte säga. 
    Så länge man förstår innebörden kan man aktivt fatta sådana beslut. 
    Men det är skillnad på att ställa till det så att man helt tappar sin SGI och att få en SGI fastställd utifrån deltidsarbete.
  • Anonym (M)
    Anonym (Cissi) skrev 2025-01-06 16:24:18 följande:
    Men det är skillnad på att ställa till det så att man helt tappar sin SGI och att få en SGI fastställd utifrån deltidsarbete.
    Ja jo om man har sparade pengar och vill lägga hela den summan på om man blir sjuk eller ens livsituation ändras....
  • Anonym (P)
    Anonym (Cissi) skrev 2025-01-06 16:24:18 följande:
    jag tänker egebtligen enbart på föräldraledighet inför framtida barn. skulle jag tex behöva vabba någon dag o få lägre just då är inte hela världen. Men om jag skulle vara föräldraledig i framtiden vill jag ha så hög sgi som möjligt. Så är enda då att fortsätta ha FP lediga dagar?  För som sagt kommer jag jobba 60% i ett år till o inte tanke på att jobba fullt kommande år. jag tänker kanske syskon om allt går enligt plan när min nuvarande barn är 4 år. jag bör ha dagar kvar så det hade räckt. Ble jag fortsätta ta FP då lediga dagar eller kan ja öndå spara o fylls ut när jag väl blir gravid?
  • Jemp
    Anonym (P) skrev 2025-01-06 18:05:48 följande:
    jag tänker egebtligen enbart på föräldraledighet inför framtida barn. skulle jag tex behöva vabba någon dag o få lägre just då är inte hela världen. Men om jag skulle vara föräldraledig i framtiden vill jag ha så hög sgi som möjligt. Så är enda då att fortsätta ha FP lediga dagar?  För som sagt kommer jag jobba 60% i ett år till o inte tanke på att jobba fullt kommande år. jag tänker kanske syskon om allt går enligt plan när min nuvarande barn är 4 år. jag bör ha dagar kvar så det hade räckt. Ble jag fortsätta ta FP då lediga dagar eller kan ja öndå spara o fylls ut när jag väl blir gravid?
    NEJ (nu har du fått samma svar ett antal gånger).
    Om du inte skyddar sgi genom att ta ut FP så baseras din sgi framöver på ditt arbete på 60%. Systemet glömmer att du nånsin arbetat heltid och det finns ingen möjlighet att få tillbaka den utan att gå upp på heltid igen.

Det gäller inte enbart fp utan alla ersättningar, alltså även om du råkar ut för en olycka och inte kan jobba mer. 
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 16:27:08 följande:
    Ja jo om man har sparade pengar och vill lägga hela den summan på om man blir sjuk eller ens livsituation ändras....
    Som sagt, inte alls korkat om man vet vad man gör. Jag har valt att jobba deltid. Ersätts motsvarande deltid vid sjukskrivning eller vab. Fullt rimligt,  jag går ju inte miste om heltid utan om deltid. 
    Men att nolla sin SGI helt skulle jag inte rekommendera. 
  • Anonym (Lägstadagar)

Jag gjorde som du och arbetade tre dagar i veckan och hade inte behov av pengarna från FP. Så jag tog ut lägstanivå-dagar två dagar per vecka. Ger inte många kronor, men skyddar SGI. Frun skrev över lägstanivådagar på mig så det räckte nästan ett år.

• Anonym (P)
    Anonym (Lägstadagar) skrev 2025-01-06 20:35:08 följande:

Jag gjorde som du och arbetade tre dagar i veckan och hade inte behov av pengarna från FP. Så jag tog ut lägstanivå-dagar två dagar per vecka. Ger inte många kronor, men skyddar SGI. Frun skrev över lägstanivådagar på mig så det räckte nästan ett år.

Det är lägstanivå dagarna jag använder. har även fått alla min mans dagar med. Jag är bara rädd att dagarna ska ta slut tills jag ev skulle bli gravid igen? men då får man väl jobba fullt isåfsll 6 månader eller vad det är.. jag gjorde inte ens åt 100 dagar första året så har haft sparat mycket samt får alla min mans. Men jag har även tänkt jobba deltid länge..
  • Anonym (M)
    Anonym (Cissi) skrev 2025-01-06 20:18:07 följande:
    Som sagt, inte alls korkat om man vet vad man gör. Jag har valt att jobba deltid. Ersätts motsvarande deltid vid sjukskrivning eller vab. Fullt rimligt,  jag går ju inte miste om heltid utan om deltid. 
    Men att nolla sin SGI helt skulle jag inte rekommendera. 
    Nu pratade jag om att nolla SGI och inget annat!
Svar på tråden Viktigt att skydda sin sgi föräldraledig ?